Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić

15 najlepszych gier planszowych dekady

Wybór gry ostatnich dziesięciu lat jest dość problematyczny, tym bardziej jeśli chce się ująć cały rynek. Dlatego skupiliśmy się na polskim podwórku, a że sporo wydawnictw rozpoczęło swoją działalność po 2000 roku to jest równoważne z tym, że większość gier będzie uwzględniona w tym rankingu. Gry są wymieniane w kolejności alfabetycznej. Każda z nich zasługuje na uwagę, każda zapewni dużo dobrej zabawy.

Esensja

15 najlepszych gier planszowych dekady

Wybór gry ostatnich dziesięciu lat jest dość problematyczny, tym bardziej jeśli chce się ująć cały rynek. Dlatego skupiliśmy się na polskim podwórku, a że sporo wydawnictw rozpoczęło swoją działalność po 2000 roku to jest równoważne z tym, że większość gier będzie uwzględniona w tym rankingu. Gry są wymieniane w kolejności alfabetycznej. Każda z nich zasługuje na uwagę, każda zapewni dużo dobrej zabawy.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
1. Agricola
Gra o rozwoju gospodarstwa chłopskiego. Hodowla świń, krów, owiec, uprawa roli to codzienny żywot na gospodarce. Gra pod tym prostym tematem przemyca czysto strategiczną rozgrywkę. Ciekawa mechanika, która w zależności od wielkości rodziny pozwala na większą liczbę akcji (zaoranie pola, obsadzenie, zbiór trzciny itd.) oraz punktowanie każdego elementu poczynając od liczby członków rodziny, a kończąc na zagospodarowaniu przestrzeni. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra jest mało powtarzalna, a w dodatku świetnie się skaluje zarówno dla 2, jak i dla 5 osób.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
2. Boże igrzysko
Od Grunwaldu po rozbiory: „Boże igrzysko” to pasjonująca gra, w której wcielimy się w wielkich magnatów Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Czasem nasze interesy będą szły w parze z interesami kraju, innym razem rozkład wewnętrzny czy ataki sąsiadów będą nam bardziej na rękę, podkopując wrogie frakcje i dając przewagę nad przeciwnikami politycznymi. Nasza potęga będzie rosła poprzez rozbudowę latyfundiów, budowę miast, fundowanie szkół, toczenie udanych wojen z sąsiadami czy zwykły zbytkowny tryb życia. Doskonale opracowano mechaniczną stronę rozgrywki: mimo że za każdym razem przychodzi spędzić co najmniej dwie i pół godziny nad planszą, nie sposób się przy „Bożym igrzysku” nudzić. Non stop trzeba planować, oceniać straty, wymyślać nowe strategie i reagować na działania przeciwników, z którymi – czy tego chcemy, czy nie – trzeba bardzo często współpracować przy obronie granic.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
3. Carcassone
Gra, której tytuł w zasadzie naprowadza na tematykę. Będziemy tu rozwijać gród warowny wraz z jego przyległościami. Proste reguły i przyjemna mechanika zjednały sobie rzesze fanów, czyniąc ten tytuł idealnym na początek przygody z grami planszowymi. Podczas rozgrywki należy decydować się, za co chcemy otrzymać punkty i odpowiednio rozdzielać swoje zasoby ludzkie tak, by przechytrzyć innych graczy. Mechanika oparta na dokładaniu kartoników do wspólnej planszy i zajmowaniu ich swoimi ludzikami pozwala na małą powtarzalność rozgrywki. Dodatkowo gra jest dość dynamiczna i sprawia, że warto wspólnie z rodziną spędzić przy niej tych kilka chwil.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
4. Cytadela
Zostań władcą najwspanialszego miasta i korzystając z usług postaci wznieś najbardziej imponujący gród. Gra jest bardzo ciekawie rozwiązanym tytułem, w którym trzeba nie lada sprytu, by zwyciężyć, gdyż gracze mogą na siebie bardzo łatwo negatywnie oddziaływać. W dodatku pewnym wręcz jest to, że gdy ktoś będzie prowadził, szybko narodzą się niewidzialne koalicje między zawodnikami, byle tylko nikt zbyt prędko nie zwyciężył. Gra toczy się do momentu wybudowania 7 dzielnic. Wygrywa osoba, która zgromadziła najwięcej punktów zwycięstwa, a te otrzymujemy za bogactwo dzielnic, jak i za ich różnorodność. Gra, która potrafi wciągnąć na długie godziny nawet do 8 osób1).
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
5. Cywilizacja: Poprzez wieki
