Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 marca 2023
w Esensji w Esensjopedii

Fernando González Molina
‹Świadectwo kości›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiadectwo kości
Tytuł oryginalnyLegado en los huesos
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaXavi Gimenez
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Leonardo Sbaraglia, Imanol Arias, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Alicia Sánchez, Eduardo Rosa, Ana Wagener, Álvaro Cervantes, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Elvira Mínguez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania121 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Tarttalo
[Fernando González Molina „Świadectwo kości” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W ekranizacji drugiej części mrocznej trylogii kryminalnej Dolores Redondo o mieszkańcach doliny Baztán inspektor Amaia Salazar musi podążyć tropem kolejnej mitologicznej postaci – pożerającego ludzi cyklopa Tarttala. Co gorsza, wszystko wskazuje na to, że jego wyznawczynią może być nawet matka policjantki.

Sebastian Chosiński

Krótko o filmach: Dolina Baztán: Tarttalo
[Fernando González Molina „Świadectwo kości” - recenzja]

W ekranizacji drugiej części mrocznej trylogii kryminalnej Dolores Redondo o mieszkańcach doliny Baztán inspektor Amaia Salazar musi podążyć tropem kolejnej mitologicznej postaci – pożerającego ludzi cyklopa Tarttala. Co gorsza, wszystko wskazuje na to, że jego wyznawczynią może być nawet matka policjantki.

Fernando González Molina
‹Świadectwo kości›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułŚwiadectwo kości
Tytuł oryginalnyLegado en los huesos
Dystrybutor Netflix
ReżyseriaFernando González Molina
ZdjęciaXavi Gimenez
Scenariusz
ObsadaMarta Etura, Leonardo Sbaraglia, Imanol Arias, Carlos „Nene” Librado, Francesc Orella, Itziar Aizpuru, Alicia Sánchez, Eduardo Rosa, Ana Wagener, Álvaro Cervantes, Benn Nortrhover, Susi Sánchez, Elvira Mínguez, Miren Gaztañaga, Patricia López Arnaiz, Miquel Fernández, Colin McFarlane, Ánjel Alkain, Paco Tous
MuzykaFernando Velázquez
Rok produkcji2019
Kraj produkcjiHiszpania, Niemcy
CyklBaztán
Czas trwania121 min
Gatunekthriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
I choć w finale „Niewidzialnego strażnika” (2017) – pierwszej części ekranizacji powieściowej trylogii Dolores Redondo Meiry o dolinie Baztán – inspektor Salazar udaje się wyjaśnić sprawę morderstw popełnianych na okolicznych nastoletnich dziewczętach, nie może ona czuć przesadnej satysfakcji. Prawda, która przy okazji wychodzi na jaw, uderza bowiem przede wszystkim w jej rodzinę; rykoszetem obrywają obie starsze siostry policjantki – Flora i Rosaura. Na szczęście jest też dobra wiadomość: po wielu miesiącach starań i terapii w klinice leczenia bezpłodności Amaia zachodzi w ciążę, z czego w równym stopniu cieszy się ona sama, jej partner – artysta-malarz James (gra go Anglik Benn Northover) oraz ciotka Tía (Itziar Aizpuru), która od najmłodszych lat wychowywała Amaię. Dlaczego? Tego dowiadujemy się właśnie ze „Świadectwa kości” – nie mniej mrocznej od pierwszej drugiej odsłony cyklu.
Po narodzinach dziecka – na świat przychodzi synek, Ibai, choć wszyscy byli przekonani, że będzie to dziewczynka (co jest o tyle istotne, że wpływa w dalszym ciągu na wymyśloną przez Redondo intrygę) – Salazar czeka przymusowy czteromiesięczny urlop. A kiedy wraca do pracy, zostaje rzucona od razu na głęboką wodę. Dzieje się tak za sprawą ojca Sarasoli (w tej roli Imanol Arias), księdza z Opus Dei, który jest jednocześnie psychiatrą prowadzącym prestiżową Klinikę Uniwersytecką. To właśnie on prosi przełożonych Amaii, żeby poprowadziła ona śledztwo w sprawie ostatnich przypadków profanacji świątyń w dolinie, za jakie być może odpowiadają mszczący się za wieki prześladowań ze strony katolickich Basków Cagotowie. To jedna strona medalu; drugą są powtarzające się regularnie przypadki śmierci, do jakich dochodzi w okolicznych więzieniach. Zaskakujące jest zwłaszcza to, że dotykają one mężczyzn odsiadujących kary za zabójstwa bądź okaleczenie żon. Każdy z nich przed wyzionięciem ducha pozostawia składającą się z jednego słowa wiadomość: „Tarttalo”.
Tarttalo to kolejna – po Basajaunie – postać z mitologii baskijskiej: jest pożerającym ludzi cyklopem. Co gorsza, przebywająca od lat w zamkniętym zakładzie psychiatrycznym Rosario Iturzaeta, matka Amaii, dostaje ataku szału, w czasie którego skalpelem zabija sanitariusza, a następnie pisze jego krwią na podłodze jedno słowo… Domyślacie się jakie, prawda?! Chcąc pomóc policjantce, ojciec Sarasola proponuje, by Rosario została przeniesiona do jego kliniki, gdzie jej leczeniem zajmie się doktor Berasategui (Álvaro Cervantes). I chociaż Salazar nie jest przekonana, czy to dobry pomysł – wobec tego odłamu Kościoła katolickiego ma pewne zastrzeżenia – zdaje sobie jednak sprawę, że przynajmniej wtedy jej siostry nie będą mogły zarzucać jej, iż w ogóle nie interesuje się matką. Pewne szybko staje się jedno: że nie był to dobry pomysł! Ale przynajmniej porusza on lawinę wydarzeń, dzięki której Amaia odkrywa kolejne mroczne tajemnice z historii swojej rodziny, przy okazji wpadając na ślad zbrodni dokonywanych przed laty na noworodkach. Brrr, trzeba przyznać, że przy „Świadectwie kości” poprzednia część trylogii prezentuje się jak optymistyczna opowieść dla pensjonarek.
koniec
27 maja 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sprawa prywatna: Odc. 7. Tajemnica maski demona
Marcin Mroziuk

