Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Siergiej Masztakow
‹Pustka›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPustka
Tytuł oryginalnyПустота
ReżyseriaSiergiej Masztakow
ZdjęciaJulian Sawicki
Scenariusz
ObsadaSiergiej Masztakow, Jekatierina Maksim, Siergiej Cyrulnikow, Wadim Żusunbekow, Michaił Szyndin, Iwan Anopczenko
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania72 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Dbaj o ojca swego i matkę swoją!
[Siergiej Masztakow „Pustka” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Omawiany przed tygodniem sensacyjny „Krok” Juliana Sawickiego nie był ani sukcesem frekwencyjnym, ani artystycznym, a jednak nie zdemotywował filmowców-amatorów z Akmoła Media. Kilka lat później podjęli kolejną próbę zaistnienia w historii kazachskiej kinematografii, kręcąc dramat kryminalny „Pustka”. Tym razem jako reżyser (i odtwórca głównej roli) zaistniał Siergiej Masztakow.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Dbaj o ojca swego i matkę swoją!
[Siergiej Masztakow „Pustka” - recenzja]

Omawiany przed tygodniem sensacyjny „Krok” Juliana Sawickiego nie był ani sukcesem frekwencyjnym, ani artystycznym, a jednak nie zdemotywował filmowców-amatorów z Akmoła Media. Kilka lat później podjęli kolejną próbę zaistnienia w historii kazachskiej kinematografii, kręcąc dramat kryminalny „Pustka”. Tym razem jako reżyser (i odtwórca głównej roli) zaistniał Siergiej Masztakow.

Siergiej Masztakow
‹Pustka›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPustka
Tytuł oryginalnyПустота
ReżyseriaSiergiej Masztakow
ZdjęciaJulian Sawicki
Scenariusz
ObsadaSiergiej Masztakow, Jekatierina Maksim, Siergiej Cyrulnikow, Wadim Żusunbekow, Michaił Szyndin, Iwan Anopczenko
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania72 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Trzy lata po realizacji (przyznajmy: średnio udanego) dramatu gangsterskiego „Krok” (2017) kazachscy filmowcy-amatorzy skupieni pod szyldem firmy producenckiej Akmoła Media zabrali się za pracę nad kolejnym obrazem. Pomysł na fabułę podrzucił Wadim Żusunbekow (w poprzednim dziełku zagrał jednego z mafiosów), a przenieść go na ekran postanowił Siergiej Masztakow (rocznik 1988). To mieszkający w Kazachstanie Rosjanin, absolwent Narodowej Kazachskiej Akademii Muzycznej (wydział teatralny), a obecnie aktor działającego w stolicy państwa Rosyjskiego Teatru Dramatycznego imienia Maksima Gorkiego, z Akmoła Media związany od czterech lat. Koncept przedstawiony przez Żusunbekowa spodobał mu się na tyle, że postanowił przekonać do jego realizacji szefa firmy Juliana Sawickiego (reżysera „Kroku”), jednocześnie zapowiadając, że z wielką przyjemnością nie tylko zagra główną rolę, ale również stanie po drugiej stronie kamery jako główny twórca filmu. Sawicki zaufał mu, na swoje barki biorąc z kolei obowiązki operatora i montażysty.
Zdjęcia do filmu zatytułowanego „Pustka” kręcono zimą 2020 roku na obrzeżach ówczesnego Nur-Sułtanu (obecnej Astany, ponieważ kilka miesięcy temu stolicy Kazachstanu przywrócono poprzednią nazwę), a jego premiera odbyła się 15 stycznia roku następnego. Gatunkowo film praktycznie niczym nie różni się od wspomnianego wcześniej „Kroku” – to kolejny współczesny kazachski dramat kryminalny z porachunkami gangsterskimi w tle. Głównym bohaterem jest niespełna trzydziestoletni Oleg Siergiejewicz Ignatjew (zagrania tej właśnie roli podjął się Siergiej Masztakow), który po kilku latach spędzonych za kratkami wychodzi na wolność. Cieszyć się za bardzo nie ma z czego, ponieważ w tym czasie jego wiekowi już rodzice popadli w poważne tarapaty. Pożyczyli pieniądze od niewłaściwych ludzi, co sprawiło, że później nie byli w stanie spłacić rosnącego w zatrważającym tempie wyimaginowanego zadłużenia. Przestępcy, chcąc zmusić Siergieja Ignatjewa (w tej roli Denis Annikow) do zapłacenia „długu”, pobili go dotkliwie – do tego stopnia, że mężczyzna wymagał długiego pobytu w szpitalu i rehabilitacji.