Przeprowadź swoją cywilizację od czasów antycznych aż do współczesności. Rozwijanie technologii, zbrojenie się, wywoływanie konfliktów, mądre zarządzanie zasobami… To dopiero kilka czynników, które umożliwią zwycięstwo. Wspaniała gra strategiczna, podczas której trzeba nie lada wysiłku intelektualnego, by zwyciężyć. Ponadto długością rozgrywki można łatwo manipulować, a gra dobrze się skaluje i dostarcza równie wiele zabawy podczas rozgrywki dla dwóch, jak i dla czterech graczy (chociaż zasady ulegają zmianom). Ciekawa mechanika zarządzania zasobami, które są dostępne naszej cywilizacji, jak i rozwój technologii czyni z tej gry niepowtarzalny i wielce przemyślany tytuł, który szczególnie przypadnie do gustu miłośnikom wielogodzinnego łamania głowy.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
6. Dixit
Gra wyobraźni, która w zależności od towarzystwa i jego humoru nabiera zupełnie innego wymiaru. Wszyscy wspólnie starają się odgadnąć skojarzenie jednego z graczy odnośnie obrazków, które niczym dzieła Bosha przy każdym oglądaniu nabierają nowych cech. Gra dostarcza wiele zabawy i dziwnych, nietypowych skojarzeń. Jednym zdaniem: „Poznajcie, co siedzi wam w głowach”. Świetna gimnastyka wyobraźni gwarantowana.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
7. Fauna
Quiz znanego projektanta gier Friedemanna Friese (na tej liście gości jeszcze jeden jego tytuł). Gra jest o tyle ciekawa, że nie tylko wiedza, ale i strategia oraz nutka hazardzisty decydują o wygranej. Dodatkowo prawie niewykonalnym jest nauczenie się wszystkich „pytań” . Zawodnicy mierzą się, starając obstawić długość ciała, ogona i ciężar oraz zasięg występowania danego zwierzęcia. W grze zaś występuje wiele ciekawych okazów fauny z naszej planety, które nie raz wprawią w osłupienie zarówno dorosłych, jak i dzieci.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
8. Neuroshima Hex
Świat po zagładzie, resztki ludzkości walczą o przetrwanie, gromadząc się i zmagając się zarówno ze sobą, jak i z maszynami i mutantami o zasoby zrujnowanego i zdegenerowanego uniwersum. „Neuroshima” zasługuje na szczególną uwagę z racji prostej mechaniki, w której dostawiamy jednostki wojskowe co turę, decydując się, które żetony spośród trzech zagramy, a który z nich odrzucimy. Dobra grafika i losowość, która jest w tym wypadku atutem zmuszającym graczy do odpowiedniego zarządzania zasobami, sprawiają, że gra powoduje występowanie rumieńców u niejednego miłośnika strategii i taktyki. Dodatkowo bilans i zróżnicowanie armii nadają grze wiele możliwości rozgrywki i brak schematu działania.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
9. Niagara
„Niagara” to gra z pozoru dla młodego odbiorcy – świadczyłyby o tym nieskomplikowane zasady – jednak bawi doskonale w każdym wieku. Niewątpliwą atrakcją jest pomysł na planszę, która jest prawdziwym wodospadem… No, może nie do końca prawdziwym, ale drewniane łódki na plastikowych przezroczystych polach „płyną” w dół rzeki, a przy rwącym „nurcie” nawet spadają z wodospadu. Gracze manewrują po rzece, zbierając tu i ówdzie rozłożone kryształy i klną na czym świat stoi (ale bez cienia złości), gdy ich łodzie nikną w odmętach tytułowej Niagary. Kapitalny pomysł, oryginalne wykonanie, którego drugiego takiego nie znajdziecie, szybkie, ale emocjonujące rozgrywki czynią z „Niagary” jedną z najatrakcyjniejszych pozycji na polskim rynku. Nadaje się doskonale do wciągnięcia młodych graczy w magiczny świat planszówek, a jeśli chodzi o dorosłych, to będą z niej często korzystali choćby po to, by miło rozpocząć długi wieczór gier.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
10. Osadnicy z Catanu
Jedna z najpopularniejszych gier familijnych, jakie trafiły do sprzedaży. Prosta, bezkonfliktowa, z mnóstwem możliwości i strategii wiodących do zwycięstwa. Celem rozgrywki jest zdobycie określonej liczby punktów, które otrzymujemy za budowę osad i miast, rozbudowę dróg i zagrywanie kart specjalnych. Założenia „Osadników” faktycznie są proste, jednak kto choć raz wypróbował je w praktyce, wie doskonale, jak bardzo wciągające potrafią być sielskie klimaty Catanu. Dzięki doskonale wyskalowanej losowości rozgrywki oraz dziesiątkom rozmaitych układów planszy każda rozgrywka jest inna. A jeśli mimo wszystko się znudzi, to na malkontentów czeka mnóstwo dodatków urozmaicających podstawową wersję gry.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
