10 naj… najciekawsze systemy dalekowschodnieNie ukrywam, że znalezienie dziesięciu interesujących systemów o tematyce dalekiego wschodu było trudnym zadaniem. Poniżej prezentujemy to, co najciekawsze (choć nie zawsze najlepsze) z gier fabularnych wykorzystujących motywy orientalne – od znanej chyba wszystkim Legendy Pięciu Kręgów aż po niszowe Bushido i Usagi Yojimbo RPG.
Miłosz Cybowski10 naj… najciekawsze systemy dalekowschodnieNie ukrywam, że znalezienie dziesięciu interesujących systemów o tematyce dalekiego wschodu było trudnym zadaniem. Poniżej prezentujemy to, co najciekawsze (choć nie zawsze najlepsze) z gier fabularnych wykorzystujących motywy orientalne – od znanej chyba wszystkim Legendy Pięciu Kręgów aż po niszowe Bushido i Usagi Yojimbo RPG. Znana i lubiana gra fabularna autorstwa Johna Wicka, której akcja rozgrywa się w Rokuganie, państwie wzorowanym na średniowiecznej Japonii. Kraj podzielony jest między siedem (lub osiem, w zależności od edycji systemu) wielkich klanów, które sprawują rządy w imieniu Cesarza. Toczą ze sobą wojny, spiskują i bronią przed najazdami obcych lub potworów z Krain Cienia. Legenda doczekała się aż czterech edycji, ale jedynie pierwsza z nich została wydana po polsku. Na szczęście dla fanów Rokuganu już wkrótce ma pojawić się polska edycja czwartej odsłony Legendy. Kup w Rebel.pl. Kup w Drive Thru RPG. System wykorzystujący popularne motywy filmów wuxia połączone z chińską mitologią oraz historią. Tytułowe państwo Qin jest symbolem zjednoczenia starożytnych Chin i nazwą pierwszej cesarskiej dynastii rządzącej Państwem Środka. Graczom przypada rola wojowników tamtej epoki stających po stronie jednego z wielu ówczesnych państw. Mechanika (oparta na rzutach 2k10 określanych mianem Yin Yang Dice), umiejętności walki (wśród nich znajdziemy zarówno te zwyczajne, jak i bardziej wyczynowe) czy cztery systemy magii pozwalają na stworzenie postaci i wykonywanie akcji żywcem wyjętych z filmów wuxia. Kup w Rebel.pl. Kup w Drive Thru RPG. The Blossoms Are Falling „The Blossoms Are Falling” to dodatek do poprawionej edycji mechaniki Burning Wheel, przenoszący nas do Japonii ery Heian (lata 794-1185). W klasyczny dla BW sposób gracze otrzymują do dyspozycji rozmaite tematy rozgrywki, spośród których wybierają ten najbardziej ich interesujący (czy to intrygi dworskie, czy konflikt religijny między sektami), by następnie stworzyć swój klan lub świątynię, a na samym końcu bohaterów. Jak na BW przystało, setting oferuje olbrzymią ilość możliwości i zapewnia materiał na wiele przygód i kampanii. Na uwagę zasługuje wykorzystanie średniowiecznej Japonii zamiast tak popularnego w innych systemach motywu sengoku jidai czy ery Edo. Dodatek do starego Świata Mroku pozwalający graczom wcielić się w postaci dalekowschodnich wampirów znacząco różniących się od zachodnich wzorców znanych z Maskarady. Miejsce mrocznych i cierpiących krwiopijców zajmują tu istoty o wyjątkowych zdolnościach (wśród których znajdziemy latanie, zmianę kształtu czy ognisty oddech) idealnie wpisujące się w dalekowschodnią stylistykę. Nie zapomniano też o powszechnym światomrokowym dualizmie: wampiry z Azji muszą walczyć ze swoją mroczną stroną (P’o) i utrzymywać równowagę między yin i yang. Rodzina Wschodu powinna przypaść do gustu poszukującym świeższego podejścia do wampiryzmu i niekonwencjonalnego wykorzystania motywów orientalnych. Kup w Drive Thru RPG. Sengoku Wysoko oceniany system historyczny osadzony w Japonii tytułowego okresu sengoku jidai. Rozgrywka może toczyć się w jednym z trzech różnych stylów: klasycznym, heroicznym i mangowym. Od stylu zależy liczba punktów dostępnych przy kreacji bohaterów. Sengoku oferuje aż czterdzieści siedem rozmaitych archetypów postaci (w przeciwieństwie do L5K, gdzie wybór jest ograniczony do bushi lub shugenja), od gejszy poczynając, na europejskim przybyszu i sohei kończąc. Wysokie oceny i nazywanie systemu mianem „najlepszego settingu historycznego” dowodzą, że warto sprawdzić, co ma do zaoferowania. Kup w Drive Thru RPG. Bushido Pierwsze wydanie Bushido sięga lat osiemdziesiątych, a najnowsza edycja (z roku 2004) pozwala przyjrzeć się bliżej temu historycznemu systemowi. Już samo tworzenie postaci wymusza na graczach kreację skomplikowanych charakterów, które będą musiały operować w jeszcze bardziej skomplikowanym społeczeństwie średniowiecznej Japonii. Rozbudowane zasady (w tym trzy różne ścieżki rozwoju postaci: poziomy, umiejętności i honor) z pewnością nie nadają się dla początkujących, lecz informacje