Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

José Padilha
‹Elitarni›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułElitarni
Tytuł oryginalnyTropa de Elite
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery19 września 2008
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaWagner Moura, Caio Junqueira, André Ramiro
MuzykaPedro Bromfman
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiBrazylia
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Piekło w Mieście Boga
[José Padilha „Elitarni” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kto jest Bogiem w Rio de Janeiro? Słynny film Fernando Meirellesa jednoznacznie wskazywał na pozbawionych skrupułów młodocianych gangsterów. „Elitarni” Jose Padilhii przechodzą na drugą stronę barykady i udowadniają, że równie wysoko stoją akcje nieugiętych gliniarzy. Najsłabsza w tym gronie wydaje się pozycja Chrystusa, spoglądającego na miasto ze szczytu góry Corcovado.

Piotr Czerkawski

Piekło w Mieście Boga
[José Padilha „Elitarni” - recenzja]

Kto jest Bogiem w Rio de Janeiro? Słynny film Fernando Meirellesa jednoznacznie wskazywał na pozbawionych skrupułów młodocianych gangsterów. „Elitarni” Jose Padilhii przechodzą na drugą stronę barykady i udowadniają, że równie wysoko stoją akcje nieugiętych gliniarzy. Najsłabsza w tym gronie wydaje się pozycja Chrystusa, spoglądającego na miasto ze szczytu góry Corcovado.

José Padilha
‹Elitarni›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułElitarni
Tytuł oryginalnyTropa de Elite
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery19 września 2008
ReżyseriaJosé Padilha
ZdjęciaLula Carvalho
Scenariusz
ObsadaWagner Moura, Caio Junqueira, André Ramiro
MuzykaPedro Bromfman
Rok produkcji2007
Kraj produkcjiBrazylia
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat, sensacja
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Sporego zamieszania w brazylijskiej metropolii narobił jednak jego przedstawiciel, papież Jan Paweł II. Głowa Kościoła postanowiła odwiedzić Rio i zamieszkać w pobliżu otoczonej złą sławą dzielnicy slumsów. Aby głoszącej miłość i pokój Ekscelencji nie spadł włos ze świątobliwej głowy, w niebezpiecznej okolicy należało zrobić porządek. Wykonanie tego zadania powierzono grupie chwackich wykidajłów z doborowej jednostki policyjnej – BOPE.
„Elitarni” przedstawiają perypetie groźnych chłopców, którzy nie mają nic przeciwko zabarwieniu kunsztownych czarnych mundurów na czerwono i ochoczo przystępują do pracy. Imponująca gorliwość charakteryzuje zwłaszcza kapitana Nascimento, nieuznającego kompromisów ideowca, a po godzinach przykładnego męża brzemiennej wybranki. Troskliwy twardziel długo próbuje godzić przyjemne z pożytecznym i wydzwania do żony, aby szeptać jej czułe słówka między kolejnymi nadzorowanymi przez siebie jatkami. Na dłuższą metę taka schizofrenia jest niemożliwa do wytrzymania. Dzielny Nascimento decyduje się odejść ze służby, ale najpierw postanawia odnaleźć następcę równie bezwzględnego i ofiarnego jak on sam. W tym celu organizuje obóz szkoleniowy, przy którym najbardziej męcząca szkoła przetrwania przypomina wczasy w pięciogwiazdkowym hotelu.
Psychiczne i fizyczne szykany nie odstraszają Matiasa, inteligentnego młodzieńca, który początkowo – oprócz pracy w policji – usiłuje znaleźć czas na studia prawnicze, opiekę nad dzieciakiem ze slumsów oraz obściskiwanie ślicznej działaczki społecznej. Obserwowanie pogmatwanych losów najważniejszych postaci zmusza do zastanowienia nad tym, czy istnieje granica, po której przekroczeniu elitarni przestają być ludźmi, a stają się maszynami do zabijania w słusznej sprawie.
Jose Padilha sygnalizuje ważny temat, ale nie wydaje się zainteresowany jego rozwinięciem. Więcej uwagi poświęca utrzymaniu szybkiego tempa akcji i atrakcyjnego, agresywnego montażu. Oglądanie „Elitarnych” przypomina udział w dobrze zorganizowanym politycznym wiecu. Reżyser umiejętnie gra na emocjach i dba, aby jego film nie pozostawiał obojętnym. Fabuła dotyka przejmującym autentyzmem, jaki bije od realiów życia w Rio. Po dwóch godzinach patrzenia na portretowane patologie wychodzimy z kina naładowani energią: jesteśmy gotowi palić samochody i skandować hasła, choć nie bardzo wiemy przeciwko czemu. Reżyser sugeruje, by zostawić w spokoju okrucieństwo oraz moralną znieczulicę, jaka dotyka elitarnych policjantów. Złożone zjawiska zostają przedstawione jednoznacznie. Owszem, główni bohaterowie roztrząsają dylematy, ale koniec końców porzucają je na rzecz przekonania, że to, co robią, jest złem koniecznym. Wnioski są może i słuszne, ale unosi się nad nimi brzydki zapach tendencyjności.
Widowiskowy film, zawierający wyraźny kontekst społeczny, został pomyślany tak, aby spodobać się zarówno masowemu widzowi, jak i rozpolitykowanemu jurorowi Berlinale. Spryt reżysera zasługuje na pochwałę, jego sprawnie zrealizowane dzieło ogląda się z satysfakcją, choć niestety bez żadnej refleksji. Jedyne, co możemy zrobić po seansie, to podziękować Bogu, że nie urodziliśmy się w Rio de Janeiro.
koniec
6 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Powrót do punktu wyjścia
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Maj 2014 (2)
— Sebastian Chosiński, Miłosz Cybowski

Esensja ogląda: Marzec 2014 (3)
— Sebastian Chosiński, Ewa Drab, Konrad Wągrowski

Krwawy sen Brazylii
— Łukasz Gręda

Tegoż autora

Do boju, Polsko!
— Piotr Czerkawski

Cud - miód
— Piotr Czerkawski

Nie wszystko gra
— Piotr Czerkawski

Jasność widzę, jasność!
— Piotr Czerkawski

Czerwono mi
— Piotr Czerkawski

Francuska miłość
— Piotr Czerkawski

Szukajcie, a znajdziecie?
— Piotr Czerkawski

Two Men Show
— Piotr Czerkawski

Rysownicy do ołówków!
— Piotr Czerkawski

Dyskretny urok francuskiej mżawki
— Piotr Czerkawski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.