Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Roland Emmerich
‹10,000 B.C.›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł10,000 B.C.
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery14 marca 2008
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaUeli Steiger
Scenariusz
ObsadaCamilla Belle, Steven Strait, Omar Sharif, Cliff Curtis
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiNowa Zelandia, USA
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wielki mamut
[Roland Emmerich „10,000 B.C.” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„10,000 B.C.” Rolanda Emmericha to zły film. Zachowuje się jak wyciągnięty z mroków prehistorii mamut: jest wielki, robi wrażenie silnego i z ludzkiej perspektywy niesamowitego stwora, który jednak porusza się wolno i ociężale. Nie zmienia to jednak faktu, że na złych filmach można się czasem ubawić jak na żadnym udanym. W końcu i mamut ma swój urok.

Ewa Drab

Wielki mamut
[Roland Emmerich „10,000 B.C.” - recenzja]

„10,000 B.C.” Rolanda Emmericha to zły film. Zachowuje się jak wyciągnięty z mroków prehistorii mamut: jest wielki, robi wrażenie silnego i z ludzkiej perspektywy niesamowitego stwora, który jednak porusza się wolno i ociężale. Nie zmienia to jednak faktu, że na złych filmach można się czasem ubawić jak na żadnym udanym. W końcu i mamut ma swój urok.

Roland Emmerich
‹10,000 B.C.›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł10,000 B.C.
Dystrybutor Warner Bros
Data premiery14 marca 2008
ReżyseriaRoland Emmerich
ZdjęciaUeli Steiger
Scenariusz
ObsadaCamilla Belle, Steven Strait, Omar Sharif, Cliff Curtis
MuzykaHarald Kloser, Thomas Wanker
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiNowa Zelandia, USA
WWW
Gatunekprzygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Filmowi Emmericha nawet w kategorii odmóżdżającego blockbustera dużo brakuje. Zamiast akcji, akcji i jeszcze raz akcji zaprawionej konieczną dawką patosu i przyozdobionej zupełnie szalonymi pomysłami scenarzystów dostajemy wszystkie te elementy, ale w zupełnie zachwianych proporcjach – za dużo pomylonych wymysłów, niewyobrażalna dawka patosu. Zero dystansu. Zero czystej zabawy. Zero ekranowej magii. Owszem, jest akcja. Ale mało ekscytująca.
Na szczęście przedstawiona historia, chociaż bez ikry, została podana z rozmachem i epickim oddechem. Niesamowite plenery zapierają dech w piersiach, komputerowe stwory i budowle robią pozytywne wrażenie ogromem i szczegółowością, różnorodność krajobrazów przewijających się podczas seansu rekompensuje braki rozrywkowe. Kiedy stado mocarnych mamutów biegnie przez równiny, głuche dudnienie ziemi wychodzi poza płaszczyznę kinowego ekranu. Złota piramida spada i roztrzaskuje się u podnóża świątyni, a kamera podąża za masą kamieni, dając uczucie pędu wciskającego w fotel. Profesjonalne wykonanie techniczne kontrastuje z hucpą odstawianą przez aktorów i scenarzystów. Odtwórcy głównych ról przeżywają losy swoich postaci, jakby grali przynajmniej w dramacie szekspirowskim (co nie znaczy, że umiejętności pozwalają im należycie ukazać godne pozazdroszczenia oddanie się pracy). Niemniej sposób, w jaki traktują granie w czysto rozrywkowym blockbusterze, w którym bynajmniej nie chodzi o dobre aktorstwo, bawi i budzi uśmiech sympatii, nie politowania. Po prostu ekipa Emmericha się stara. Tylko nijak im to nie wychodzi, bo panowie scenarzyści z reżyserem na czele nie dali sobie odpłynąć na bezbrzeżnych wodach wyobraźni. Opowieść o archetypicznym bohaterze nazwanym przez twórców D’Leh poprowadzili dość schematycznie i bezbarwnie, trzymając się sprawdzonych pomysłów wyznaczających kolejne etapy filmu. D’Leh jest popychany od punktu do punktu, by siłą rozpędu dolecieć do rzewnego finału. Oczywiście przechodzi pozytywną przemianę, bo przecież podróż i walka to doskonałe okazje do przemyślenia i przewartościowania tego, co dotychczas było dla bohatera ważne. Należy policzyć na plus, że twórcy chcą przemycić choć drobne przesłanie w swoim filmie (mimo jego prostoty), szkoda tylko, iż równie mocno nie starają się przy wyważeniu scen akcji.
Zadziwiającą staranność twórcy przyłożyli do odtworzenia strojów z epoki w całej ich różnorodności.
Zadziwiającą staranność twórcy przyłożyli do odtworzenia strojów z epoki w całej ich różnorodności.
Niestety, akcja nie ma dynamizmu, którego nie brak zdjęciom. Jej porwany rytm nie odciąga uwagi od słabości fabularnych. Dostajemy mieszankę motywów z “Jurassic Park”, “300”, “Pojutrze” i “Gwiezdnych wrót”. Czerpanie z udanych filmów gatunku nie należy do czynów niewybaczalnych bądź rzadkich w dzisiejszym kinie, ale cytowanie samego siebie, co ma miejsce w przypadku Emmericha i dwóch ostatnich z wymienionych tytułów, wykracza już poza teren czerpania inspiracji, a zakrawa na brak inwencji twórczej. Najbardziej rzuca się w oczy skopiowanie w finale “10,000 B.C.” motywów z “Gwiezdnych wrót”, klasycznego już filmu science fiction z połowy lat 90. ubiegłego wieku.
Jednak zupełnie paradoksalnie ten, kto dobrze orientuje się w świecie kinowych blockbusterów i kto będzie umiał zdystansować się wobec ekranowych niedorzeczności (czego nie potrafi reżyser), najwięcej skorzysta z “10,000 B.C.”. Taki ktoś uśmieje się w duchu z pompatycznej narracji oraz z głębokich, przejmujących dialogów, zachwyci pracą specjalistów od efektów specjalnych i jazdą kamery, zapomni o ambicjach wielkiego kina i pozwoli sobie odpłynąć w świat pustyni z dzikimi plemionami, śnieżnych gór z mamutami, puszczy z krwiożerczymi pseudostrusiami czy kamiennego miasta ze świątyniami. To prawie jak grindhouse’y – zły film i czysty ubaw.
koniec
4 kwietnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Patriota bije Godzillę!
— Sebastian Chosiński

Przebudzony potwór kontratakuje!
— Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Grudzień 2016 (2)
— Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2016 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Inwazja głupot
— Tomasz Kujawski

Esensja ogląda: Sierpień 2012 (DVD)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Ta świnia Szekspir
— Agnieszka Szady

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (10)
— Jakub Gałka

Katastrofa wciąż jest przytulna
— Jakub Gałka

Pojutrze: Polemika, komentarz i kontrrecenzja
— Michał Szczepaniak

Tegoż autora

Szybciej. Głośniej. Więcej zębów
— Ewa Drab

Samochody (nie) latają
— Ewa Drab

Kreacja automatyczna
— Ewa Drab

PR rządzi światem
— Ewa Drab

(I)grać i (wy)grać z czasem
— Ewa Drab

Llewyn Davis jest palantem
— Piotr Dobry, Ewa Drab, Grzegorz Fortuna

Wszyscy jesteśmy oszustami
— Ewa Drab

Rzut kośćmi i sekrety Freuda
— Ewa Drab

Kto się boi Vina Diesla?
— Ewa Drab

Duch z piwnicy
— Ewa Drab

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.