Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

François Ozon
‹Basen›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBasen
Tytuł oryginalnySwimming Pool
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery5 września 2003
ReżyseriaFrançois Ozon
ZdjęciaYorick Le Saux
Scenariusz
ObsadaLudivine Sagnier, Charlotte Rampling, Charles Dance
MuzykaPhilippe Rombi
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
WWW
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Mokra historia
[François Ozon „Basen” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Reżyser kreśli swoje bohaterki na zasadzie oczywistych przeciwieństw, ale film jako całość wykracza poza oczywistość znaczeniową i interpretacyjną. Dowodzi tego chociażby surrealistyczna i zaskakująca puenta, podważająca wszystko, co do tej pory widzieliśmy oraz rodząca wątpliwość co do statusu przedstawianej rzeczywistości, w której nie sposób już oddzielić fikcji od realności czy konfabulacji od prawdy.

Joanna Bartmańska

Mokra historia
[François Ozon „Basen” - recenzja]

Reżyser kreśli swoje bohaterki na zasadzie oczywistych przeciwieństw, ale film jako całość wykracza poza oczywistość znaczeniową i interpretacyjną. Dowodzi tego chociażby surrealistyczna i zaskakująca puenta, podważająca wszystko, co do tej pory widzieliśmy oraz rodząca wątpliwość co do statusu przedstawianej rzeczywistości, w której nie sposób już oddzielić fikcji od realności czy konfabulacji od prawdy.

François Ozon
‹Basen›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBasen
Tytuł oryginalnySwimming Pool
Dystrybutor Gutek Film
Data premiery5 września 2003
ReżyseriaFrançois Ozon
ZdjęciaYorick Le Saux
Scenariusz
ObsadaLudivine Sagnier, Charlotte Rampling, Charles Dance
MuzykaPhilippe Rombi
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiFrancja, Wielka Brytania
Czas trwania103 min
WWW
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Dawno w kinie nie było tak wyrafinowanego filmu. Reżyser, Francois Ozon, dokonał rzeczy, która udaje się niewielu - stworzył oszczędną formalnie historię, fascynującą od początku do końca.
Główna bohaterka - Sarah Morton (świetna Charlotte Rampling, dostojna i ironiczna)- angielska autorka poczytnych kryminałów, zniechęcona dotychczasową pracą wyjeżdża za namową swojego wydawcy do jego domu z basenem w malowniczej Prowansji. Tam ma nadzieję odzyskać żywotność pisarską. Niespodziewanie pojawia się córka właściciela - nastoletnia Julia (nonszalancka i brawurowa Ludivine Sagnier), która swoim odważnym i wyzywającym zachowaniem burzy spokój Sary i domu.
Z chwilą przyjazdu dziewczyny, atmosfera filmu niebezpiecznie się zagęszcza; jesteśmy świadkami początkowej niechęci czy wręcz wrogości między kobietami, która stopniowo jednak przeradza się w akceptację, zrozumienie, a w końcu i fascynację. Surowa, powściągliwa i nieco w "męskim" stylu Sarah ulega ostentacyjnemu, wulgarnemu i narzucającemu się erotyzmowi Julii, w którym, można powiedzieć, odbija się obraz zwodniczej i zmysłowej postaci Tadzia ze "Śmierci w Wenecji" Luchino Viscontiego. Ta sama niewinność zmieszana z wyrachowaną prowokacją, to samo złowrogie kuszenie... Niemal każde spotkanie Sary i Julii naznaczone jest dziwną i trudną do odparcia obsesyjnością, a zderzenie ich osobowości jest pretekstem do stworzenia złożonych portretów kobiecych, które istnieją o tyle, o ile są w ciągłej konfrontacji, nieustannym starciu, rywalizacji czy dialogu. Reżyser kreśli swoje bohaterki na zasadzie oczywistych przeciwieństw, ale film jako całość wykracza poza oczywistość znaczeniową i interpretacyjną. Dowodzi tego chociażby surrealistyczna i zaskakująca puenta, podważająca wszystko, co do tej pory widzieliśmy oraz rodząca wątpliwość co do statusu przedstawianej rzeczywistości, w której nie sposób już oddzielić fikcji od realności czy konfabulacji od prawdy. I chyba to w tym filmie jest najbardziej pasjonujące i uwodzicielskie: żadnych jednoznacznych konstatacji czy odpowiedzi, tylko tajemnicze zawieszenie. Niezwykły film.
koniec
1 września 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 2. Elementy układanki zaczynają do siebie pasować
Marcin Mroziuk

19 IV 2024

Z jednej strony trudno nam zachować powagę, gdy obserwujemy, jak bardzo zachowanie Lucy nie pasuje do zwyczajów i warunków panujących na powierzchni. Z drugiej strony w miarę rozwoju wydarzeń wygląda na to, że właśnie ta młoda kobieta ma szansę wykonać z powodzeniem misję, która na pierwszy rzut oka jest ponad jej siły.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Odcięta głowa Jima Clarka
Sebastian Chosiński

17 IV 2024

Niby powinny cieszyć nas wielkie sukcesy odnoszone przez polskich artystów poza granicami kraju. A powieść Brunona Jasieńskiego „Człowiek zmienia skórę” bez wątpienia taki sukces odniosła. Tyle że to sukces bardzo gorzki: po pierwsze – książka była typowym przejawem literatury socrealistycznej, po drugie – nie uchroniła autora przed rozstrzelaniem przez NKWD. Cztery dekady po jego śmierci na jej podstawie powstał w sowieckim Tadżykistanie telewizyjny serial.

więcej »

Co nam w kinie gra: Perfect Days
Kamil Witek

16 IV 2024

„Proza życia według klozetowego dziada” może nie brzmi za zbyt chwytliwy filmowy tagline, ale Wimowi Wendersowi chyba coraz mniej zależy, aby jego filmy cechowały się przede wszystkim potencjałem na komercyjny sukces. Zresztą przepełnione nostalgią „Perfect Days” koresponduje całkiem nieźle z powoli podsumowującym swoją twórczość Niemcem, który jak wielu starych mistrzów, powoli zaczyna odchodzić do filmowego lamusa. Nie znaczy to jednak, że zasłużony reżyser żegna się z kinem. Tym bardziej że (...)

więcej »

Polecamy

Bo biblioteka była zamknięta

Z filmu wyjęte:

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Taśmowa robota
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Jak radzić sobie z nienawiścią
— Sebastian Chosiński

San Sebastian 2014: Męskie-żeńskie
— Marta Bałaga

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (4)
— Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja ogląda: Styczeń 2014 (1)
— Gabriel Krawczyk, Daniel Markiewicz, Konrad Wągrowski

Motyle nie umierają nigdy
— Ewa Drab

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

Nowości: Marzec 2004
— Konrad Wągrowski

DVD: 8 kobiet
— Konrad Wągrowski

8 żywiołów
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Miłość obnażona
— Joanna Bartmańska

M jak Wong Kar-Wai
— Joanna Bartmańska

Jeszcze słychać śpiew Lolity
— Joanna Bartmańska

Kłamiesz, znikasz!
— Joanna Bartmańska

Apokalipsa spełniona
— Joanna Bartmańska

Odrażający, brudni, źli
— Joanna Bartmańska

Siedmiu wspaniałych
— Joanna Bartmańska

Nic takiego
— Joanna Bartmańska

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.