Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mira Nair
‹Amelia Earhart›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAmelia Earhart
Tytuł oryginalnyAmelia
Dystrybutor CinePix
Data premiery12 lutego 2010
ReżyseriaMira Nair
ZdjęciaStuart Dryburgh
Scenariusz
ObsadaHilary Swank, Richard Gere, Ewan McGregor, Mia Wasikowska, Cherry Jones, Christopher Eccleston, Joe Anderson
MuzykaGabriel Yared
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania111 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Filmowy samolot bez skrzydeł
[Mira Nair „Amelia Earhart” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Amelia Earhart, amerykańska ikona, sufrażystka, pionierka lotnictwa, pierwsza kobieta, która przeleciała samotnie nad Atlantykiem. Zaginęła wraz ze swoim nawigatorem podczas próby okrążenia globu w 1937 roku. Nigdy nie wyjaśniono tej sprawy, nie odnaleziono też zwłok. Wokół śmierci Earhart narosło wiele mitów, przez co jej rola w kształtowaniu amerykańskiej kultury została nieco zapomniana, a żaden z powstałych filmów nie wykorzystał w pełni potencjału jej osoby. Czy udało się Mirze Nair?

Dariusz Kuźma

Filmowy samolot bez skrzydeł
[Mira Nair „Amelia Earhart” - recenzja]

Amelia Earhart, amerykańska ikona, sufrażystka, pionierka lotnictwa, pierwsza kobieta, która przeleciała samotnie nad Atlantykiem. Zaginęła wraz ze swoim nawigatorem podczas próby okrążenia globu w 1937 roku. Nigdy nie wyjaśniono tej sprawy, nie odnaleziono też zwłok. Wokół śmierci Earhart narosło wiele mitów, przez co jej rola w kształtowaniu amerykańskiej kultury została nieco zapomniana, a żaden z powstałych filmów nie wykorzystał w pełni potencjału jej osoby. Czy udało się Mirze Nair?

