Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Borys Lankosz
‹Rewers›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRewers
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 listopada 2009
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaAgata Buzek, Krystyna Janda, Olena Leonenko, Marcin Dorociński, Anna Polony, Adam Woronowicz, Jacek Poniedziałek, Jerzy Bończak, Bronisław Wrocławski, Krystyna Tkacz
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Historia pewnej monety
[Borys Lankosz „Rewers” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ledwie z afisza zszedł „Generał Nil”, a już mamy w kinach kolejny tytuł o czasach stalinizmu - opromieniony zwycięstwem w konkursie filmowym w Gdyni „Rewers”. Ale debiut fabularny Borysa Lankosza nie przypomina wcale tamtego obrazu, ani w ogóle żadnego innego dzieła rodzimej produkcji. Bo to genialna i jakże niepolska zabawa kinem gatunków: zwłaszcza czarną komedią, dramatem politycznym i thrillerem noir.

Dorota Smela

Historia pewnej monety
[Borys Lankosz „Rewers” - recenzja]

Ledwie z afisza zszedł „Generał Nil”, a już mamy w kinach kolejny tytuł o czasach stalinizmu - opromieniony zwycięstwem w konkursie filmowym w Gdyni „Rewers”. Ale debiut fabularny Borysa Lankosza nie przypomina wcale tamtego obrazu, ani w ogóle żadnego innego dzieła rodzimej produkcji. Bo to genialna i jakże niepolska zabawa kinem gatunków: zwłaszcza czarną komedią, dramatem politycznym i thrillerem noir.

Borys Lankosz
‹Rewers›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułRewers
Dystrybutor Syrena
Data premiery13 listopada 2009
ReżyseriaBorys Lankosz
ZdjęciaMarcin Koszałka
Scenariusz
ObsadaAgata Buzek, Krystyna Janda, Olena Leonenko, Marcin Dorociński, Anna Polony, Adam Woronowicz, Jacek Poniedziałek, Jerzy Bończak, Bronisław Wrocławski, Krystyna Tkacz
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiPolska
Czas trwania90 min
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Rzecz o trzech pokoleniach kobiet zmagających się z ponurymi realiami stalinowskiej Polski. Młodej Jankowskiej grozi staropanieństwo, z czym jej owdowiałe matka i babcia nie mogą się pogodzić. Bez mężczyzny przecież marny los, tłumaczą. Tymczasem kolejni kandydaci na męża Sabiny zdają się temu przeczyć: a to ich profil ideologiczny jest podejrzany, albo łapczywie żłopią nalewkę babuni. Kiedy wreszcie pojawia się nonszalancki Bronek, panie tracą głowę, na co w czasach denuncjacji, ubeckiego terroru i nocnych aresztowań nie można sobie przecież pozwalać.
Ta fikcyjna fabułka z elementami makabreski zdaje się o dziwo prawdziwsza od wspartego faktami kina martyrologicznego. To z pewnością zasługa realizacji, wiernie oddającej klimat epoki: dialogi „Rewersu” poprzetykane są partyjną nowomową, a zdjęcia Koszałki zlewają się z archiwaliami filmowymi. Siła filmu tkwi jednak nie tylko w perfekcyjnym odwzorowaniu czasów, ale także w jego intertekstualnej narracji.
Słusznie zauważono już w Gdyni, że debiutant kłania się tu mistrzom kina: Tarantino, (patrz: moneta a złoty zegarek w „Pulp Fiction”) i Almodovarowi, od którego zapożyczył postacie zdesperowanych heroin („Czym sobie na to wszystko zasłużyłam?”,„Volver”). Ale najwięcej jest tu z poetyki filmów braci Coen, którzy jak nikt inny potrafią wykreować świat śmieszny i straszny zarazem. I właśnie w takiej optyce ukazuje Lankosz paradoksy stalinizmu.
Jednak urodzonego dwie dekady po śmierci Stalina reżysera bardziej interesuje żonglowanie konwencjami i znaczeniami niż publicystyka filmowa. Jego „Rewers” nie włącza się w nurt rozliczeniowy, jak „Przesłuchanie” czy „Dreszcze”, pozostając intrygująco wieloznaczny. Owszem, obecność współczesnej ramy można odczytać jako pytanie o sens rozdrapywania starych ran, ale ważniejsza zdaje się tu problematyka szeroko pojmowanej wolności (gejem wciąż łatwiej być w USA). Równie dobrze „Rewers” można też interpretować po prostu jako podziw dla silnych kobiet (mężczyźni zginęli w wojnach, piją itd.) albo osobliwy instruktaż przetrwania w trudnych czasach. Ta pojemność znaczeniowa w połączeniu ze spektakularnym mise-en-scène i świetnym scenariuszem dała efekt, o jakim inni polscy filmowcy dotąd tylko marzyli. W odróżnieniu od wcześniejszych komedii o stalinizmie – „Cwału” czy „Pułkownika Kwiatkowskiego”, „Rewers” jest filmem prawdziwie nowoczesnym i uniwersalnym w odbiorze. Bo choć zanurzony w polskiej historii, to w sposobie jej podania daleki jest od hermetyczności. Słowem jest to film idealny na eksport, który – kto wie, może nawet dać nam wyczekiwanego Oscara.
koniec
11 listopada 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

SPF – Subiektywny Przegląd Filmów (11)
— Jakub Gałka

Tegoż twórcy

Krótko o filmach: Niesamowitość liczona w gramach
— Sebastian Chosiński

Esensja ogląda: Luty 2016
— Sebastian Chosiński, Marcin Mroziuk, Jarosław Robak, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Beznadziejne królestwo miłości
— Dorota Smela

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.