Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 marca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Fernando González Molina
‹Świadectwo kości›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiadectwo kości
Tytuł oryginalnyLegado en los huesos
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaXavi Gimenez
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Leonardo Sbaraglia, Imanol Arias, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Alicia Sánchez, Eduardo Rosa, Ana Wagener, Álvaro Cervantes, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Elvira Mínguez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania121 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Tarttalo
[Fernando González Molina „Świadectwo kości” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W ekranizacji drugiej części mrocznej trylogii kryminalnej Dolores Redondo o mieszkańcach doliny Baztán inspektor Amaia Salazar musi podążyć tropem kolejnej mitologicznej postaci – pożerającego ludzi cyklopa Tarttala. Co gorsza, wszystko wskazuje na to, że jego wyznawczynią może być nawet matka policjantki.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Tarttalo
[Fernando González Molina „Świadectwo kości” - recenzja]

W ekranizacji drugiej części mrocznej trylogii kryminalnej Dolores Redondo o mieszkańcach doliny Baztán inspektor Amaia Salazar musi podążyć tropem kolejnej mitologicznej postaci – pożerającego ludzi cyklopa Tarttala. Co gorsza, wszystko wskazuje na to, że jego wyznawczynią może być nawet matka policjantki.

Fernando González Molina
‹Świadectwo kości›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiadectwo kości
Tytuł oryginalnyLegado en los huesos
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaXavi Gimenez
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Leonardo Sbaraglia, Imanol Arias, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Alicia Sánchez, Eduardo Rosa, Ana Wagener, Álvaro Cervantes, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Elvira Mínguez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania121 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
I choć w finale „Niewidzialnego strażnika” (2017) – pierwszej części ekranizacji powieściowej trylogii Dolores Redondo Meiry o dolinie Baztán – inspektor Salazar udaje się wyjaśnić sprawę morderstw popełnianych na okolicznych nastoletnich dziewczętach, nie może ona czuć przesadnej satysfakcji. Prawda, która przy okazji wychodzi na jaw, uderza bowiem przede wszystkim w jej rodzinę; rykoszetem obrywają obie starsze siostry policjantki – Flora i Rosaura. Na szczęście jest też dobra wiadomość: po wielu miesiącach starań i terapii w klinice leczenia bezpłodności Amaia zachodzi w ciążę, z czego w równym stopniu cieszy się ona sama, jej partner – artysta-malarz James (gra go Anglik Benn Northover) oraz ciotka Tía (Itziar Aizpuru), która od najmłodszych lat wychowywała Amaię. Dlaczego? Tego dowiadujemy się właśnie ze „Świadectwa kości” – nie mniej mrocznej od pierwszej drugiej odsłony cyklu.
Po narodzinach dziecka – na świat przychodzi synek, Ibai, choć wszyscy byli przekonani, że będzie to dziewczynka (co jest o tyle istotne, że wpływa w dalszym ciągu na wymyśloną przez Redondo intrygę) – Salazar czeka przymusowy czteromiesięczny urlop. A kiedy wraca do pracy, zostaje rzucona od razu na głęboką wodę. Dzieje się tak za sprawą ojca Sarasoli (w tej roli Imanol Arias), księdza z Opus Dei, który jest jednocześnie psychiatrą prowadzącym prestiżową Klinikę Uniwersytecką. To właśnie on prosi przełożonych Amaii, żeby poprowadziła ona śledztwo w sprawie ostatnich przypadków profanacji świątyń w dolinie, za jakie być może odpowiadają mszczący się za wieki prześladowań ze strony katolickich Basków Cagotowie. To jedna strona medalu; drugą są powtarzające się regularnie przypadki śmierci, do jakich dochodzi w okolicznych więzieniach. Zaskakujące jest zwłaszcza to, że dotykają one mężczyzn odsiadujących kary za zabójstwa bądź okaleczenie żon. Każdy z nich przed wyzionięciem ducha pozostawia składającą się z jednego słowa wiadomość: „Tarttalo”.
Tarttalo to kolejna – po Basajaunie – postać z mitologii baskijskiej: jest pożerającym ludzi cyklopem. Co gorsza, przebywająca od lat w zamkniętym zakładzie psychiatrycznym Rosario Iturzaeta, matka Amaii, dostaje ataku szału, w czasie którego skalpelem zabija sanitariusza, a następnie pisze jego krwią na podłodze jedno słowo… Domyślacie się jakie, prawda?! Chcąc pomóc policjantce, ojciec Sarasola proponuje, by Rosario została przeniesiona do jego kliniki, gdzie jej leczeniem zajmie się doktor Berasategui (Álvaro Cervantes). I chociaż Salazar nie jest przekonana, czy to dobry pomysł – wobec tego odłamu Kościoła katolickiego ma pewne zastrzeżenia – zdaje sobie jednak sprawę, że przynajmniej wtedy jej siostry nie będą mogły zarzucać jej, iż w ogóle nie interesuje się matką. Pewne szybko staje się jedno: że nie był to dobry pomysł! Ale przynajmniej porusza on lawinę wydarzeń, dzięki której Amaia odkrywa kolejne mroczne tajemnice z historii swojej rodziny, przy okazji wpadając na ślad zbrodni dokonywanych przed laty na noworodkach. Brrr, trzeba przyznać, że przy „Świadectwie kości” poprzednia część trylogii prezentuje się jak optymistyczna opowieść dla pensjonarek.
koniec
27 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 5. Nikt nie chce być kozłem ofiarnym
Marcin Mroziuk

1 III 2024

Cała rozgrywka pomału zbliża się do końca, a o jej wyniku ma zadecydować głównie to, kto przeżyje starcie w tajnym archiwum. Teraz nasza uwaga koncentruje się więc nie na skomplikowanych szpiegowskich intrygach, lecz na zwyczajnej strzelaninie. Inną sprawą jest, że z przyjemnością obserwujemy też rozmowę toczącą się między dwiema wpływowymi kobietami w Regent’s Park.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Źli policjanci i dobrzy złodzieje
Sebastian Chosiński

28 II 2024

W cześci pierwszej „Kodeksu milczenia” twórcy filmu, czyli reżyser Zinowij Rojzman oraz scenarzyści Gieorgij Wajner i Leonid Słowin, postanowili ciężko doświadczyć swojego bohatera – podpułkownika milicji Turę Samatowa. To jednak i tak nic w porównaniu z tym, co spotkało go w części drugiej, gdy zdecydował się z wydalonym przed laty ze służby przyjacielem rozprawić się z handlującą narkotykami mafią.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 3. odc. 4. Tajemnice muszą być zawsze chronione
Marcin Mroziuk

26 II 2024

Kiedy MI5 idzie na ustępstwa, to wtedy naprawdę można zacząć się bać, bo zazwyczaj kryje się za tym jakiś podstęp. Tyle że tym razem najwyraźniej kosa trafiła na kamień, gdyż nie dość że Sean Donovan do tej pory skutecznie ukrywał swój prawdziwy cel, to jeszcze okazuje się, że ma sprzymierzeńca w samym Regent’s Park.

więcej »

Polecamy

Polski hit eksportowy

Z filmu wyjęte:

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Z wątrobą na dłoni
— Jarosław Loretz

Panika na planie
— Jarosław Loretz

Jak nie gryzoń, to może jaszczurka?
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem... inaczej
— Jarosław Loretz

A gdyby tak skrzyżować człowieka z gryzoniem...
— Jarosław Loretz

Miły uśmiech na nowy rok
— Jarosław Loretz

Odcinek świąteczny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jak ogień z wodą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Grzebanie w czasie na nic ci zda się
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Spotkanie na pustkowiu
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.