11. Pandemic
Jako elitarny zespół medyczno-naukowy mamy za zadanie powstrzymać różne choroby przed wyniszczeniem populacji ziemi. Gra wymaga dużego zgrania, każdy z graczy musi dobrze planować swoje działania i wykorzystywać umiejętności postaci. Wszak świat jest ogromny, a zespół niewielki. Koordynując swoje poczynania, zawodnicy mierzą się z grą planszową. „Pandemic” zdecydowanie zasługuje na uwagę tym bardziej, że każda kombinacja postaci graczy, jak i ich liczba w grze, determinuje inne strategie i wymaga innego podejścia do rozgrywki. W naszym odczuciu jedna z najlepszych gier kooperacyjnych, w której element losowy nie do końca decyduje o wyniku rozgrywki.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
12. Piraci: Córka gubernatora
Zew przygody woła z każdego elementu gry. Tytuł, w którym idealnie zbalansowane są gra ekonomiczna, przygodowa i strategiczna. Doskonała umiejętność planowania pozwala na nietypowe i zaskakujące zagrania potrafiące całkowicie odmienić sytuacje w grze. Zawodnicy mogą zbierać pieniądze na okup za tytułową córkę gubernatora lub też odpowiednio przygotować statek i wypowiedzieć bitwę morską przerażającemu Piratowi Robertsowi. W tej grze zdecydowanie czuć zapach prochu i słychać kanonadę dział.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
13. Stronghold
Kolejna gra Portalu w naszym zestawieniu, jednak tak jak i poprzednie tytuły zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie. Nominowana do International Games Awards w kategorii strategii dla dwóch osób. Jest to epicka opowieść o batalii o twierdzę Skanja. Po raz kolejny otrzymaliśmy tytuł osadzony w uniwersum portalowego RPG, tym razem jest to Monastyr. Natomiast sama gra jest prawdziwym pojedynkiem pomiędzy dwoma armiami, pojedynkiem prawdziwych strategów. Niekończące się armie, najeźdźcy starający się jak najszybciej wedrzeć do twierdzy oraz garstka obrońców dzielnie stawiająca im opór. Trenowanie jednostek, budowanie maszyn oblężniczych… Gra daje wiele możliwości taktyki i ma bardzo ciekawy mechanizm, w którym liczba akcji obrońcy jest dyktowana przez najeźdźcę. Obok tego epickiego tytułu nie można przejść obojętnie.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
14. Wsiąść do pociągu
„Wsiąść do pociągu”, czyli „Ticket to Ride” (bo wcześniej gra funkcjonowała u nas pod angielską nazwą), to ciekawa i bardzo dynamiczna gra planszowa symulująca rozwój sieci kolejowych. To, co brzmi jak złożona rozgrywka ekonomiczna, w rzeczywistości jest bardzo pomysłową grą planszową o wielu możliwych drogach do zwycięstwa, uczącą mądrego rozplanowania rozgrywki i cierpliwości w realizowaniu strategii, przy bardzo szybkim tempie wykonywania posunięć. A jeśli dodamy do tego możliwość rozbudowy kolejowej komunikacji na dobrze znanych polskich terenach, satysfakcja jest pewna.
Czytaj też naszą recenzję.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
15. Wysokie napięcie
Jedna z najlepszych gier ekonomicznych ostatniej dekady, mistrzowsko symulująca rozwój infrastruktury elektrycznej, czyniąc z pozoru tak nieatrakcyjny temat trzymającą w napięciu, niezwykle emocjonującą rozgrywkę. Na każdą nagrodę zasługują zasady gry, z jednej strony łatwe, do opanowania i nie zmuszające do długich obliczeń i analiz, z drugiej wszechstronnie symulujące różne aspekty biznesu elektroenergetycznego, od rozbudowy elektrowni i sieci, aż po rynkowe wahania cen surowców. Na dodatek wszystko to osiągnięto przy redukcji czynnika losowego do minimum. Mało też która gra daje tak ogromną satysfakcję po zwycięstwie. Uwaga: „Wysokie napięcie” uzależnia!
Czytaj też naszą recenzję.
• • •
Jeśli uważacie, że pominęliśmy jakieś istotne tytuły – podeślijcie je na adres gry@redakcja.esensja.pl wraz z uzasadnieniem. Z Waszych propozycji stworzymy listę alternatywną.
koniec
27 października 2010
1) Mowa tu o wydaniu polskim, do którego był dołączony dodatek.