20 III 2023

Po raz kolejny możemy się przekonać, że główna bohaterka jest w gorącej wodzie kąpana, a zarazem ufając swej intuicji jest skłonna zaufać różnym osobom, nie zważając na wysuwane przeciw nim oskarżenia. Przy tej okazji wystawione na próbę będą też jej uczucia do Pabla i Andrésa, a na razie trudno przesądzić, czy któryś z nich w końcu zawładnie je sercem.

więcej »

East Side Story: „Złota Viagra” na męską niedoskonałość
Sebastian Chosiński

19 III 2023

Czosnek uprawiany jest przez ludzi od pięciu tysięcy lat. Jest nie tylko popularną przyprawą, ale przede wszystkim rośliną leczniczą, co dowiodły zresztą badania kliniczne. Przypisuje mu się także nadzwyczajne moce, dzięki którym odstrasza wampiry i czarownice. Czy można zatem dziwić się, że niejednokrotnie stał się również „bohaterem” filmów. Jak chociażby w obyczajowej tragikomedii kazachskiego reżysera Eldara Szybanowa zatytułowanej – adekwatnie do jej treści – …„Górski czosnek”.

więcej »

The Last of Us: Odc. 7. Niezapomniana noc w centrum handlowym
Marcin Mroziuk

17 III 2023

Kiedy zastanawiamy się, jak ciężka jest rana Joela i czy Ellie da radę się nim zaopiekować, znienacka otrzymujemy rozbudowaną retrospekcję rozgrywająca się w okresie, gdy dziewczyna uczęszczała jeszcze do szkoły w Bostonie, którą prowadziła FEDRA. No cóż, ta historyjka o dwóch przyjaciółkach mogłaby być nawet interesująca, ale musiałaby się pojawić w innym momencie serialu.

więcej »

Polecamy

Ten człowiek jeszcze oddycha!

Z filmu wyjęte:

Ten człowiek jeszcze oddycha!
— Jarosław Loretz

Dama przed podróżą
— Jarosław Loretz

Dama w podróży
— Jarosław Loretz

Wymarzony kochanek
— Jarosław Loretz

Spaleni słońcem
— Jarosław Loretz

Dymek w lesie
— Jarosław Loretz

Beczka bezpieczeństwa
— Jarosław Loretz

Pomsta na ufokach
— Jarosław Loretz

Zupa jednak wyszła za słona
— Jarosław Loretz

Ogień domowy
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Porozmawiajmy z innym mną
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Thor to imię czy stanowisko?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Znałem twoją babcię
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Dolina Baztán: Inguma
— Sebastian Chosiński

Dolina Baztán: Basajaun
— Sebastian Chosiński

Kieślowszczyzna w pelerynce
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Istne pandamonium
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Indianiątko Jonesiątko
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Bezpieczna przystań na pustyni
— Sebastian Chosiński

Ten typ tak ma
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.