Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 września 2023
w Esensji w Esensjopedii

Makoto Shinkai
‹Suzume›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuzume
Data premiery21 kwietnia 2023
ReżyseriaMakoto Shinkai
Scenariusz
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania2 godz. 2 min
Gatunekanimacja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niejednoznaczny kot
[Makoto Shinkai „Suzume” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeżeli w ruinach kurortu znajdziesz nietknięte drzwi, a obok nich tajemniczą figurkę, na wszelki wypadek jej nie dotykaj, a już na pewno nie podnoś! Tytułowa bohaterka filmu „Suzume” przez swoją lekkomyślność zostaje wciągnięta w niesamowitą przygodę, w trakcie której będzie musiała uratować swój kraj oraz zakocha się w… żółtym krzesełku.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Niejednoznaczny kot
[Makoto Shinkai „Suzume” - recenzja]

Jeżeli w ruinach kurortu znajdziesz nietknięte drzwi, a obok nich tajemniczą figurkę, na wszelki wypadek jej nie dotykaj, a już na pewno nie podnoś! Tytułowa bohaterka filmu „Suzume” przez swoją lekkomyślność zostaje wciągnięta w niesamowitą przygodę, w trakcie której będzie musiała uratować swój kraj oraz zakocha się w… żółtym krzesełku.

Makoto Shinkai
‹Suzume›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSuzume
Data premiery21 kwietnia 2023
ReżyseriaMakoto Shinkai
Scenariusz
Rok produkcji2022
Kraj produkcjiJaponia
Czas trwania2 godz. 2 min
Gatunekanimacja, fantasy, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Według wierzeń japońskich, pod ich archipelagiem mieszka Namazu – ogromny sum, którego poruszenia wywołują trzęsienia ziemi. W filmie Makoto Shinkaia pojawia się wprawdzie „dżdżownica” pod postacią niewidocznego dla zwykłych ludzi wiru czerwonej energii, ale imię zostało zachowane. Dżdżownica rezyduje w zaświatach, a do Japonii może przedostać się przez drzwi znajdujące się w ruinach. Nie musi to być jakieś szczególnie starożytne miejsce, wystarczy choćby opuszczony lunapark. Po przedarciu się do naszej rzeczywistości robak najpierw wznosi się pod niebo, a potem upada, powodując trzęsienia ziemi – takie jak w Kanto w 1923 roku albo w regionie Tohoku w 2011.
Suzume, licealistka z wyspy Kiusiu, przypadkiem spotyka na drodze przystojnego młodzieńca wypytującego o okoliczne ruiny. Wskazuje mu drogę i rusza do szkoły, ale zawraca i sama podąża do opuszczonego kurortu. Tam zastaje surrealistyczny widok: pośrodku zalanej wodą, niegdyś przeszklonej sali, stoją drewniane drzwi. Widać przez nie niekończącą się łąkę pod galaktycznym niebem, jednak jest to miejsce nieosiągalne: każdorazowe przejście przez drzwi powoduje tylko znalezienie się po ich drugiej stronie. Nadal w sali. Już samo to powinno wystarczyć, aby rozsądny człowiek oddalił się na z góry upatrzone pozycje, jednak dziewczyna robi coś gorszego: podnosi – czy też wyjmuje, trudno to jednoznacznie stwierdzić ze względu na wodę – kamienną figurkę, która w jej rękach zmienia się w kota, po czym ucieka. To znaczy, najpierw ucieka kot, a potem Suzume, pozostawiając otwarte drzwi, co oczywiście prowadzi do uwolnienia dżdżownicy.
Katastrofa zostaje chwilowo zażegnana, jednak fabuła rozwija się w stronę kina drogi: Suzume i Sota (tak nazywa się tajemniczy młodzieniec) przemierzają pół Japonii w pogoni za kotem, który przemienił chłopaka w żółte dziecięce krzesełko[1]. Trudno powiedzieć, dlaczego tak zrobił (jego słowa „A ty tylko przeszkadzasz” sugerują, że mógł być… zazdrosny?); w ogóle jest to postać niejednoznaczna, bo raz zachowuje się złośliwie, to znów niespodziewanie miło, czasem jest słodki, a czasem demoniczny. Ma dziecinny głos, więc może emocje też po dziecięcemu rozchwiane? Zresztą, z kotami to nigdy nic nie wiadomo, a już szczególnie z tymi magicznymi.
Droga wiedzie od jednych drzwi do drugich, a w międzyczasie Suzume spotyka rozmaite życzliwe osoby, udziela pomocy i ją otrzymuje, a także coraz bardziej przywiązuje się do swojego towarzysza (jako krzesełko Sota zachował zdolność ruchu i mowy). Będzie też musiała zmierzyć się ze swoją przeszłością – od początku filmu ma dziwne sny, których znaczenie finalnie zostaje wyjaśnione – pokłócić się, pogodzić, uzyskać wybaczenie, wykazać poświęcenie… jednym słowem, dorosnąć.
Film jest bardzo emocjonujący i, rzecz jasna, przepięknie narysowany (choć do wizerunku kotka miałabym parę zastrzeżeń), a na dodatek świetna jest muzyka, szczególnie japoński pop, którego bohaterowie słuchają w trakcie końcowej jazdy samochodem. Można się uśmiać, bo biegające krzesło jest naprawdę zabawne, ale możne i popłakać. Dwie godziny minęły jak z bicza strzelił.
koniec
16 maja 2023
1) Reżyser wyjaśnił, że chciał zmienienia chłopaka w jakiś przedmiot, żeby sytuacja nie była tak jednoznacznie romansowa, a porzucone krzesełko zobaczył przypadkowo w mieście, i ono go zainspirowało.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Gdy ofiarą pada gliniarz…
Sebastian Chosiński