Komentarze

« 1 2 3
13 XI 2016   12:06:02

@ no ja
To prawda, jest - z tego względu mój facet jej nie lubi, ale ja z kolei uważam ją za fajną. To jest akurat gra, żeby rozerwać sie ze znajomymi, żeby można było i pograć i pogadać w mięzyczasie, a nie siedzieć w skupieniu i kombinować następne posunięcia pięć kroków do przodu. Z drugiej strony jest bardziej skomplikowanana, niż typowe gry imprezowe. No i nadaje się do szerokiego zakresu wiekowego, mogłam w nią np. grać z kilkuletnią córeczką znajomego.

13 XI 2016   13:10:17

@ no ja
Bez przesady, losowy to jest chińczyk. Na pewno grałeś/grałaś w Carcassonne?

26 IV 2017   15:26:41

Ja polecam sprawdzać też mniej popularne gry, można trafić na prawdziwe sztosy ;) U nas takim sztosem jest na 100% tailor games - maja sporo naprawdę świetnych gier, do tego mega tanich, bo większość chyba do 50 zł. Na prezent - idealnie. Do tego nie ma kompromisów, gra się super, wykonanie na poziomie itd.

03 V 2017   20:35:18

Macik, tailor games faktycznie ma kilka fajnych pozycji. My mamy od nich karczemne opowieści i ortusa, ten drugi ciut droższy niż 50 zł, ale obie gry bardzo dobre. I jak na swoje ceny po prostu robią robotę. Miło, bo nie każdego stać an to, zeby wyłożyć 150 czy 200 zł za grę

« 1 2 3

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 IV 2024

Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
Miłosz Cybowski

3 IV 2024

Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.

więcej »

Magia i Miecz: Siłą rozpędu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 III 2024

Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o grach: Pod ciepłą kołderką
— Miłosz Cybowski

Sztuka dedukcji
— Agata Hanak

Z planszą wśród zwierząt
— Agata Hanak

Podróż na północ
— Agata Hanak

Pikantne skojarzenia
— Agata Hanak

W koło Macieju
— Jakub Małecki

Podnieś i dostarcz
— Jakub Małecki

Misja na Marsa
— Jacek Jaciubek

Morze pełne kości
— Jakub Małecki

Jak zdobywano Dziki Zachód
— Marcin Mroziuk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.