Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 17 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Shekhar Kapur
‹Cena honoru›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCena honoru
Tytuł oryginalnyThe Four Feathers
Dystrybutor SPI
Data premiery7 listopada 2003
ReżyseriaShekhar Kapur
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaWes Bentley, Heath Ledger, Djimon Hounsou, Kate Hudson, Michael Sheen, Alek Wek
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania131 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pocztówka z Sudanu
[Shekhar Kapur „Cena honoru” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kapur nie ośmielił się ani na zbytnią krytykę angielskiej hipokryzji i wyniosłości, ani też nie zdecydował się (a okazja ku temu była nieprzeciętna) na zgłębioną wiwisekcję rozdartej wieloma dylematami psychiki głównego bohatera. Pozostałe postaci potraktował równie powierzchownie, skupiając się na właściwej sobie dbałości o detale i (skądinąd świetnych) scenach batalistycznych. W rezultacie dostaliśmy ładne wizualnie kolonialne widowisko, któremu jednakże bardzo daleko do poziomu "Lawrence′a z Arabii", a bliżej do "Przygód młodego Indiany Jonesa", w dodatku z oklepanym trójkątem miłosnym w tle.

Piotr Dobry

Pocztówka z Sudanu
[Shekhar Kapur „Cena honoru” - recenzja]

Kapur nie ośmielił się ani na zbytnią krytykę angielskiej hipokryzji i wyniosłości, ani też nie zdecydował się (a okazja ku temu była nieprzeciętna) na zgłębioną wiwisekcję rozdartej wieloma dylematami psychiki głównego bohatera. Pozostałe postaci potraktował równie powierzchownie, skupiając się na właściwej sobie dbałości o detale i (skądinąd świetnych) scenach batalistycznych. W rezultacie dostaliśmy ładne wizualnie kolonialne widowisko, któremu jednakże bardzo daleko do poziomu "Lawrence′a z Arabii", a bliżej do "Przygód młodego Indiany Jonesa", w dodatku z oklepanym trójkątem miłosnym w tle.

Shekhar Kapur
‹Cena honoru›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCena honoru
Tytuł oryginalnyThe Four Feathers
Dystrybutor SPI
Data premiery7 listopada 2003
ReżyseriaShekhar Kapur
ZdjęciaRobert Richardson
Scenariusz
ObsadaWes Bentley, Heath Ledger, Djimon Hounsou, Kate Hudson, Michael Sheen, Alek Wek
MuzykaJames Horner
Rok produkcji2002
Kraj produkcjiUSA, Wielka Brytania
Czas trwania131 min
WWW
Gatunekdramat, historyczny
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Anglia, rok 1898. Harry Feversham (Heath Ledger) jest młodym oficerem Imperium, do tego lekkoduchem zakochanym po uszy w pięknej narzeczonej Ethne (Kate Hudson). Najlepszy kompan Harry′ego, nieco pochmurny Jack Durrance (Wes Bentley) również czuje miętę do rzeczonej niewiasty, ale nie chcąc stawać przyjacielowi na drodze, godnie usuwa się w cień. Na kilka dni przed planowanym ślubem gruchającej słodko pary, regiment Harry′ego i Jacka dostaje wezwanie na absurdalną wojnę w Afryce, gdzie trwa bunt pod przywództwem Mahdiego. Nieoczekiwanie Harry rezygnuje ze służby. W konsekwencji, wyrzeka się go własny ojciec (Tim Pigott-Smith), generał zresztą, a koledzy i bliscy, włączając narzeczoną, uznają za tchórza. Po pewnym czasie, wyklęty i zhańbiony Harry decyduje się na straceńczą podróż do Sudanu, gdzie pod przebraniem Araba i przy wsparciu poznanego tam, rosłego murzyna (Djimon Hounsou), będzie z ukrycia pomagał swym ziomkom w walce, podejmując tym samym desperacką próbę odzyskania honoru.
Film znanego przede wszystkim z "Elizabeth" indyjskiego reżysera Shekhara Kapura, jest już siódmą z rzędu ekranizacją powieści z 1902 r., autorstwa popularnego (na Wyspach) brytyjskiego pisarza A. E. W. Masona. Pierwszą, jeszcze niemą wersję, nakręcono już w roku 1915, ale za najlepszą uznaje się tę z 1939 r., w reżyserii Zoltana Kordy.
Skoro bierze się na warsztat tak przetrzebioną historię, wypadałoby chociaż postarać się przedstawić ją w miarę pomysłowo, wtrącić cokolwiek od siebie, bo na absolutną świeżość to i tak w tym wypadku trudno liczyć. Nic z tego, Kapur nie ośmielił się ani na zbytnią krytykę angielskiej hipokryzji i wyniosłości, ani też nie zdecydował się (a okazja ku temu była nieprzeciętna) na zgłębioną wiwisekcję rozdartej wieloma dylematami psychiki głównego bohatera. Pozostałe postaci potraktował równie powierzchownie, skupiając się na właściwej sobie dbałości o detale i (skądinąd świetnych) scenach batalistycznych. W rezultacie dostaliśmy ładne wizualnie kolonialne widowisko, któremu jednakże bardzo daleko do poziomu "Lawrence′a z Arabii", a bliżej do "Przygód młodego Indiany Jonesa", w dodatku z oklepanym trójkątem miłosnym w tle. Ckliwe zakończenie, podobnie jak lwia część fabularnych rozwiązań, mocno razi niedorzecznością. Gra aktorska też nie powala. Hudson ni cholery nie pasuje do produkcji kostiumowych i powinna pozostać przy współczesnych komediach. Bentley gra za bardzo wystudiowanie i flegmatycznie, choć przy kreacji postaci sztywnego Angola może to i dobrze. Ledger jest jak zawsze szalenie sympatyczny i tyle, do awanturniczej części filmu pasuje jak ulał, do dworskiej już mniej.
W sumie więc rozczarowanie, przewałkowana na wszystkie strony opowiastka ostała się takąż, reżyser nie zdołał zaskoczyć nas niczym nowym. Kolejna hollywoodzka pocztówka z egzotycznych miejsc i nic ponadto.
koniec
1 grudnia 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Fallout: Odc. 1. Odkrywanie realiów zniszczonego świata
Marcin Mroziuk

15 IV 2024

Po obejrzeniu pierwszego odcinka z jednej strony możemy poczuć się zafascynowani wizją postapokaliptycznego świata, w którym funkcjonują bardzo zróżnicowane, mocno od siebie odizolowane społeczności, z drugiej strony trudno nie ulec lekkiej dezorientacji, gdyż na razie brakuje jeszcze połączenia pomiędzy poszczególnymi wątkami.

więcej »

East Side Story: Wielkie bohaterstwo małych ludzi
Sebastian Chosiński

14 IV 2024

Nie trzeba być żołnierzem w mundurze generalskim, aby dokonywać czynów wielkich. Nie trzeba mieć w ręku karabinu czy sterów czołgu. Niekiedy wystarczy prawdziwa, a nie jedynie deklarowana miłość bliźniego, względnie – zwykła ludzka przyzwoitość. W to właśnie byli „uzbrojeni” mieszkańcy gruzińskiej wsi Shindisi, którzy w sierpniu 2008 roku ratowali swoich rannych żołnierzy przed zemstą Rosjan. O tym opowiada dramat wojenny Dita Cincadzego.

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.