Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Fernando González Molina
‹Niewidzialny strażnik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialny strażnik
Tytuł oryginalnyEl guardián invisible
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaFlavio Martínez Labiano
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Elvira Mínguez, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Mikel Losada, Quique Gago, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania128 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
[Fernando González Molina „Niewidzialny strażnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Basajaun
[Fernando González Molina „Niewidzialny strażnik” - recenzja]

W malowniczo położonej, ale jednocześnie mrocznej nawarskiej dolinie Baztán zaczynają ginąć młode dziewczyny. Przesądni mieszkańcy wierzą, że może za to odpowiadać Basajaun – postać z mitologii baskijskiej. Oddelegowana do przeprowadzenia śledztwa inspektor Amaia Salazar myśli bardziej racjonalnie i szuka nie ducha, lecz człowieka.

Fernando González Molina
‹Niewidzialny strażnik›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNiewidzialny strażnik
Tytuł oryginalnyEl guardián invisible
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaFlavio Martínez Labiano
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Elvira Mínguez, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Mikel Losada, Quique Gago, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania128 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Baztán to nazwa leżących w dzisiejszej Baskonii, na terenie historycznej Nawarry (czyli pogranicza hiszpańsko-francuskiego), gminy, rzeki oraz doliny. Miejsce niezwykłe krajobrazowo, ale także – jeśli wierzyć pochodzącej z San Sebastian pisarce Dolores Redondo Meira (rocznik 1969) – magiczne. Zamieszkałe przez nie zawsze przyjazne ludziom duchy i demony, od których aż roi się w mitologii baskijskiej. Redondo postanowiła wykorzystać ich niepokojący urok, wplatając je w fabułę swoich mrocznych kryminałów. Na opublikowaną w latach 2013-2014 trylogię „Baztán” składają się powieści: „Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości” oraz „Ofiara dla burzy”. Pięć lat później ukazał się jeszcze „Kształt serca”, będący prequelem do historii opowiedzianej we wcześniejszych książkach. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich tych dzieł jest główna bohaterka – inspektor policji Amaia Salazar. Choć niebagatelną rolę odgrywa również jej rodzina: matka Rosario, ciotka Tía oraz starsze siostry Flora i Rosaura.
Powieści cieszyły się tak wielką popularnością wśród czytelników na całym świecie, że szybko zapadła decyzja o ich przeniesieniu na ekran. Cały ten proces trwał w sumie cztery lata – od 2017 do 2020 roku. Za wszystkie filmy odpowiadali ci sami reżyser – Fernando González Molina („Trzy metry nad niebem”, 2010; „Tylko ciebie chcę”, 2012; „Palmy na śniegu”, 2015), scenarzysta – Luiso Berdejo (horrory z serii „[Rec]”, 2007-2012) oraz kompozytor – Fernando Velázquez, którego ścieżka dźwiękowa idealnie wpisuje się w ponury nastrój. Amaia (w tej roli Marta Etura), która przed laty opuściła rodzinne strony, by zostać policjantką i zdobywać szlify w FBI, wraca do położonego w dolinie Baztán (tuż przy granicy z Francją) miasteczka Elizondo, by zająć się nietypowymi morderstwami, których ofiarą padają nastolatki. Zabójca po uduszeniu porzuca ich ciała w lesie, ale najpierw rozbiera je do naga, obmywa w wodzie, goli łono, na którym pozostawia… będące miejscowym przysmakiem ciasteczko. Wygląda to na rytuał oczyszczenia. Być może – jak wierzą niektórzy miejscowi – odpowiada za to Basajaun, duch lasu, olbrzym o nadludzkiej sile.
Amaia musi jednak, co oczywiste, odrzucić wszelkie przesądy i pradawne wierzenia i poważnie brać pod uwagę fakt, że w dolinie pojawił się seryjny zabójca, który być może zabijał już wcześniej. Instynkt i wiedza zdobyte za oceanem podpowiadają jej, że odpowiedzi na aktualne pytania należy szukać w przeszłości. Co nie jest dla niej wcale pocieszające, ponieważ wiąże się również z grzebaniem w ponurych dziejach jej własnej rodziny. Siostry Flora (Elvira Mínguez) i Rosaura (Patricia López Arnaiz), a zwłaszcza ta pierwsza, nie potrafią bowiem wybaczyć Amaii, że uciekła z domu, na ich barkach pozostawiając opiekę nad cierpiącą na Alzheimera i jednocześnie pogrążającą się w schizofrenii matką (Susi Sánchez, jedna z muz Pedra Almodóvara). Praktycznie każdy dzień dochodzenia przynosi nowy element układanki, prowadzący do destrukcji relacji rodzinnych Salazarów. Ogląda się to znakomicie, bo i fabuła jest nadzwyczaj wciągająca. A jeśli dodamy do tego jeszcze niezwykłe okoliczności przyrody i grobową aurę (niemal przez cały czas w dolinie leje deszcz) – oczywistym staje się, że to idealny film dla wielbicieli złowieszczych psychologicznych thrillerów.
koniec
26 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Ukąszeni przez „Kobrę”
Sebastian Chosiński

19 VI 2024

Kiedy nastała „pieriestrojka”, społeczeństwo radzieckie zyskało więcej wolności. Wraz z utratą wszechwładzy przez służby specjalne, zaczęła jednak szerzyć się przestępczość zorganizowana. Łatwo można było dorobić się na przemycie i handlu narkotykami. Źle opłacani milicjanci albo nie byli w stanie ukrócić tego procederu, albo sami do niego przystępowali. O tym między innymi opowiada kazachski dramat kryminalny „Zabójca mimo woli” Muzraba Bajmuhamedowa.

więcej »

East Side Story: Niełatwo być bankierem
Sebastian Chosiński

16 VI 2024

Amerykanie mieli „Żądło”, Polacy – dwa „Vabanki”. Całkiem możliwe, że kazachski reżyser Marlen Kejkiszew pozazdrościł twórcom tych filmów i postanowił nakręcić własną, nieco tylko zmienioną, lokalną wersję opowieści o zemście na nieuczciwym właścicielu kasyna. Wyszło mu… bardzo średnio. Choć oglądając „Grę”, warto wiedzieć, że za filmem stał nie tylko debiutant, ale w tamtym momencie nawet amator, niedawny jeszcze pracownik banku w Ałmatach.

więcej »

Ja nie umiem reżyserować? Potrzymajcie mi lemoniadę
Jarosław Loretz

14 VI 2024

Zdawałoby się, że wystarczy uważać na produkcje The Asylum i Cinetelu, żeby spokojnie ominąć rafy światowej kinematografii. Okazuje się jednak, że jest jeszcze Andrew Jones…

więcej »

Polecamy

Gryzoń z Piekła rodem

Z filmu wyjęte:

Gryzoń z Piekła rodem
— Jarosław Loretz

Grunt to solidne kły
— Jarosław Loretz

Jaki budżet, taka kwatera główna
— Jarosław Loretz

Zimny doping
— Jarosław Loretz

Ryba z wkładką
— Jarosław Loretz

Nurkujący kopytny
— Jarosław Loretz

Latająca rybka
— Jarosław Loretz

Android starszej daty
— Jarosław Loretz

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Tarttalo
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.