Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Nijaz Abdyżapar
‹Tucza [Chmura]›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTucza [Chmura]
Tytuł oryginalnyТуча
ReżyseriaNijaz Abdyżapar
ZdjęciaIljas Bekiszew
Scenariusz
ObsadaArman Szekimow, Murat Bisenbin, Ajnur Nijazowa, Erżan Tusupow, Eduard Tabiszew, Kanat Kudjarow, Edil Esenbułatow, Erden Telemisow, Berik Burmakow, Rustem Utemirow, Batyr Raisow, Żanel Sergazina, Danijar Urazajew, Bekzat Dostanow, Azat Upirow
MuzykaOłżas Bajbekow
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania70 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

East Side Story: Zemsta po latach
[Nijaz Abdyżapar „Tucza [Chmura]” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Trudno dziwić się kilkuletniemu chłopcu, który przeżywa potworną tragedię rodzinną, że jest jak „burza gradowa”. To z powodu swojego nastroju dostaje od wujka, który przejmuje nad nim opiekę, przezwisko „Tucza” (czyli „Chmura”). Tak też zatytułowany jest mający premierę przed niespełna trzema laty kazachski dramat kryminalny autorstwa Nijaza Abdyżaparowa.

Sebastian Chosiński

East Side Story: Zemsta po latach
[Nijaz Abdyżapar „Tucza [Chmura]” - recenzja]

Trudno dziwić się kilkuletniemu chłopcu, który przeżywa potworną tragedię rodzinną, że jest jak „burza gradowa”. To z powodu swojego nastroju dostaje od wujka, który przejmuje nad nim opiekę, przezwisko „Tucza” (czyli „Chmura”). Tak też zatytułowany jest mający premierę przed niespełna trzema laty kazachski dramat kryminalny autorstwa Nijaza Abdyżaparowa.

