Kieślowski upamiętniony na rosyjskim FFP13 marca minęła 15 rocznica śmierci wybitnego polskiego reżysera Krzysztofa Kieślowskiego. Data ta skłania do refleksji i przypomnienia sylwetki wielkiego mistrza. Z tej okazji Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Rosji przygotował retrospekcję jego najlepszych filmów.
Kieślowski upamiętniony na rosyjskim FFP13 marca minęła 15 rocznica śmierci wybitnego polskiego reżysera Krzysztofa Kieślowskiego. Data ta skłania do refleksji i przypomnienia sylwetki wielkiego mistrza. Z tej okazji Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Rosji przygotował retrospekcję jego najlepszych filmów.
Wyszukaj / Kup W dniach 15 kwietnia – 5 maja 2011 na ekranach moskiewskiego kina „Chudożestwiennyj” zagoszczą najlepsze polskie filmy. Między 28 kwietnia a 5 maja projekcje będą również wyświetlane w stołecznym kinie „Fakieł”. Repliki Festiwalu odbędą się w maju w Jekaterynburgu oraz Niżnim Nowgorodzie. Organizowany od kilku lat festiwal Filmów Filmów Polskich cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Z pewnością pozwala znaleźć szersze porozumienie między kinem rosyjskim i polskim, a także sprzyja promocji dzieł nowoczesnej polskiej kinematografii. Jednak organizatorzy czwartej już edycji FFP nie zapominają też o klasyce – w tym roku przygotowali retrospektywę filmów Krzysztofa Kieślowskiego, w ramach której zostaną pokazane „Krótki film o miłości” i „Krótki film o zabijaniu”. Kieślowski jest jednym z najbardziej znanych, cenionych i cieszących się międzynarodowym uznaniem polskim reżyserem. W swojej początkowej twórczości zajmował się głównie filmem dokumentalnym. Należał do Zespołu Filmowego Tor, w którym zrealizował dla telewizji swój debiutancki, pełnometrażowy film fabularny „Personel"(1975). W Torze stworzył również pełnometrażowy film kinowy „Blizna” (1976) oraz uważany za jedno z najwybitniejszych dzieł nurtu tzw. kina moralnego „Amator” (1979). W 1988 nakręcił dziesięcioodcinkowy cykl filmów „Dekalog”. Seria ta była wyświetlana przez wiele sieci telewizyjnych na świecie i zyskała bardzo pochlebne recenzje krytyków filmowych. „Podwójne życie Weroniki” i trylogię „Trzech kolorów” zrealizował na Zachodzie, to jest we Francji i Szwajcarii przy zupełnej nieznajomości języka francuskiego. Gdy ukończył pracę nad trylogią zapowiedział zakończenie kariery reżyserskiej. Filozofia jego ostatnich filmów mówi o istnieniu jakiejś transcendencji, mającej wpływ na ludzki los, której człowiek niestety nie zauważa, zupełnie utracił już zdolność jej odczuwania, rozpoznania, a tym bardziej nazwania. Człowiek o niej zapomniał.
Wyszukaj / Kup Był intelektualistą kina w pełnym znaczeniu tego słowa, zawsze oryginalnym i konsekwentnym, unikającym ekranowych uproszczeń i schematów. Kręcił filmy przede wszystkim o ludziach, poddawał dogłębnej analizie ich uczucia. W filmach próbował usprawiedliwić ludzkie słabości, uwzględniając wszelkie uwikłania życiowe. Był gotów do poświęceń, a swój zawód traktował jako powinność: „Kino to nie publiczność, festiwale, recenzje, wywiady. To wstawanie codziennie o szóstej rano. To zimno, deszcz, błoto i ciężkie lampy”. Był dwukrotnie nominowany do Oscara (za film „Trzy kolory. Czerwony”) oraz trzykrotnie do Złotej Palmy (za „Trzy kolory. Czerwony”, „Podwójne życie Weroniki” oraz „Krótki film o zabijaniu”). W swych filmach często wykorzystywał muzykę Zbigniewa Preisnera, scenariusze zaś, od 1984 roku, współtworzył wyłącznie z Krzysztofem Piesiewiczem. W 1990 został honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego za wybitny, twórczy wkład do kultury ruchomego obrazu. W latach 1993-1996 wykładał reżyserię w Łódzkiej Szkole Filmowej. W 1993 został odznaczony francuskim Orderem Sztuki i Literatury. Duże znaczenie w jego twórczości miał pozornie prosty film dokumentalny pt. „Gadające głowy” z 1980. Kieślowski zadał przypadkowym ludziom – od rocznego dziecka do stuletniej staruszki – cztery proste pytania: W którym roku się urodziłeś? Kim ty jesteś? Co jest dla ciebie najważniejsze? Czego byś chciał (czego oczekujesz od przyszłości)? Sam zapytany przez Tadeusza Sobolewskiego w jednym z wywiadów czego byś chciał Kieślowski odpowiedział: „Bo ja wiem? Dostałem od życia więcej niż oczekiwałem i prawdopodobnie więcej niż jestem wart, jednak nie mógłbym powiedzieć, że mam wszystko. Na drugie pytanie – czego bym chciał? – także bym odpowiedział inaczej. Ja wiem dokładnie czego chcę. Czegoś nieosiągalnego, o czym mówi tytuł jednego z pierwszych filmów fabularnych, jakie zrobiłem: Spokoju”. Krzysztof Kieślowski zmarł 13 marca 1996 roku. 3 kwietnia 2011 |
Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »W świecie pełnym ekscytujących gier komputerowych LEGO wkracza na scenę, oferując szeroki wybór zestawów, które przenoszą ulubione światy wirtualne prosto na dywan w pokoju malucha. Dla fanów gier, zarówno młodych, jak i tych bardziej dojrzałych, LEGO stworzyło zestawy, które zapewniają godziny wspaniałej zabawy. Jakie jest najlepsze LEGO dla graczy? Wybierz je wspólnie z nami!
więcej »Gra Wiedźmin 3 dostępna jest na komputery osobiste, a także na takie konsole jak PlayStation 4 i Xbox One. Każda z tych platform ma swoje zalety i wady. Dlatego wybór platformy sprzętowej nie powinien być przypadkowy. Pod uwagę wziąć należy kilka czynników. Przede wszystkim bardzo istotny jest efekt wizualny. Warto zatem poznać różnice w wymaganiach sprzętowych między wersją na PC a wersją na konsolę.
więcej »Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz
Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz
Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz
Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz
Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz
Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz
Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz
Zemsty szpon
— Jarosław Loretz
Taśmowa robota
— Jarosław Loretz