20 IX 2023

W trzy lata po tym jak przeniósł na ekran powieść szwedzkiego prozaika Pera Wahlöö „Morderstwo na 31 piętrze”, estoński reżyser Peeter Urbla zabrał się za ekranizację kolejnego skandynawskiego kryminału. Tym razem padło na dzieło Karla Arnego Bloma, które w wersji filmowej otrzymało tytuł „Błędne koło”.

więcej »

Fundacja: Sez. 1. odc. 8. Poświęcenie niejedno ma imię
Marcin Mroziuk

18 IX 2023

Z jednej strony trudno nie podziwiać wysiłku i ryzyka podjętego przez imperatora, z drugiej zaś strony jego osobowość okazuje się naprawdę przerażająca. Sporo emocji dostarcza nam również obserwowanie burzliwej rozmowy Gaal Dornick i cyfrowej wersji Hariego Seldona, a także walki o przejęcie kontroli nad Niepokonanym.

więcej »

East Side Story: Bohaterowie i zdrajcy
Sebastian Chosiński

17 IX 2023

Gdy w 1942 roku sytuacja na froncie wojny niemiecko-radzieckiej stała się dla Sowietów bardziej niż dramatyczna, dowództwo Armii Czerwonej ściągało posiłki z całego kraju. Na pierwszą linię walk trafiali syberyjscy Jakuci, jak również mieszkańcy Kaukazu i republik środkowoazjatyckich, w tym Uzbecy. O tym właśnie opowiada mający premierę przed kilkoma miesiącami dramat wojenny „Uzbeczka” Akbara Bekturdijewa.

więcej »

Polecamy

Peregrynacje wyssane z palca

Z filmu wyjęte:

Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz

Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz

E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz

Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz

Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz

Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz

Pracownik idealny
— Jarosław Loretz

Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz

Interpol muzealny
— Jarosław Loretz

Gdy w domu brakło kombinerek
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż autora

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Pościg z drągiem za pociągiem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Magia znowu działa
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Nielegalna blondynka
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Kolorowy zawrót głowy
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Skażona utopia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Harry Potter? Narnia? Mozart!
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Łowcy łowców potworów
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Mogiła i Pozgonny na tropie
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.