Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Chan-wook Park
‹Podejrzana›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodejrzana
Tytuł oryginalny헤어질 결심 [Heojil kyolshim]
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 lutego 2023
ReżyseriaChan-wook Park
ZdjęciaJi-yong Kim
Scenariusz
ObsadaPark Hae-il, Wei Tang, Jung-hyun Lee, Kyung-pyo Go, Shin-Young Kim, Jung Young Sook, Seung-mok Yoo, Teo Yoo
MuzykaYeong-wook Jo
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania138 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Śladami Hitchcocka
[Chan-wook Park „Podejrzana” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Sześć lat po znakomitej „Służącej” przyszedł czas na kolejne dzieło Park Chan-wooka. „Podejrzana” wyraźnie ustępuje poprzedniczce, ale i tak warto ją zobaczyć.

Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
[Chan-wook Park „Podejrzana” - recenzja]

Sześć lat po znakomitej „Służącej” przyszedł czas na kolejne dzieło Park Chan-wooka. „Podejrzana” wyraźnie ustępuje poprzedniczce, ale i tak warto ją zobaczyć.

Chan-wook Park
‹Podejrzana›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPodejrzana
Tytuł oryginalny헤어질 결심 [Heojil kyolshim]
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery3 lutego 2023
ReżyseriaChan-wook Park
ZdjęciaJi-yong Kim
Scenariusz
ObsadaPark Hae-il, Wei Tang, Jung-hyun Lee, Kyung-pyo Go, Shin-Young Kim, Jung Young Sook, Seung-mok Yoo, Teo Yoo
MuzykaYeong-wook Jo
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiKorea Południowa
Czas trwania138 min
Gatunekdramat, kryminał
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Park Chan-wook to z pewnością od czasów „Oldboya” jeden z najgłośniejszych reżyserów koreańskiego kina. „Trylogia zemsty” zyskała uznanie zarówno krytyków, jak i widzów i choć późniejszych kilka obrazów (w tym nakręcony po angielsku „Stoker”) Parka zbierało różne oceny, to w przypadku „Służącej” z 2016 roku opinie były jednoznaczne – to dzieło znakomite. Aż sześć lat kazał reżyser czekać na swój kolejny film pełnometrażowy i choć „Podejrzana” zebrała dobre opinie i filmowe nagrody, to jednak należy przyznać, że „Służącej” wyraźnie ustępuje.
Park Chan-wook twierdzi, że pomysł na film wyniósł z kryminalnych powieści szwedzkiego duetu Maj Sjöwall i Per Wahlöö, wyobrażając sobie sytuację, gdy wzorowany na bohaterze książek tych autorów zgorzkniałym detektywie Martinie Becku policjant zakochuje się w śledzonej przez siebie kobiecie. Przyznać jednak należy, że po raz kolejny widać w dziele Parka przede wszystkim inspirację twórczością Alfreda Hitchcocka. Tak jak wcześniejszy „Stoker” (2013) w dużej mierze nawiązywał do fabuły „Cienia wątpliwości” (1943), tak „Podejrzana” czerpie inspirację z jednego z najsłynniejszych dzieł mistrza suspensu – „Zawrotu głowy”. Podobnie jak u Hitchocka, tematem filmu Parka będzie niebezpieczna fascynacja tajemniczą kobietą zamieszaną w popełnione przestępstwo.
Detektyw Hae-joon, pracujący w Busan, po tym jak był świadkiem samobójstwa ściganego przez siebie podejrzanego zmaga się ze stanami depresyjnymi i bezsennością. Mimo tego, będąc legendą lokalnej policji, nie przerywa pracy. Kolejna sprawa dotyczy zwłok urzędnika imigracyjnego, które zostają znalezione u podnóża szczytu, na który mężczyzna podejmował próbę podejścia. Wypadek czy morderstwo? Na tę drugą ewentualność naprowadza policjanta rozmowa z żoną (a właściwie już wdową) po urzędniku, Seo-Rae, emigrantki z Chin, która zajmuje się opieką nad starszymi osobami. Kobieta nie ukrywa, że jej związek z mężem nie był szczęśliwy, że ten nie stronił od przemocy w kontaktach z żoną. Motyw więc jest, ale jest też silne alibi, bo gdy ofiara rozpoczynała swą wspinaczkę, Seo-Rae zajmowała się jedną ze swych podopiecznych, co potwierdza nie tylko ona sama, ale i informacje o lokalizacji pobrane z telefonu podejrzanej. Hae-joon, który i tak nie może spać, rozpoczyna nocną inwigilację Seo-Rae, licząc na to, że znajdzie jakieś poszlaki, dzięki którym będzie można udowodnić winę. Zmęczony i rozbity policjant, tkwiący w monotonnym związku z żoną zafascynowaną głownie kwestiami zdrowego żywienia, zacznie coraz mocniej fascynować się śledzoną przez siebie tajemniczą kobietą. Co zrobi, gdy znajdzie dowody wskazujące na to, że Seo-Rae jest morderczynią?
„Podejrzana” nie ma z pewnością tego kalibru możliwych znaczeń i interpretacji co roztrząsające moralne aspekty odwetu filmy Trylogia Zemsty, nie mówiąc już o przepełnionej tematami różnic klasowych i genderowych wybitnej „Służącej”. Nie ma też tak misternej konstrukcji jak wspomniane wyżej filmy. Obsesja bohatera na punkcie podejrzanej nie ma także głębokich podtekstów arcydzieła Hitchcocka, nie rozwinie się też w tak wieloznacznym kierunku. „Podejrzana” to po prostu sprawnie nakręcony thriller z wątkiem romantyczny i z wyraziście nakreślonymi bohaterami. Fascynacja Hae-joo jest solidnie uzasadniona przeszłością detektywa, tajemnice Seo-Rae są stopniowo odkrywane przed widzem. Jak przystało na opowieść kryminalną, nie zabraknie też dosyć zaskakujących zwrotów akcji, ale też, co ciekawe, również specyficznego humoru. „Podejrzana” to też kino pięknie sfilmowane, z ujęciami mocno zapadającymi w pamięć, w szczególności w dramatycznym finale. Ale też z pewnością nie będzie to kino, które na długo wbije się w pamięć.
koniec
9 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (6)
— Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Jarosław Robak

16. T-Mobile Nowe Horyzonty: Nie wierz nigdy kobiecie, dobrą radę ci dam…
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Sierpień 2013 (1)
— Sebastian Chosiński, Jakub Gałka, Jarosław Loretz, Joanna Pienio, Małgorzata Steciak

Esensja ogląda: Lipiec 2013 (2)
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Jarosław Loretz, Agnieszka Szady, Konrad Wągrowski

Sen o przebudzeniu
— Ewa Drab

Esensja ogląda: Maj 2013 (3)
— Sebastian Chosiński, Grzegorz Fortuna, Jakub Gałka, Kamil Witek

Malowana lala
— Przemysław Ćwik

Kafka, ale bez papierosa
— Bartosz Sztybor

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Żyje się tylko dziewięć razy
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.