Mira Nair
‹Amelia Earhart›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAmelia Earhart
Tytuł oryginalnyAmelia
Dystrybutor CinePix
Data premiery12 lutego 2010
ReżyseriaMira Nair
ZdjęciaStuart Dryburgh
Scenariusz
ObsadaHilary Swank, Richard Gere, Ewan McGregor, Mia Wasikowska, Cherry Jones, Christopher Eccleston, Joe Anderson
MuzykaGabriel Yared
Rok produkcji2009
Kraj produkcjiKanada, USA
Czas trwania111 min
WWW
Gatunekdramat
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pytanie, które pojawia się zarówno w trakcie seansu „Amelii”, jak i już po napisach końcowych, brzmi: jak to się stało, że Mira Nair, doświadczona reżyserka pochodząca z Indii, nakręciła taki bubel? Jak kobieta, która ma na swoim koncie m.in. znakomity, realistyczny dramat społeczny, za który dostała nagrodę w Cannes, reżyserka próbująca kilkukrotnie tworzyć pomosty kulturowe pomiędzy Indiami a Ameryką, była w stanie stworzyć twór tak boleśnie bezpłciowy? Albowiem tym właśnie jest jej najnowszy film. Wydawałoby się, że wraz ze znakomitą obsadą aktorską (Hilary Swank, Richard Gere, Ewan McGregor, Chistopher Eccleston) Nair będzie w stanie wyjść poza narzucone z góry hollywoodzkie schematy, skutkujące przeważnie poprawnymi, ugrzecznionymi filmami biograficznymi. Nie udało się, tym większy jednak zawód, że film Nair to właśnie schemat na schemacie. Ciężko wręcz stwierdzić, co poszło nie tak, bowiem żaden element filmowej układanki nie wybija się w „Amelii” ponad poziom przeciętności.
Jaka by nie była przyczyna, faktem jest, iż opowieść o słynnej amerykańskiej kobiecie-lotniku nie ma w sobie krzty osobowości. Nie mówię tylko o Mirze Nair, która wyraźnie poszła na kompromis, dusząc w sobie wszelkie zapędy autorskie. Chodzi również o dwójkę scenarzystów, którzy nie potrafili stworzyć wiarygodnych fundamentów pod opowiedzenie historii Earhart, co w efekcie przełożyło się na słabą konstrukcję postaci, marny poziom dialogów i brak autentycznych emocji. Chodzi także o aktorów, którzy wypadli dość mizernie, nie potrafiąc wykreować pełnokrwistych bohaterów, tworząc blade odbicia swoich wcześniejszych ról. I tak dalej. „Amelia” opływa w piękne, wystylizowane ujęcia krajobrazów albo ładne zdjęcia z perspektywy lecącego aeroplanu, widać w niej przepych scenograficzny oraz dobrze odrobioną lekcję speców od kostiumów, ale wszystko to idzie na marne, bowiem twórcy nie są w stanie zainteresować widza opowiadaną historią, nie wspominając o przekonaniu go do papierowych postaci. A biorąc pod uwagę niemal dwugodzinny czas trwania, seans „Amelii” okazuje się mniejszą lub większą męką.
Najcięższym grzechem popełnionym przez Nair okazał się brak szerszej koncepcji na opowiedzenie założonej historii. Wiele wydarzeń przewija się przez ekran tylko dlatego, iż miały one miejsce w rzeczywistości, nie dlatego, że wynikają z fabuły. Pod względem narracyjnym film wlecze się jak flaki z olejem – nie ma tu w zasadzie żadnej dramaturgii, nawet sceny samolotowych kraks okazują się nudnawe. Odczuwalny jest brak dobrze ukazanych napięć pomiędzy protagonistami. Wszyscy się ze sobą zgadzają, a nawet jeśli pojawia się zalążek konfliktu, niedługo potem winowajca idzie po rozum do głowy. Nie ma w „Amelii” również przemiany charakterologicznej głównych bohaterów. Earhart od początku chce po prostu latać (mniejsza o motywację), nie rozumiejąc potrzeby otoczki PR-owej, którą tworzy wokół niej jej mąż, George Putnam. Przed swoim feralnym lotem dookoła świata jest dokładnie taka sama, jak w momencie, kiedy po raz pierwszy pojawiła się na ekranie – uosobienie dobroci i pasji, które ma inspirować tych jeszcze nie zainspirowanych. Sam Putnam nie zmienia się wielce od momentu, kiedy poznał przyszłą żonę – to ciągle ten sam szczwany, acz kochający, biznesmen. Nawet romans Amelii z Gene’em Vidalem (ojcem Gore’a) przechodzi mu dosyć szybko, aby mógł spokojnie i z klasą powrócić do roli opoki swej żony. Kwestia romansu jest zresztą symptomatyczna dla całej produkcji – nie ma w nim żadnej namiętności, nie udało się uchwycić jakiejkolwiek iskry pasji. Ot, dwójka ludzi schodzi się po kryjomu, bo scenariusz tego wymagał.
„Amelia” Miry Nair nie jest filmem złym. Nie jest również produkcją słabą, a szkoda, bowiem wtedy może wzbudzałaby jakiekolwiek emocje. To obraz idealnie i totalnie przeciętny. Trybiki machiny filmowej, które zazębiając się, powinny tworzyć płynną fabułę, zgrzytają na każdym kroku, skutkując jednym z nudniejszych obrazów ostatnich lat. Szkoda tylko, że musiało się to przytrafić akurat Amelii Earhart, jednej z bardziej fascynujących Amerykanek XX wieku. Ikona będzie musiała jeszcze poczekać na osobę, która nakręci o niej wartościowy film.
koniec
12 lutego 2010

Komentarze

12 II 2010   11:03:14

Nie taki zły ten film. Dobrze pokazał że Amelia była przede wszystkim tworem marketingowym.

Nie posunął się jednak do krytyki takiego zjawiska i dlatego wyszło słabo.

12 II 2010   15:27:35

Był jeszcze film telewizyjny o tej samej historii "Amelia Earhart statni lot" z 1994 z Diane Keaton i Rutgerem Hauerem. Też niezbyt porywający, zaledwie poprawny. Może więc sama historia nie ma potencjału na coś więcej żeby wzbudzić emocje.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

East Side Story: Czy można mieć nadzieję w Piekle?
Sebastian Chosiński

21 IV 2024

Mariupol to prawdopodobnie najboleśniej doświadczone przez los ukraińskie miasto w toczonej od ponad dwóch lat wojnie. Oblężone przez wojska rosyjskie, przez wiele tygodni sukcesywnie niszczone ostrzałami z lądu, powietrza i morza. Miasto zamordowane po to, by złamać opór jego mieszkańców i ukarać ich za odrzucenie „ruskiego miru”. O tym opowiada dokument Maksyma Litwinowa „Mariupol. Niestracona nadzieja”.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

SPF - Subiektywny Przegląd Filmów (13)
— Jakub Gałka

Tegoż autora

Kopać czy nie kopać?
— Dariusz Kuźma

My name is Chan. Jackie Chan
— Dariusz Kuźma

Oblicza wojny
— Dariusz Kuźma

W poszukiwaniu drugiego pilota
— Dariusz Kuźma

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.