By zdobyć potrzebne na ten cel pieniądze, matka Olega (gra ją Ludmiła Kriuczkowa) zdecydowała się sprzedać mieszkanie w mieście i przenieść się z mężem na wieś. Człowiek, który kupił dotychczasowego lokum Ignatjewów, zapłacił oczywiście znacznie mniej niż było ono naprawdę warte. Oleg zirytowany tym, jak potraktowano jego rodziców, chce teraz odzyskać to, co się jeszcze da zdobyć, ale wydaje się, że jest na straconej pozycji. Mężczyzna żyjący teraz w ich dawnym mieszkaniu nie ma zamiaru wchodzić z nim w żadne dyskusje; podobnie zresztą jak Subbotin (Siergiej Cyrulnikow), czyli właściciel firmy, która mieszkanie najpierw wykupiła za bezcen, a potem sprzedała ze znacznym przebiciem. Szczęście, a może wielki pech (zależy jak na to spojrzeć), sprawia, że młody Ignatjew zupełnie przypadkowo trafia na Musę (Michaił Szyndin) i Rinata (Ratmir Duzenow), którzy okazują „żołnierzami” niejakiego Antona, nazywanego „zdrobniale” Tochą (Iwan Anopczenko).
Tocha to trzymający się w cieniu, ale za to wpływowy biznesmen, który nie stroni od nielegalnych interesów, a kiedy trzeba – nawet napadów, rozbojów i… zabójstw. Anton, dowiedziawszy się o bokserskich zdolnościach Olega, przygarnia go pod swoje skrzydła. Dbając o swoich „żołnierzy”, postanawia także pomóc mu załatwić sprawę z Subbotinem, co staje się początkiem dramatycznych wydarzeń i krwawych porachunków. Jak to często w takich produkcjach bywa, nie brakuje również wątku melodramatycznego. Przed pójściem do więzienia Ignatjew związany był z Ksiuszą (Jekatierina Maksim), którą teraz spotyka ponownie jako partnerkę życiową biznesmena Wołodii (tę postać Wadim Żusunbekow, pomysłodawca i współscenarzysta „Pustki”, zarezerwował dla siebie), bliskiego kompana Antona, a więc człowieka będącego po tej samej stronie barykady. Jak można się domyślać, wywołuje to jednak pewne komplikacje. Bez nich zresztą fabuła filmu wydałaby się niepełna.
Czego można spodziewać się po seansie „Pustki”? Na pewno nie głębi psychologicznej ani dylematów moralnych, z jakimi biliby się w swoich myślach bądź sumieniach bohaterowie. Choć trzeba przyznać, że – podobnie jak w wielu obrazach sensacyjnych autorstwa Władysława Pasikowskiego czy Jurija Bykowa – świat przedstawiony na ekranie nie jest wcale czarno-biały, tym samym ci, którzy są na bakier z prawem, potrafią wzbudzać sympatię widza. Ale to w sumie naturalne: kiedy wszyscy bohaterowie są „czarni”, kibicujemy tym, którzy są bardziej zmotywowani w dążeniu do celu, ponieważ napędza ich zemsta będąca karzącym mieczem sprawiedliwości. Oleg jest gotów poświęcić się dla swoich rodziców. A że wybiera drogę na skróty… Cóż, gdyby doszedł do wniosku, że kupi im nowe mieszkanie w mieście, kiedy znajdzie dobrze płatną pracę i odłoży odpowiednie środki na koncie – nie byłoby o czym kręcić filmu, nieprawdaż?
koniec
11 grudnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.