Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Fernando González Molina
‹Niewidzialny strażnik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialny strażnik
Tytuł oryginalnyEl guardián invisible
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaFlavio Martínez Labiano
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Elvira Mínguez, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Mikel Losada, Quique Gago, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania128 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
[Fernando González Molina „Niewidzialny strażnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
[Fernando González Molina „Niewidzialny strażnik” - recenzja]

W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

Fernando González Molina
‹Niewidzialny strażnik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialny strażnik
Tytuł oryginalnyEl guardián invisible
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaFlavio Martínez Labiano
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Elvira Mínguez, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Mikel Losada, Quique Gago, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania128 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Baztán to nazwa leżących w dzisiejszej Baskonii, na terenie historycznej Nawarry (czyli pogranicza hiszpańsko-francuskiego), gminy, rzeki oraz doliny. Miejsce niezwykłe krajobrazowo, ale także – jeśli wierzyć pochodzącej z San Sebastian pisarce Dolores Redondo Meira (rocznik 1969) – magiczne. Zamieszkałe przez nie zawsze przyjazne ludziom duchy i demony, od których aż roi się w mitologii baskijskiej. Redondo postanowiła wykorzystać ich niepokojący urok, wplatając je w fabułę swoich mrocznych kryminałów. Na opublikowaną w latach 2013-2014 trylogię „Baztán” składają się powieści: „Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości” oraz „Ofiara dla burzy”. Pięć lat później ukazał się jeszcze „Kształt serca”, będący prequelem do historii opowiedzianej we wcześniejszych książkach. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tych dzieł jest główna bohaterka – inspektor policji Amaia Salazar. Choć niebagatelną rolę odgrywa również jej rodzina: matka Rosario, ciotka Tía oraz starsze siostry Flora i Rosaura.
Powieści cieszyły się tak wielką popularnością wśród czytelników na całym świecie, że szybko zapadła decyzja o ich przeniesieniu na ekran. Cały ten proces trwał w sumie cztery lata – od 2017 do 2020 roku. Za wszystkie filmy odpowiadali ci sami reżyser – Fernando González Molina („Trzy metry nad niebem”, 2010; „Tylko ciebie chcę”, 2012; „Palmy na śniegu”, 2015), scenarzysta – Luiso Berdejo (horrory z serii „[Rec]”, 2007-2012) oraz kompozytor – Fernando Velázquez, którego ścieżka dźwiękowa idealnie wpisuje się w ponury nastrój. Amaia (w tej roli Marta Etura), która przed laty opuściła rodzinne strony, by zostać policjantką i zdobywać szlify w FBI, wraca do położonego w dolinie Baztán (tuż przy granicy z Francją) miasteczka Elizondo, by zająć się nietypowymi morderstwami, których ofiarą padają nastolatki. Zabójca po uduszeniu porzuca ich ciała w lesie, ale najpierw rozbiera je do naga, obmywa w wodzie, goli łono, na którym pozostawia… będące miejscowym przysmakiem ciasteczko. Wygląda to na rytuał oczyszczenia. Być może – jak wierzą niektórzy miejscowi – odpowiada za to Basajaun, duch lasu, olbrzym o nadludzkiej sile.
Amaia musi jednak, co oczywiste, odrzucić wszelkie przesądy i pradawne wierzenia i poważnie brać pod uwagę fakt, że w dolinie pojawił się seryjny zabójca, który być może zabijał już wcześniej. Instynkt i wiedza zdobyte za oceanem podpowiadają jej, że odpowiedzi na aktualne pytania należy szukać w przeszłości. Co nie jest dla niej wcale pocieszające, ponieważ wiąże się również z grzebaniem w ponurych dziejach jej własnej rodziny. Siostry Flora (Elvira Mínguez) i Rosaura (Patricia López Arnaiz), a zwłaszcza ta pierwsza, nie potrafią bowiem wybaczyć Amaii, że uciekła z domu, na ich barkach pozostawiając opiekę nad cierpiącą na Alzheimera i jednocześnie pogrążającą się w schizofrenii matką (Susi Sánchez, jedna z muz Pedra Almodóvara). Praktycznie każdy dzień dochodzenia przynosi nowy element układanki, prowadzący do destrukcji relacji rodzinnych Salazarów. Ogląda się to znakomicie, bo i fabuła jest nadzwyczaj wciągająca. A jeśli dodamy do tego jeszcze niezwykłe okoliczności przyrody i grobową aurę (niemal przez cały czas w dolinie leje deszcz) – oczywistym staje się, że to idealny film dla wielbicieli złowieszczych psychologicznych thrillerów.
koniec
26 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.