na temat samego świata, społeczeństwa i zależności feudalnych to same konkrety wyróżniające Bushido spośród innych systemów. Kup w Drive Thru RPG. Ronin: Oriental Adventures in Tokugawa Japan Jedyny system spod znaku d20 na naszej liście. Tym razem mechanika nie psuje konwencji orientalnej, a odpowiednie dodatki (m.in. specjalne zasady ceremonii parzenia herbaty czy honoru) nadają settingowi należytego posmaku. Tym razem tłem dla rozgrywki jest epoka Edo (czyli szogunat Tokugawów, 1600-1868) określana mianem szczytu kultury samurajów. Bohaterowie będą mogli brać udział zarówno w dworskich intrygach, jak i bardziej przyziemnych przygodach wśród zwykłych wieśniaków (tak, system umożliwia nawet granie postaciami z ludu). Dla fanów d20 Ronin jest zdecydowanie lepszym wyborem niż Krainy Wschodu. Kup w Drive Thru RPG. Iron Dynasty: Way of the Ronin Mieszanina steampunka i średniowiecznej Japonii w sosie Savage Worlds. Iron Dynasty oferuje nam zabawę w świecie samurajów, do którego niespodziewanie wkroczyła technika. Nie oznacza to oczywiście braku magii (podręcznik opisuje dwie magiczne zdolności nadprzyrodzone), duchów czy mitologicznych istot. Na podobieństwo Legendy Pięciu Kręgów wprowadza także zasady reputacji oraz pojedynków, uzupełniając wszystko generatorem przygód i pomysłami na kampanię. Dla fanów SW i motywów orientalnych, których nie kręci nieoficjalna konwersja Legendy Pięciu Kręgów na tę mechanikę, pozycja warta uwagi. Kup w Drive Thru RPG. Feng Shui Jeszcze jeden system czerpiący z filmów wuxia, choć tym razem w bardziej współczesnej otoczce filmów akcji i międzynarodowej konspiracji. Rozmaite frakcje ścierają się ze sobą o kontrolę nad miejscami wypełnionymi chi, które pozwalają na manipulowanie czasem. Grupa, która wygra te wojnę (dzięki sprytowi, kung fu, magii i technice) będzie w stanie na nowo ukształtować historię. Bohaterowie graczy mogą być mistrzami sztuk walki, zmechanizowanymi małpami czy buddyjskimi mnichami. Brzmi jak scenariusz filmu z Jackie Chanem? Taki właśnie cel przyświecał autorowi systemu. Usagi Yojimbo RPG Fani walecznego królika-samuraja z pewnością znają ten wydany w 2005 roku system. Oparty na serii komiksów Stana Sakaiego przenosi nas (podobnie jak Ronin) do Japonii ery Edo, która została szczegółowo odwzorowana z jednym tylko wyjątkiem – zamiast ludzi występują tutaj antropomorficzne zwierzęta. Będąc systemem opartym na komiksie, Usagi Yojimbo RPG powinien trafić tylko do fanów serii Sakaiego – dla pozostałych frajda wcielania się w zwierzaki machające katanami może być o wiele mniejsza. 10 października 2011 |
Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.
więcej »Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.
więcej »Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.
więcej »Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski
Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski
Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski
Typowe miasto
— Miłosz Cybowski
Gnijący las
— Miłosz Cybowski
Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski
Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski
Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski
Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski
Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski
10 naj… : 10 roztańczonych kadrów
— Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
10 największych rozczarowań muzycznych 2021 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
30 najlepszych płyt 2021 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
10 naj… : Najseksowniejsze okładki z udziałem Mary Jane
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
10 naj...: Dzień Nauczyciela
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
10 najśmieszniejszych lub najdziwniejszych książkowych scen ze zwierzętami
— Esensja
10 naj… : Zwierzęta
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
10 naj…: 11 twarzy jesieni
— Esensja
10 naj...: Żółty, jesienny liść
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
10 najlepszych slasherów komediowych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
— Miłosz Cybowski
Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
— Miłosz Cybowski
Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Styczeń 2024
— Miłosz Cybowski
Przygody z literaturą
— Miłosz Cybowski
Krótko o książkach: Lodowa archeologia
— Miłosz Cybowski
Zapiski niedzielnego gracza: Koszmarnie łatwe
— Miłosz Cybowski
W krainie Wojennego Młota: Grudzień 2023
— Miłosz Cybowski