Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jaume Balagueró, Paco Plaza
‹[REC]›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł[REC]
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery15 sierpnia 2008
ReżyseriaJaume Balagueró, Paco Plaza
ZdjęciaPablo Rosso
Scenariusz
ObsadaManuela Velasco, Javier Botet, Pablo Rosso
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiHiszpania
Cykl[REC]
Czas trwania80 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Nocna zmiana strażaka
[Jaume Balagueró, Paco Plaza „[REC]” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„[Rec]” jest filmem, który najlepiej się ogląda, nic nie wiedząc o jego fabule. W dzisiejszych czasach szalejącego marketingu filmowego taka sytuacja jest praktycznie niemożliwa, ale można próbować przynajmniej wiedzieć o tej produkcji jak najmniej. Wiem, że w ten sposób nie zachęcam do lektury niniejszej recenzji, ale gwarantuję, że w tekście nie zdradzam istotnych elementów fabuły. Jeśli jednak boicie się wszelkich spoilerów jak ognia – wróćcie do tego tekstu już po seansie.

Konrad Wągrowski

Nocna zmiana strażaka
[Jaume Balagueró, Paco Plaza „[REC]” - recenzja]

„[Rec]” jest filmem, który najlepiej się ogląda, nic nie wiedząc o jego fabule. W dzisiejszych czasach szalejącego marketingu filmowego taka sytuacja jest praktycznie niemożliwa, ale można próbować przynajmniej wiedzieć o tej produkcji jak najmniej. Wiem, że w ten sposób nie zachęcam do lektury niniejszej recenzji, ale gwarantuję, że w tekście nie zdradzam istotnych elementów fabuły. Jeśli jednak boicie się wszelkich spoilerów jak ognia – wróćcie do tego tekstu już po seansie.

Jaume Balagueró, Paco Plaza
‹[REC]›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł[REC]
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery15 sierpnia 2008
ReżyseriaJaume Balagueró, Paco Plaza
ZdjęciaPablo Rosso
Scenariusz
ObsadaManuela Velasco, Javier Botet, Pablo Rosso
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiHiszpania
Cykl[REC]
Czas trwania80 min
WWW
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z afiszów i zajawek zapewne wiecie, że mamy do czynienia z kinem grozy, więc raczej nie ma sensu tego faktu ukrywać. Dystrybutor promuje film informacją, że należy do kinematografii hiszpańskiej, ostatnio dobrze reprezentowanej w gatunku dzięki „Labiryntowi fauna” (będącego bardziej mrocznym fantasy niż horrorem) i „Sierocińcowi”. O ile to iberyjskie pochodzenie jest faktem, wypada nadmienić, że poza językiem „[Rec]” nie ma jednak z tamtymi produkcjami wiele wspólnego.
„[Rec]” należy do popularnego ostatnio podgatunku kina grozy, w którym mamy uwierzyć, że oglądamy prawdziwy film zarejestrowany na taśmie wideo. Wspomnijmy oczywiście „Blair Witch Project”, niedawny „Projekt: Monster” czy wydany świeżo na DVD „Witajcie w dżungli”. Przyznać jednak należy, że nad swoimi poprzednikami „[Rec]” ma jedną wyraźną przewagę. Problemem takiego kina jest zwykle wiarygodność – trudno bowiem uwierzyć, że bez względu na dramatyczne wydarzenia, które mają miejsce, ktoś będzie trzymał kamerę i filmował w momencie, gdy wszystkie znaki świadczą o tym, że trzeba brać nogi za pas. We wspomnianych filmach operatorami byli amatorzy, w „[Rec]” obserwujemy nagranie profesjonalnej ekipy robiącej program telewizyjny. Program „Kiedy śpisz” ma pokazywać nocne życia miasta. Dziennikarka Angela wraz ze swym kamerzystą całą noc towarzyszą ekipie strażackiej, mając zamiar filmować dramatyczne wydarzenia, w których uczestniczą. Stosunkowo łatwo więc zaakceptować fakt, że dla atrakcyjności programu kamera będzie pozostawała włączona w najbardziej mrożących krew w żyłach chwilach. Takie jest przecież właśnie założenie programu. Przyznam jednak, że w drugiej połowie filmu przychodzi do głowy, iż operator musi być naprawdę wielkim entuzjastą kamery (albo NAPRAWDĘ dobrze mu płacą), skoro nie rzuca jej na ziemię, by zająć się ratowaniem własnego tyłka.
Choć filmowi trudno zarzucić wielką oryginalność tematu (średnio obyty z gatunkiem widz horroru już po kilku scenach będzie wiedział, z czym ma do czynienia), to jednak trzeba przyznać, że napięcie jest budowane umiejętnie. Najpierw oglądamy spokojny reportaż ze strażackiej kwatery, następnie przenosimy się do zwyczajnego z pozoru budynku w centrum miasta, by wziąć udział w rzekomo standardowej akcji. A i w tym momencie nie wiemy wszystkiego (choć domyślając się konwencji, i tak zapewne jesteśmy w lepszej sytuacji niż bohaterowie filmu). Napięcie umiejętnie zwiększają chwile wyłączenia kamery (nadające też reportażowi pozory wiarygodności), a wiele rozwiązań bywa naprawdę zaskakujących i powodujących oczekiwane podskoczenie w kinowym fotelu. Jako film grozy, mający widza po prostu przestraszyć (nie mając ambicji do osiągnięcia wyższego poziomu horrorowego przekazu, czyli wywołania lęku, który będzie utrzymywał się po seansie), „[Rec]” sprawdza się całkiem dobrze. Odbywa się to straszenie metodami bardzo prostymi, sprawdzonymi, ale całkiem skutecznymi. Do tego cała akcja zostaje ograniczona do określonych ram czasowych, odizolowanego obszaru (budynek mieszkalny wraz z klatką schodową i kilkoma mieszkaniami) i kilkunastu postaci, które będziemy mogli poznać dzięki kręconym przez dziennikarkę reportażom. Taka precyzja konstrukcji filmu jest w kinie grozy bardzo ważna. Zabrakło niestety dobrego pomysłu na zakończenie filmu – twórcy poszli tu po linii najmniejszego oporu, nie siląc się na jakąkolwiek oryginalność czy zaskakujący pomysł. Nie wszystkie działania bohaterów daje się też sensownie wytłumaczyć – mimo szczerych chęci twórców, niektóre zachowania się nie bronią i widać, że czasem poświęcono sens i logikę dla dobra wartkości opowieści.
Niemniej jednak film wyróżnia się pozytywnie na tle ostatnich pozycji grozy. „[Rec]” oczywiście już dorobił się amerykańskiego remake’u (tytuł „Kwarantanna”, premiera zapowiedziana na październik). Trudno się dziwić – materiał jest wdzięczny, nieskomplikowany i powinien sprawdzić się w każdej szerokości geograficznej. Jeśli oznacza to również, że siły ekip tłumaczących zagraniczne horrory na wersje zrozumiałe dla amerykańskiego widza przeniosą swe zainteresowanie z Azji na Europę, z pewnością wszyscy na tym skorzystamy.
koniec
15 sierpnia 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Opowieść o prawdziwym szaleństwie
— Sebastian Chosiński

Ally McBeal na chorobowym
— Jarosław Loretz

Na ekranach: Wrzesień 2003
— Joanna Bartmańska, Marta Bartnicka, Sebastian Chosiński, Piotr Dobry, Tomasz Kujawski, Eryk Remiezowicz

Ale to już było
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.