Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 maja 2023
w Esensji w Esensjopedii

Akan Satajew
‹Samotna [Ona]›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSamotna [Ona]
Tytuł oryginalnyОна
ReżyseriaAkan Satajew
ZdjęciaAzamat Dułatow
Scenariusz
ObsadaAjsułu Azimbajewa, Anastazja Wostrowa, Jarosław Stachowski, Anna Wostrowa, Rusłan Podarujew, Czingiz Kapin
MuzykaAlim Zairow, Roman Wiszniewski
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania70 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Ból fantomowy
[Akan Satajew „Samotna [Ona]” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To, jak do tej pory, jedyny taki film w dorobku Akana Satajewa – współczesny thriller psychologiczny, któremu blisko do inspiracji dokonaniami Kanadyjczyka Denisa Villeneuve’a. „Samotna” (względnie „Ona”) to historia kobiety, która próbuje poradzić sobie z traumą. A wszystko to sfilmowane zostało w futurystycznie wyglądającym centrum Astany.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Ból fantomowy
[Akan Satajew „Samotna [Ona]” - recenzja]

To, jak do tej pory, jedyny taki film w dorobku Akana Satajewa – współczesny thriller psychologiczny, któremu blisko do inspiracji dokonaniami Kanadyjczyka Denisa Villeneuve’a. „Samotna” (względnie „Ona”) to historia kobiety, która próbuje poradzić sobie z traumą. A wszystko to sfilmowane zostało w futurystycznie wyglądającym centrum Astany.

Akan Satajew
‹Samotna [Ona]›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSamotna [Ona]
Tytuł oryginalnyОна
ReżyseriaAkan Satajew
ZdjęciaAzamat Dułatow
Scenariusz
ObsadaAjsułu Azimbajewa, Anastazja Wostrowa, Jarosław Stachowski, Anna Wostrowa, Rusłan Podarujew, Czingiz Kapin
MuzykaAlim Zairow, Roman Wiszniewski
Rok produkcji2017
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania70 min
Gatunekdramat, thriller
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyglądając się reżyserskim dokonaniom Kazacha Akana Kargambajewicza Satajewa, można dostrzec wielką różnorodność jego dokonań: od filmów sensacyjno-gangsterskich (vide serial „Bracia”, „Rekieter 1-2” oraz „Biznesmeni”), poprzez monumentalne freski historyczne („Odważny”, „Świt Wielkiego Stepu”), aż po pełne dramatycznych zwrotów akcji opowieści sięgające czasów komunistycznego Kazachstanu („Droga do matki”, „Dzielnice miasta”). Na ich tle film, który pojawia się w tej rubryce dzisiaj, jest ewenementem. Mimo że powstał w zasadzie przy współpracy tej samej ekipy realizatorskiej co większość poprzednich: scenariusz wyszedł spod ręki Timura Żaksyłykowa, za zdjęcia odpowiadał Azamat Dułatow (również „Polowanie na Ducha” Mariny Kunarowej, „Szlaban” Żasułana Poszanowa), a za wysmakowaną ścieżkę dźwiękową – duet kompozytorów Alim Zairow i Roman Wiszniewski (między innymi „Żółty kot” Adilchana Jerżanowa).
Co takiego niezwykłego jest w – mającej kinową premierę ostatniego dnia listopada 2017 roku – „Samotnej” (choć oryginalny tytuł obrazu brzmi po prostu „Ona”)? Przede wszystkim arthouse’owa forma w połączeniu z nieczęsto wykorzystywanym przez Satajewa kostiumem thrillera psychologicznego (przywodzącym na myśl dokonania Denisa Villeneuve’a, a zwłaszcza jego „Wroga”). Akcja filmu rozgrywa się w nowoczesnym mieście, w którego centrum stoją głównie szklane wieżowce (to stolica kraju Astana, choć dla fabuły nazwa miasta ma drugorzędne znaczenie). W jednym z nich mieszka młoda, mniej więcej trzydziestoletnia kobieta, tancerka (w tej roli, znana z „Biznesmenów”, Ajsułu Azimbajewa). Luksusowe wnętrze jej apartamentu idzie w parze z ascetycznością czy wręcz sterylnością. Można odnieść wrażenie, że tak naprawdę nikt tu nie mieszka; nie ma żadnych śladów codziennego życia.
Ale tak właśnie wygląda życie bohaterki. Jest odrealnione, wyprane z emocji. Choć coś jednak ją dręczy – sny, w których widzi samą siebie tonącą w wodzie czy snującą się w zakrwawionej białej sukni pośrodku lasu. W ten sposób, jak możemy domyślać się, powracają do niej przeżycia z przeszłości. A może to zupełnie inny wymiar świata? Satajew do samego końca stara się trzymać widza w niepewności. W każdym razie w tym świecie pojawia się dziecko (Anastazja Wostrowa), córka kobiety. Ich relacje są skomplikowane. Dziewczynka zdaje się być naznaczona piętnem, podszyta obawą mającą źródło w braku uczuć ze strony matki. Towarzyszy jej przekonanie, że kobieta chce się jej pozbyć, a przyczyną dramatycznej decyzji ma być pojawiający się nocami w ich mieszkaniu tajemniczy mężczyzna (ukraiński aktor Jarosław Stachowski, który swą aparycję amanta wykorzystuje, grając głównie w mało ambitnych serialach i filmach telewizyjnych).
Poczucie nierzeczywistości świata przedstawionego potęguje jeszcze otaczająca bohaterkę i jej córkę… pustka. Wielkie miasto, w którym żyją, jest wymarłe. Na ulicach, w metrze, w centrach handlowych nie ma nawet żywego ducha (swoją drogą wymagało to od realizatorów absolutnego rygoru na planie). Sam domysł, że ktoś może im towarzyszyć, przyglądać się ich życiu z oddali – wywołuje w kobiecie strach i frustrację. Podobnie jak powtarzające się zniknięcia córki. Wszystko, co dzieje się wokół i z bohaterką – ma w „Samotnej” znaczenie symboliczne. Reżyser zaś stopniowo, aczkolwiek konsekwentnie, prowadzi widza do rozwikłania zagadki. Jednych to wyjaśnienie zadowoli, inni mogą natomiast kręcić nosem. Należy jednak pamiętać o tym, iż mimo futurystycznego przebrania i pewnych rozwiązań technicznych rodem z fantastyki, to nie jest film science fiction – to dramat psychologiczny odnoszący się do bardzo konkretnej, tragicznej sytuacji w życiu bohaterki.
Jak na tego typu obraz przystało, Akan Satajew pewne elementy pozostawia w sferze domysłów. Widz może sam sobie dopowiedzieć, co – jego zdaniem – wydarzyło się w życiu kobiety i jakie były tego przyczyny (bo skutki widzimy na ekranie). Nie zmienia to faktu, że zaprezentowane w finale przesłanie scenarzysty Timura Żaksyłykowa jest jednoznaczne; nawet jeżeli unika on bezpośredniego potępienia bohaterki, trudno uciec myślami od konstatacji, że mimo wszystko została ona potraktowana przez autora fabuły instrumentalnie, na swój sposób „wypreparowana” z otaczającego ją świata i – co za tym idzie – w większym bądź większym stopniu (ocena tego będzie zależna od światopoglądu i wrażliwości oglądającego) poddana napiętnowaniu moralnemu. Analizując „Samotną”, pamiętajmy, że to historia doświadczonej przez los kobiety, ale zaprezentowana, jakby nie było, z męskiego punktu widzenia. Owszem, estetycznie perfekcyjna, eterycznie niepokojąca (vide emanująca seksem scena sennego tańca w łóżku), ale… Właśnie! Ciekaw jestem bardzo, jak na ten film reagowały kobiety w Kazachstanie.
koniec
26 marca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 3. Haki i wtyczki
Marcin Mroziuk

