Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Łukasz Barczyk
‹Przemiany›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzemiany
Dystrybutor Syrena
Data premiery10 października 2003
ReżyseriaŁukasz Barczyk
ZdjęciaKarina Kleszczewska
Scenariusz
ObsadaMaja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek, Maria Maj
MuzykaTymon Tymański, Piotr Pawlak
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kłamiesz, znikasz!
[Łukasz Barczyk „Przemiany” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Łukasz Barczyk jest mistrzem w wygrywaniu rozmaitych stanów swoich bohaterów. Przekonał nas już o tym w debiucie telewizyjnym; w "Przemianach" idzie jeszcze dalej: za pomocą Snauta, tego przybysza znikąd, w którym pobrzmiewa aluzja do bohatera Lema, reżyser demaskuje rzeczywistość, obnaża ją, ośmiesza, przecina po to, żeby pokazać, jak bardzo uwiera, jak jest niedoskonała i jak stale trzeba ją na nowo nazywać i definiować, aby pod naciskiem kabotyństwa i nieszczerości nie zniknęła.

Joanna Bartmańska

Kłamiesz, znikasz!
[Łukasz Barczyk „Przemiany” - recenzja]

Łukasz Barczyk jest mistrzem w wygrywaniu rozmaitych stanów swoich bohaterów. Przekonał nas już o tym w debiucie telewizyjnym; w "Przemianach" idzie jeszcze dalej: za pomocą Snauta, tego przybysza znikąd, w którym pobrzmiewa aluzja do bohatera Lema, reżyser demaskuje rzeczywistość, obnaża ją, ośmiesza, przecina po to, żeby pokazać, jak bardzo uwiera, jak jest niedoskonała i jak stale trzeba ją na nowo nazywać i definiować, aby pod naciskiem kabotyństwa i nieszczerości nie zniknęła.

Łukasz Barczyk
‹Przemiany›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPrzemiany
Dystrybutor Syrena
Data premiery10 października 2003
ReżyseriaŁukasz Barczyk
ZdjęciaKarina Kleszczewska
Scenariusz
ObsadaMaja Ostaszewska, Jacek Poniedziałek, Maria Maj
MuzykaTymon Tymański, Piotr Pawlak
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania76 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
No i mamy wydarzenie. Nareszcie w polskim kinie coś drgnęło, a Łukasza Barczyka chyba można z pełną odpowiedzialnością nazwać prawdziwym artystą. Reżyser, który ma za sobą świetny debiut telewizyjny p.t. "Patrzę na ciebie, Marysiu" i kilka spektakli teatralnych, postanowił nakręcić bardzo kameralny dramat, pod wymownym tytułem "Przemiany".
Co my tu zatem mamy? Dom za miastem, jezioro, cisza i matka z trzema córkami. Gdzieś na marginesie mąż jednej z nich, Marty, i dziecko najstarszej, Basi. Wszyscy żyją w pozorowanej szczęśliwości, w sztucznie skonstruowanym spokoju i bezpieczeństwie. Wyczuwa się to od pierwszych kadrów. Przeczuwa się również, że ten stan nie potrwa długo, że coś niepokojącego przemyka się pomiędzy pokojami. Nieoczekiwanie przyjeżdża narzeczony Wandy, ostatniej z sióstr, Adrian Snaut. Tajemniczy, diaboliczny, trochę władczy, o surowej twarzy i przenikliwych oczach. Bezkompromisowy w sądach i diagnozach, jakby nie miał nic do stracenia. Jego przybycie zmienia wszystko, burzy dotychczasowy porządek i wprowadza nową hierarchię. Od tej pory jesteśmy świadkami bolesnej psychodramy, dotkliwej wiwisekcji postaci, które prowokowane przez Snauta odkrywają swoje oblicza: żałosne, zakłamane, bezlitosne, wyrachowane, ale i bezbronne czy nieświadome. Przemiany bohaterów są tym bardziej dojmujące, że akcja filmu rozwija się w zamkniętej, wyizolowanej, "zimnej" przestrzeni, do której zdaje się nie dochodzą sygnały ze świata zewnętrznego. Obserwujemy uwięzione emocje balansujące między skrajnościami w odosobnionym, trochę nierealnym "bezświecie". Ale może właśnie dlatego dramat tych osób jest tak niezwykle aktualny i uniwersalny. Jego ponadczasowość buduje nie tylko reżyser, ale i perfekcyjnie dobrani aktorzy, jak chociażby Maja Ostaszewska w roli Marty czy Jacek Poniedziałek jako Snaut. Złaknieni miłości, uciekający przed strachem i samotnością.
Łukasz Barczyk jest mistrzem w wygrywaniu rozmaitych stanów swoich bohaterów. Przekonał nas już o tym w debiucie telewizyjnym; w "Przemianach" idzie jeszcze dalej: za pomocą Snauta, tego przybysza znikąd, w którym pobrzmiewa aluzja do bohatera Lema, reżyser demaskuje rzeczywistość, obnaża ją, ośmiesza, przecina po to, żeby pokazać, jak bardzo uwiera, jak jest niedoskonała i jak stale trzeba ją na nowo nazywać i definiować, aby pod naciskiem kabotyństwa i nieszczerości nie zniknęła. Barczyk wie, że prawdę trzeba okupić cierpieniem, bólem i smutkiem, a dekonstrukcja swojego małego i intymnego świata nie musi oznaczać unicestwienia i klęski, ale wręcz przeciwnie - może być punktem odniesienia do samopoznania i wyjścia poza niszczące ograniczenia.
koniec
1 listopada 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Truskawki zamiast armat!
— Karolina Ćwiek-Rogalska

Precz z wibratorem
— Urszula Lipińska

Tegoż autora

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

M jak Wong Kar-Wai
— Joanna Bartmańska

Jeszcze słychać śpiew Lolity
— Joanna Bartmańska

Apokalipsa spełniona
— Joanna Bartmańska

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Mokra historia
— Joanna Bartmańska

Nic takiego
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.