Nijaz Abdyżapar
‹Tucza [Chmura]›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTucza [Chmura]
Tytuł oryginalnyТуча
ReżyseriaNijaz Abdyżapar
ZdjęciaIljas Bekiszew
Scenariusz
ObsadaArman Szekimow, Murat Bisenbin, Ajnur Nijazowa, Erżan Tusupow, Eduard Tabiszew, Kanat Kudjarow, Edil Esenbułatow, Erden Telemisow, Berik Burmakow, Rustem Utemirow, Batyr Raisow, Żanel Sergazina, Danijar Urazajew, Bekzat Dostanow, Azat Upirow
MuzykaOłżas Bajbekow
Rok produkcji2020
Kraj produkcjiKazachstan
Czas trwania70 min
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po tygodniu przerwy (na mało udany litewsko-amerykański dramat wojenny „Szare śniegi Syberii”) powracam w „East Side Story” do penetrowania zakamarków kinematografii Kazachstanu. Dzisiaj sięgam po zrealizowany przed trzema laty dramat kryminalny „Tucza”, który można by przełożyć na język polski jako „Chmura”. Tyle że tutaj nie chodzi stricte o zjawisko meteorologiczne, lecz o przezwisko nadane głównemu bohaterowi opowieści. Dlatego właśnie, tłumacząc tytuł, postanowiłem pozostać przy jego rosyjskojęzycznym brzmieniu. Jak spora część filmów kazachskich, ten bowiem również został nakręcony w języku rosyjskim, wciąż jeszcze powszechnie używanym w tym stepowym kraju.
O twórcy „Tuczy”, Nijazie Abdyżaparowie, niewiele można znaleźć pewnych informacji. Wiadomo, że w 2014 roku został producentem filmowym, współtworząc firmę Enterprise Production. Że cztery lata później stanął na czele Szkoły Mistrzostwa Aktorskiego, której siedziba mieści się w Astanie, czyli obecnej stolicy kraju. Karierę w show-biznesie zaczynał właśnie jako aktor. Zagrał między innymi w historycznej „Zemście” (2006) Damira Manabajewa oraz dramacie „Deribas” (2007) Timura Kasymżanowa. Nie zdołał jednak przebić się do „pierwszej ligi”, więc zdecydował się na rozpoczęcie kariery reżyserskiej. Pod szyldem Enterprise Production początkowo powstawały głównie reklamy i wideoklipy, z czasem wytwórnia dorzuciła do swojej oferty filmy fabularne.
Jako reżyser Abdyżaparow zadebiutował w 2018 roku, biorąc pod swoje skrzydła grupę amatorów pod wodzą Nurłana Batyrowa i pomagając im sfinalizować prace nad horrorem „Widziadło”. Potem powstały film z pogranicza fantasy „Podróżnik. Początek” (2019), dramat „Dzieci Słońca” (2019), sensacyjny kryminał „Tucza” (2020) i wreszcie świąteczna komedia romantyczna „Trzy dni przed Nowym Rokiem” (2022) oraz nakręcony z myślą o młodych widzach „Toy Boy” (2023). Średnia całkiem niezła: jeden film na rok (inna sprawa, że do Adilchana Jerżanowa, chyba najbardziej zapracowanego reżysera w Kazachstanie, Abdyżaparow i tak nie ma się co równać). Premiera „Tuczy” odbyła się 23 listopada 2020 roku, w niezbyt sprzyjającej sytuacji pandemicznej, kiedy większość krajów świata zamykała kina.
Nie ma się więc co dziwić, że film nie odniósł oszałamiającego sukcesu. Inna sprawa, że i tak nie miał na niego większych szans. Nie dlatego, że jest słaby (co to, to nie!), ale po prostu konkurencja w tym gatunku jest w Kazachstanie całkiem spora. Tematycznie scenarzyści „Tuczy” – a są nimi etatowi współpracownicy Abdyżaparowa, czyli Askar Małszybekow i Daulet Isliamow – nawiązuje w wymyślonej przez siebie fabule do wątków podjętych dwa lata wcześniej w „Biznesmenach” Akana Satajewa. Tamten obraz był opowieścią o tym, w jak trudnych warunkach rodził się w latach 90. XX wieku kazachski kapitalizm. Jak zorganizowane grupy przestępcze starały się wykorzystywać nie do końca kontrolowany proces reform mających przestawić gospodarkę kraju z centralnie sterowanej na wolnorynkową. W „Tuczy” to właśnie staje się punktem wyjścia akcji.
Jest 1999 rok. Saken Umarow (w tej roli Danijar Urazajew) to młody i zdolny biznesmen, który ma spółkę ze swoim najbliższym przyjacielem Kajratem (Erżan Tusupow, znany między innymi z sensacyjnego „Wilczego śladu”). Przyszłość przed ich firmą jawi się świetlana. Niestety, wszystko wali się w gruzy jednego wieczoru. Po powrocie z kolacji z Kajratem i jego narzeczoną Saken wraz z żoną Ałuą (Żanel Sergazina) wracają do domu, gdzie czekają na nich dzieci i młoda opiekunka. Krótko po ich powrocie do willi wdzierają się zamaskowani bandyci. Żądają pieniędzy, ale tak naprawdę zależy im na czym innym, bez powodu zabijają bowiem Umarowa i całą jego rodzinę. W każdym razie są przekonani, że całą. Nie wiedzą, że w chwili, kiedy zrobili spory hałas, wdzierając się do domu, Ałua ukryła w szafce w kuchni kilkuletniego Temirlana (w chłopca wcielił się Batyr Raisow).
Po dotarciu na miejsce zdarzenia policja odkrywa więc trzy trupy i, ale to dopiero po czasie, przerażonego Temirlana, którego zabierają do siebie na komendę. W tym czasie do wujka chłopca, brata Ałuy, Alibeka (gra go dobrze znany wielbicielom kina kazachskiego Murat Bisenbin – patrz: „Wojownik” oraz „Tomyris”), dociera informacja o śmierci wszystkich Umarowów. Nie dziwi więc, że Alibek, który świetnie dogadywał się ze swoimi siostrzeńcem i siostrzenicą, godzinami opowiadając im fantastyczne historie (zapewne prawdziwe, jak i zmyślone), jest kompletnie załamany. Niebawem jednak okazuje się, że Temirlan cudem przeżył. Wuj przejmuje opiekę nad nim. To właśnie on nazywa chłopca „Chmurą”, tak ponury i burzowy jest malec po dramatycznych przejściach.
Mija kilkanaście lat. Alibek, notabene weteran wojny afgańskiej, jest właścicielem siłowni i klubu, w którym trenują młodzi bokserzy; Temirlan (teraz ma on twarz debiutującego na dużym ekranie Armana Szekimowa) pomaga mu w prowadzeniu interesu, przy okazji też sam poznaje tajniki sztuk walki. Wydaje się, że wyszedł na prostą. Zwłaszcza kiedy poznaje piękną klientkę siłowni Danę (wciela się w nią Ajnur Nijazowa, która zadebiutowała dekadę wcześniej w „Likwidatorze” Satajewa) i zaczyna się z nią spotykać. Ten spokój kończy się w dniu, w którym Temirlan słyszy w wiadomościach telewizyjnych informację, że jeden z uczestników napadu na jego ojca, matkę i starszą siostrę opuszcza więzienie i wychodzi na wolność. Rozczarowany tym faktem postanawia wziąć sprawiedliwość we własne ręce, a o pomoc prosi Alibeka, byłego komandosa z Afganu.
Reszty można się bardzo łatwo domyśleć. Zaczyna się polowanie na byłych przestępców, którzy w tej chwili są już w większości (nie licząc tych, którzy mieli mniej oleju w głowie) szanowanymi biznesmenami. Oczywiście, majątku dorobili się nieuczciwie, ich interesy wciąż pozostawiają wiele do życzenia (gdyby było inaczej, nie potrzebowaliby armii ochroniarzy), ale z prawnego punktu widzenia nic im nie można zarzucić. Tym mniejszą Temirlan ma nadzieję na to, że kiedykolwiek poniosą odpowiedzialność za to, co kiedyś wyrządzili jego rodzinie. Czy to przyniesie młodemu mężczyźnie spokój sumienia? Zwłaszcza że na końcu tej drogi czeka go poznanie okrutnej prawdy… „Tucza” to klasyczne kino gatunkowe. Western przeniesiony z dziewiętnastowiecznego Dzikiego Zachodu w miejską dżunglę XXI wieku. Ogląda się z przyjemnością i bezboleśnie, chociaż na głębszą analizę psychologiczną nie ma co liczyć.
koniec
23 kwietnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Niełatwo być geologiem
Sebastian Chosiński