29 V 2023

Oczywiste jest, że służby specjalne często nie grają czysto, ale coraz więcej wskazuje, że tajna operacja, którą zaplanowała Diana Taverner, jest nie tylko nieetyczna, ale także łączy się z nadmiernym ryzykiem, a konsekwencje mogą ponieść wplątani w nią wbrew swej woli agenci z Slough House.

więcej »

East Side Story: Po nitce do (terrorystycznego) kłębka
Sebastian Chosiński

28 V 2023

Mogłoby się wydawać, że czasy, w których powstają bałwochwalcze filmy na temat funkcjonariuszy tajnych służb, już dawno minęły. Nawet w państwach postradzieckich. A jednak nie! Sześć lat temu w Kazachstanie Wiktor Klimow nakręcił obraz z okazji ćwierćwiecza istnienia Komitetu Bezpieczeństwa Narodowego. Osią fabularną tego propagandowego dzieła jest walka z islamistami z organizacji „Żołnierze Kalifatu”.

więcej »

Kulawe konie: Sez. 1. odc. 2. Przysługa za przysługę
Marcin Mroziuk

26 V 2023

Wprawdzie porywacze Hassana Ahmeda nie wyglądają na profesjonalistów, ale wygląda na to, że mimo pełnej mobilizacji wszystkich sił MI5 może mieć problem z odnalezieniem kryjówki Synów Albionów przed terminem zapowiedzianej egzekucji uwięzionego studenta. Trudno w tym momencie nie zastanawiać się, czy Robert Hobden może okazać się kluczem do uwolnienia brytyjskiego muzułmanina o pakistańskich korzeniach.

więcej »

Polecamy

Życie miejskie dla ubogich

Z filmu wyjęte:

Życie miejskie dla ubogich
— Jarosław Loretz

Drama na trzy ręce
— Jarosław Loretz

Nie, nie, wejście od frontu odpada
— Jarosław Loretz

Technika zgniłego Zachodu
— Jarosław Loretz

Tam, gdzie nikt nie patrzy
— Jarosław Loretz

Czy Herkules była kobietą?
— Jarosław Loretz

Prosimy nie regulować monitora
— Jarosław Loretz

Patyki eliminacji
— Jarosław Loretz

Pieczęć średniego zapieczętowania
— Jarosław Loretz

Dekoracje waść niszczysz!
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.