Kieślowski upamiętniony na rosyjskim FFP13 marca minęła 15 rocznica śmierci wybitnego polskiego reżysera Krzysztofa Kieślowskiego. Data ta skłania do refleksji i przypomnienia sylwetki wielkiego mistrza. Z tej okazji Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Rosji przygotował retrospekcję jego najlepszych filmów.
Kieślowski upamiętniony na rosyjskim FFP13 marca minęła 15 rocznica śmierci wybitnego polskiego reżysera Krzysztofa Kieślowskiego. Data ta skłania do refleksji i przypomnienia sylwetki wielkiego mistrza. Z tej okazji Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Rosji przygotował retrospekcję jego najlepszych filmów. ![]()
Wyszukaj / Kup W dniach 15 kwietnia – 5 maja 2011 na ekranach moskiewskiego kina „Chudożestwiennyj” zagoszczą najlepsze polskie filmy. Między 28 kwietnia a 5 maja projekcje będą również wyświetlane w stołecznym kinie „Fakieł”. Repliki Festiwalu odbędą się w maju w Jekaterynburgu oraz Niżnim Nowgorodzie. Organizowany od kilku lat festiwal Filmów Filmów Polskich cieszy się niesłabnącym powodzeniem. Z pewnością pozwala znaleźć szersze porozumienie między kinem rosyjskim i polskim, a także sprzyja promocji dzieł nowoczesnej polskiej kinematografii. Jednak organizatorzy czwartej już edycji FFP nie zapominają też o klasyce – w tym roku przygotowali retrospektywę filmów Krzysztofa Kieślowskiego, w ramach której zostaną pokazane „Krótki film o miłości” i „Krótki film o zabijaniu”. Kieślowski jest jednym z najbardziej znanych, cenionych i cieszących się międzynarodowym uznaniem polskim reżyserem. W swojej początkowej twórczości zajmował się głównie filmem dokumentalnym. Należał do Zespołu Filmowego Tor, w którym zrealizował dla telewizji swój debiutancki, pełnometrażowy film fabularny „Personel"(1975). W Torze stworzył również pełnometrażowy film kinowy „Blizna” (1976) oraz uważany za jedno z najwybitniejszych dzieł nurtu tzw. kina moralnego „Amator” (1979). W 1988 nakręcił dziesięcioodcinkowy cykl filmów „Dekalog”. Seria ta była wyświetlana przez wiele sieci telewizyjnych na świecie i zyskała bardzo pochlebne recenzje krytyków filmowych. „Podwójne życie Weroniki” i trylogię „Trzech kolorów” zrealizował na Zachodzie, to jest we Francji i Szwajcarii przy zupełnej nieznajomości języka francuskiego. Gdy ukończył pracę nad trylogią zapowiedział zakończenie kariery reżyserskiej. Filozofia jego ostatnich filmów mówi o istnieniu jakiejś transcendencji, mającej wpływ na ludzki los, której człowiek niestety nie zauważa, zupełnie utracił już zdolność jej odczuwania, rozpoznania, a tym bardziej nazwania. Człowiek o niej zapomniał. ![]()
Wyszukaj / Kup Był intelektualistą kina w pełnym znaczeniu tego słowa, zawsze oryginalnym i konsekwentnym, unikającym ekranowych uproszczeń i schematów. Kręcił filmy przede wszystkim o ludziach, poddawał dogłębnej analizie ich uczucia. W filmach próbował usprawiedliwić ludzkie słabości, uwzględniając wszelkie uwikłania życiowe. Był gotów do poświęceń, a swój zawód traktował jako powinność: „Kino to nie publiczność, festiwale, recenzje, wywiady. To wstawanie codziennie o szóstej rano. To zimno, deszcz, błoto i ciężkie lampy”. Był dwukrotnie nominowany do Oscara (za film „Trzy kolory. Czerwony”) oraz trzykrotnie do Złotej Palmy (za „Trzy kolory. Czerwony”, „Podwójne życie Weroniki” oraz „Krótki film o zabijaniu”). W swych filmach często wykorzystywał muzykę Zbigniewa Preisnera, scenariusze zaś, od 1984 roku, współtworzył wyłącznie z Krzysztofem Piesiewiczem. W 1990 został honorowym członkiem Brytyjskiego Instytutu Filmowego za wybitny, twórczy wkład do kultury ruchomego obrazu. W latach 1993-1996 wykładał reżyserię w Łódzkiej Szkole Filmowej. W 1993 został odznaczony francuskim Orderem Sztuki i Literatury. Duże znaczenie w jego twórczości miał pozornie prosty film dokumentalny pt. „Gadające głowy” z 1980. Kieślowski zadał przypadkowym ludziom – od rocznego dziecka do stuletniej staruszki – cztery proste pytania: W którym roku się urodziłeś? Kim ty jesteś? Co jest dla ciebie najważniejsze? Czego byś chciał (czego oczekujesz od przyszłości)? Sam zapytany przez Tadeusza Sobolewskiego w jednym z wywiadów czego byś chciał Kieślowski odpowiedział: „Bo ja wiem? Dostałem od życia więcej niż oczekiwałem i prawdopodobnie więcej niż jestem wart, jednak nie mógłbym powiedzieć, że mam wszystko. Na drugie pytanie – czego bym chciał? – także bym odpowiedział inaczej. Ja wiem dokładnie czego chcę. Czegoś nieosiągalnego, o czym mówi tytuł jednego z pierwszych filmów fabularnych, jakie zrobiłem: Spokoju”. Krzysztof Kieślowski zmarł 13 marca 1996 roku. ![]() 3 kwietnia 2011 |
Wielkimi krokami zbliża się jesień, a mimo to pogoda nas rozpieszcza. To idealny moment na to, by kupić parasol ogrodowy. Producenci zwykle nieco obniżają ceny w związku z mijającym sezonem, a jednocześnie wybór jest duży. Parasol to zakup na lata, przez zimę bez problemu przechowasz go razem z meblami ogrodowymi. Podpowiadamy zatem, jakie parasole ogrodowe warto wybierać.
więcej »Odkurzacz basenowy to niezwykle przydatne narzędzie, które pomaga utrzymać czystość w Twoim basenie. Dzięki niemu możesz skutecznie usunąć zanieczyszczenia, takie jak liście, piasek czy owady, które gromadzą się na dnie i powierzchni zbiornika. Warto zainwestować w odkurzacz basenowy, ponieważ pozwala zachować krystaliczną czystość basenu, co ma kluczowe znaczenie dla komfortu i zdrowia korzystających z niego osób.
Dlaczego utrzymanie czystości w basenie jest ważne?
więcej »Idealny prezent dla 6-latka jest dużo większym wyzwaniem niż dla noworodka czy niemowlęcia. Dziecko w tym wieku ma już jasno sprecyzowane zainteresowania i co najważniejsze oczekiwania. Nietrafione upominki mogą spotkać się nie tylko z odrzuceniem, ale wręcz z wyraźnym sprzeciwem. Dlatego też warto z wyprzedzeniem zaangażować się w poszukiwania i znaleźć taki pomysł na gift, który przypadnie dziecku do gustu. Jaki prezent dla 6-latka wybrać? Czym się kierować, chcąc kupić świetny prezent (...)
więcej »Międzygwiezdne fotele w natarciu
— Jarosław Loretz
Peregrynacje wyssane z palca
— Jarosław Loretz
Podróże międzygwiezdne de luxe
— Jarosław Loretz
E.T. wersja hard
— Jarosław Loretz
Ogrodowy nielot
— Jarosław Loretz
Mumii podejście drugie
— Jarosław Loretz
Mumia z gwiazd
— Jarosław Loretz
Pracownik idealny
— Jarosław Loretz
Niech się mury… drzewią?
— Jarosław Loretz
Interpol muzealny
— Jarosław Loretz