27 IX 2023

Choć pustynia Kara-kum znajdowała się tysiące kilometrów od głównych frontów wojny niemiecko-radzieckiej, to i tam dotarli hitlerowscy dywersanci, którym na dodatek sprzyjały niedobitki miejscowych basmaczy. O takiej właśnie akcji niemieckiego wywiadu opowiada w „Gorących szlakach” uzbecki reżyser Jułdasz Agzamow.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 10. Nic tak nie jednoczy jak wspólny wróg
Marcin Mroziuk

25 IX 2023

Możemy się przekonać, że w serialu znaczenie Hariego Seldona jest znacznie większe niż w cyklu Isaaca Asimova, gdyż tutaj nie tylko jest twórcą psychohistorii i obu Fundacji, lecz nawet po swej śmierci aktywnie uczestniczy w rozwoju wydarzeń.

więcej »

East Side Story: Kamp Amersfoort
Sebastian Chosiński

24 IX 2023

Uzbecki dramat wojenny „Sto jeden” Hamidułły Hasanowa to opowieść oparta na faktach. Reżyser przedstawia w niej historię wziętych do niewoli latem 1941 roku jeńców wojennych Armii Czerwonej – byli nimi sami Uzbecy – którzy trafili do znajdującego się na terenie Holandii Kamp Amersfoort. Komendant obozu Walter Heinrich otrzymał zadanie przygotowania ich do swoiście pojętej misji specjalnej.

więcej »

Polecamy

Międzygwiezdne fotele w natarciu

Z filmu wyjęte:

Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Z tego cyklu

Kamp Amersfoort
— Sebastian Chosiński

Bohaterowie i zdrajcy
— Sebastian Chosiński

I nie opuszczę cię aż do… ostatniej kuli
— Sebastian Chosiński

Dopaść „Piechura”!
— Sebastian Chosiński

Po trupach do celu
— Sebastian Chosiński

Krócej nie musi znaczyć gorzej
— Sebastian Chosiński

Za więziennym murem
— Sebastian Chosiński

…i nie żyli długo i szczęśliwie
— Sebastian Chosiński

W sytuacji bez wyjścia
— Sebastian Chosiński

Uważaj, co piszesz i myślisz!
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.