Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Woody Allen
‹Vicky Cristina Barcelona›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVicky Cristina Barcelona
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 kwietnia 2009
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaJavier Aguirresarobe
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Penélope Cruz, Javier Bardem, Rebecca Hall, Patricia Clarkson, Kevin Dunn, Zak Orth
MuzykaWoody Allen
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania96 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wakacje od Ameryki
[Woody Allen „Vicky Cristina Barcelona” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Niechęć Allena do kręcenia w Stanach trwa już od jakiegoś czasu, czego przykładem były już „Wszystko gra” i „Scoop: Gorący temat”, oba rozgrywające się w Wielkiej Brytanii. Niestety, o ile być może prywatnie Europa dla Allena jest liberalnym azylem, o tyle artystycznie na pewno nie wnosi niczego odkrywczego do jego twórczości.

Katarzyna Fiedorczuk

Wakacje od Ameryki
[Woody Allen „Vicky Cristina Barcelona” - recenzja]

Niechęć Allena do kręcenia w Stanach trwa już od jakiegoś czasu, czego przykładem były już „Wszystko gra” i „Scoop: Gorący temat”, oba rozgrywające się w Wielkiej Brytanii. Niestety, o ile być może prywatnie Europa dla Allena jest liberalnym azylem, o tyle artystycznie na pewno nie wnosi niczego odkrywczego do jego twórczości.

Woody Allen
‹Vicky Cristina Barcelona›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVicky Cristina Barcelona
Dystrybutor Kino Świat
Data premiery17 kwietnia 2009
ReżyseriaWoody Allen
ZdjęciaJavier Aguirresarobe
Scenariusz
ObsadaScarlett Johansson, Penélope Cruz, Javier Bardem, Rebecca Hall, Patricia Clarkson, Kevin Dunn, Zak Orth
MuzykaWoody Allen
Rok produkcji2008
Kraj produkcjiHiszpania, USA
Czas trwania96 min
Gatunekkomedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Bohaterkami najnowszego filmu Allena są dwie przyjaciółki: Vicky (Rebecca Hall) i Cristina (Scarlett Johansson), które postanawiają wyjechać do Barcelony na wakacje. Dla mającej niedługo wyjść za mąż Vicky podróż ma być to okazją do napisania pracy magisterskiej na temat kultury Katalonii, dla poczatkujacej aktorki Cristiny natomiast – okazją do przeżycia przygody i zdobycia artystycznych inspiracji. Wkrótce okazja ta nadarza się podczas jednej z imprez, na której poznają przystojnego malarza Juana Antonio (Javier Bardem). Cristina niemalże natychmiast ulega głębokiej fascynacji malarzem, Vicky jest do niego nastawiona bardzo sceptycznie i zasłania się swoimi zaręczynami z Dougiem (nudnym businessmanem, który został w Stanach). Niedługo później jednak sprawy się komplikują, bo również Vicky ulega zauroczeniu, a do tego wkrótce przyjeżdża była żona Juana (Penélope Cruz), z którą wciąż łączy go dość burzliwy związek...
Woody Allen bierze na warsztat ulubione wakacyjne zajęcie młodych panien z amerykańskiej klasy średniej, czyli podróż do Europy. W tym przypadku uosobieniem europejskości jest Barcelona, a celem dwa obowiązkowe punkty standardowej podróży na Stary Kontynent, czyli przygoda (czytaj: seks) oraz zwiedzanie zabytków. Podobnym torem podąża sam reżyser, który najwyraźniej postanowił zrobić lekki oraz ironiczny (w stylu Almodovara) film na temat skomplikowanych uczuć i związków, na tle romantycznych krajobrazów Hiszpanii. Problem jednak w tym, że efekt jest raczej stereotypowy i pełen niezbyt wyrafinowanych skojarzeń. Najlepszym tego przykładem jest sama Barcelona, filmowana z perspektywy masowego turysty, dla którego priorytetem jest zaliczenie jak największej ilości standardowych widoczków w stylu katedry Gaudiego. Nie lepiej ma się kwestia uczuć, która zasadniczo sprowadza się do tego że Amerykanie w swoich związkach są nudni, konformistyczni i w ogóle nieciekawi (para Vicky i Dough), Europejczycy zaś są wyzwolonymi artystami oraz wolnomyślicielami, często żyjącymi w trójkątach (Cristina, Juan i była żona). Ta właśnie stereotypowość gubi film i niestety najbardziej oddala od lekkości i humoru filmów Almodovara. Niestety, tak jak nie wystarczy przyjechać na wakacje do Europy, żeby ją zrozumieć, tak nie wystarczy obejrzeć kilku europejskich filmów, żeby stworzyć coś więcej niż ich powierzchowny pastisz.
koniec
17 kwietnia 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Drwina poza konwenansami
— Ewa Drab

Tegoż twórcy

Nie graj już tego więcej, Woody
— Kamil Witek

Esensja ogląda: Wrzesień 2016 (1)
— Miłosz Cybowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Esensja ogląda: Pażdziernik 2015 (1)
— Jarosław Loretz, Jarosław Robak

Nic już nie gra
— Grzegorz Fortuna

Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
— Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Rozsądek i romantyczność
— Jarosław Robak

Esensja ogląda: Marzec 2014 (2)
— Krystian Fred, Jarosław Loretz

Esensja ogląda: Październik 2013 (3)
— Piotr Dobry, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski

Espoo Ciné 2013: Kobieta na skraju załamania nerwowego
— Marta Bałaga

Tegoż autora

Prawdziwe życie
— Katarzyna Bluszcz

Zmierzch apartheidu
— Katarzyna Bluszcz

Thriller po polsku
— Katarzyna Fiedorczuk

Piętno wojny
— Katarzyna Bluszcz

Wojna „domowa”
— Katarzyna Bluszcz

Policjant na zesłaniu
— Katarzyna Bluszcz

W czterech ścianach domowego więzienia
— Katarzyna Bluszcz

Angielska dekadencja
— Katarzyna Bluszcz

Powrót idioty
— Katarzyna Bluszcz

W labiryncie natury
— Katarzyna Bluszcz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.