Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

John Singleton
‹Za szybcy, za wściekli›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa szybcy, za wściekli
Tytuł oryginalny2 Fast 2 Furious
Dystrybutor UIP
Data premiery20 czerwca 2003
ReżyseriaJohn Singleton
ZdjęciaMatthew F. Leonetti
Scenariusz
ObsadaEva Mendes, Paul Walker, Cole Hauser, Tyrese Gibson, Ludacris, James Remar, Devon Aoki, Michael Ealy
MuzykaDavid Arnold
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiNiemcy, USA
CyklSzybcy i wściekli
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Więcej dieslów bez Diesela
[John Singleton „Za szybcy, za wściekli” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dwójka wygrywa z jedynką na jeszcze jednej płaszczyźnie. Średnio atrakcyjna Michelle Rodriguez i wręcz aseksowna Jordana Brewster zostały "wymienione" na średnio atrakcyjną Devon Aoki i bardzo seksowną Evę Mendes. Także prócz szybkich i pięknych aut możemy podziwiać również piękne i szybkie kobiety, co w filmie o schizofrenicznym matematyku bądź opóźnionym umysłowo biegaczu nie jest konieczne, czy nawet wskazane, ale tu i owszem.

Piotr Dobry

Więcej dieslów bez Diesela
[John Singleton „Za szybcy, za wściekli” - recenzja]

Dwójka wygrywa z jedynką na jeszcze jednej płaszczyźnie. Średnio atrakcyjna Michelle Rodriguez i wręcz aseksowna Jordana Brewster zostały "wymienione" na średnio atrakcyjną Devon Aoki i bardzo seksowną Evę Mendes. Także prócz szybkich i pięknych aut możemy podziwiać również piękne i szybkie kobiety, co w filmie o schizofrenicznym matematyku bądź opóźnionym umysłowo biegaczu nie jest konieczne, czy nawet wskazane, ale tu i owszem.

John Singleton
‹Za szybcy, za wściekli›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa szybcy, za wściekli
Tytuł oryginalny2 Fast 2 Furious
Dystrybutor UIP
Data premiery20 czerwca 2003
ReżyseriaJohn Singleton
ZdjęciaMatthew F. Leonetti
Scenariusz
ObsadaEva Mendes, Paul Walker, Cole Hauser, Tyrese Gibson, Ludacris, James Remar, Devon Aoki, Michael Ealy
MuzykaDavid Arnold
Rok produkcji2003
Kraj produkcjiNiemcy, USA
CyklSzybcy i wściekli
Czas trwania107 min
WWW
Gatunekakcja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Z sequelami jest jak z polskim rządem: każdy kolejny gorszy. "Za szybcy, za wściekli" to jednak jeden z naprawdę nielicznych przypadków wyższości części drugiej nad pierwszą. Oczywiście nie oznacza to, że teraz mamy do czynienia z kinem ambitnym bądź chociaż aspirującym ku temu. Nie oszukujmy się. "Szybcy i wściekli" byli tak wściekle złym filmem, że aby ponownie zaserwować widzom taki badziew, na stołku reżyserskim musiałby chyba zasiąść sam Władysław Pasikowski. Zasiadł jednak John Singleton i zdecydowanie wyszło to filmowi na dobre.
Singleton wizjonerem kina nie jest, ale sprawniejszym rzemieślnikiem od odpowiedzialnego za jedynkę Roba Cohena, na pewno. Dzięki temu dostaliśmy efektowniejsze, mniej sztampowe ujęcia pościgów samochodowych, których w dodatku ilość znacząco wzrosła i tytuł wreszcie zaczął pasować do treści. Ujmując rzecz matematycznie: w "Szybkich..." na 106 minut projekcji przypadało może z 15 minut warkotu silnika, w trwających o minutę dłużej "Za szybkich..." nie słyszymy tegoż charakterystycznego dźwięku przez ok. kwadrans. Wnioski wyciągnijcie Państwo sami.
Teraz zamierzam się narazić z premedytacją setkom fanów Vina Diesela. Tak, tak, Tyrese, który być może dostał rolę po znajomości (na dużym ekranie zadebiutował właśnie u Singletona w "Baby Boy′u") tworzy o niebo lepszy duet z Paulem Walkerem niż "największy gwiazdor kina akcji od czasów Schwarzeneggera", jak to wszędzie trąbią o Dieselu. Trąbią mocno na wyrost, bo o ile stary, poczciwy Arnie ma w dorobku udział w wielu kultowych, ponadczasowych pozycjach z lat 80-tych i wczesnych 90-tych, tak filmy Diesela mają to do siebie, że błyskawicznie się o nich zapomina, a on sam, z wiecznie skwaszoną miną rozdrażnionego spaniela, bezustannie dramatyzuje, próbując nadać głębię każdej swej roli, co przy niezobowiązującym kinie sensacyjnym może tworzyć tylko jeden, bynajmniej niezamierzony efekt: komiczny. "Szybcy..." nie byli pod tym względem wyjątkiem, także dużo zabawniejszy, mniej spięty i bogatszy mimicznie Tyrese mógł udowodnić, że kiedy raperzy czy piosenkarze biorą się za granie w filmach, niekoniecznie musi zawsze się to kończyć tak, jak w przypadku ekranowych wyczynów Mariah Carey, Britney Spears czy Coolia. Najjaśniejszym punktem obsady jest jednak Cole Hauser (można go także obecnie zobaczyć w "Łzach Słońca"), wcielający się tu w głównego antagonistę. Aktor dopiero niedawno zaczął zdobywać popularność, ale już od ponad dekady tworzy na drugim planie zapadające w pamięć kreacje ("Studenci", "Tigerland", "Wojna Harta") i jako bezwzględny, cyniczny mafioso wypada w "Za szybkich..." znakomicie. Oczywiście na tyle, na ile pozwala mu scenariusz, opowieść o dwóch sympatycznych, acz niezbyt uczciwych kumplach (rzecz jasna, na początku zwaśnionych ze sobą; w finale pogodzonych) łączących siły, by dokopać największemu, przepraszam za wyrażenie, skurwielowi w okolicy. Czyli typowy, anty-oryginalny skrypt, jakich tysiące. Przewidywalny do bólu, ale mimo wszystko znośny, nie przekraczający granicy absurdu, miejscami dowcipny, więc lepszy od nudnego pierwowzoru.
Dwójka wygrywa z jedynką na jeszcze jednej płaszczyźnie. Średnio atrakcyjna Michelle Rodriguez i wręcz aseksowna Jordana Brewster zostały "wymienione" na średnio atrakcyjną Devon Aoki i bardzo seksowną Evę Mendes. Także prócz szybkich i pięknych aut możemy podziwiać również piękne i szybkie kobiety, co w filmie o schizofrenicznym matematyku bądź opóźnionym umysłowo biegaczu nie jest konieczne, czy nawet wskazane, ale tu i owszem. "Bo chodzi o to, żeby było miło" rapował wszak Bolec i trudno, oglądając "Za szybkich, za wściekłych", nie przyznać mu racji.
koniec
1 września 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

O co tu pytać?
— Artur Długosz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.