Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić

10 naj… najciekawsze systemy dalekowschodnie

Nie ukrywam, że znalezienie dziesięciu interesujących systemów o tematyce dalekiego wschodu było trudnym zadaniem. Poniżej prezentujemy to, co najciekawsze (choć nie zawsze najlepsze) z gier fabularnych wykorzystujących motywy orientalne – od znanej chyba wszystkim Legendy Pięciu Kręgów aż po niszowe Bushido i Usagi Yojimbo RPG.

Miłosz Cybowski

10 naj… najciekawsze systemy dalekowschodnie

Nie ukrywam, że znalezienie dziesięciu interesujących systemów o tematyce dalekiego wschodu było trudnym zadaniem. Poniżej prezentujemy to, co najciekawsze (choć nie zawsze najlepsze) z gier fabularnych wykorzystujących motywy orientalne – od znanej chyba wszystkim Legendy Pięciu Kręgów aż po niszowe Bushido i Usagi Yojimbo RPG.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Legend of the Five Rings
Znana i lubiana gra fabularna autorstwa Johna Wicka, której akcja rozgrywa się w Rokuganie, państwie wzorowanym na średniowiecznej Japonii. Kraj podzielony jest między siedem (lub osiem, w zależności od edycji systemu) wielkich klanów, które sprawują rządy w imieniu Cesarza. Toczą ze sobą wojny, spiskują i bronią przed najazdami obcych lub potworów z Krain Cienia. Legenda doczekała się aż czterech edycji, ale jedynie pierwsza z nich została wydana po polsku. Na szczęście dla fanów Rokuganu już wkrótce ma pojawić się polska edycja czwartej odsłony Legendy.
Kup w Rebel.pl.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Qin: the Warring States
System wykorzystujący popularne motywy filmów wuxia połączone z chińską mitologią oraz historią. Tytułowe państwo Qin jest symbolem zjednoczenia starożytnych Chin i nazwą pierwszej cesarskiej dynastii rządzącej Państwem Środka. Graczom przypada rola wojowników tamtej epoki stających po stronie jednego z wielu ówczesnych państw. Mechanika (oparta na rzutach 2k10 określanych mianem Yin Yang Dice), umiejętności walki (wśród nich znajdziemy zarówno te zwyczajne, jak i bardziej wyczynowe) czy cztery systemy magii pozwalają na stworzenie postaci i wykonywanie akcji żywcem wyjętych z filmów wuxia.
Kup w Rebel.pl.
The Blossoms Are Falling
„The Blossoms Are Falling” to dodatek do poprawionej edycji mechaniki Burning Wheel, przenoszący nas do Japonii ery Heian (lata 794-1185). W klasyczny dla BW sposób gracze otrzymują do dyspozycji rozmaite tematy rozgrywki, spośród których wybierają ten najbardziej ich interesujący (czy to intrygi dworskie, czy konflikt religijny między sektami), by następnie stworzyć swój klan lub świątynię, a na samym końcu bohaterów. Jak na BW przystało, setting oferuje olbrzymią ilość możliwości i zapewnia materiał na wiele przygód i kampanii. Na uwagę zasługuje wykorzystanie średniowiecznej Japonii zamiast tak popularnego w innych systemach motywu sengoku jidai czy ery Edo.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Rodzina Wschodu
Dodatek do starego Świata Mroku pozwalający graczom wcielić się w postaci dalekowschodnich wampirów znacząco różniących się od zachodnich wzorców znanych z Maskarady. Miejsce mrocznych i cierpiących krwiopijców zajmują tu istoty o wyjątkowych zdolnościach (wśród których znajdziemy latanie, zmianę kształtu czy ognisty oddech) idealnie wpisujące się w dalekowschodnią stylistykę. Nie zapomniano też o powszechnym światomrokowym dualizmie: wampiry z Azji muszą walczyć ze swoją mroczną stroną (P’o) i utrzymywać równowagę między yin i yang. Rodzina Wschodu powinna przypaść do gustu poszukującym świeższego podejścia do wampiryzmu i niekonwencjonalnego wykorzystania motywów orientalnych.
Sengoku
Wysoko oceniany system historyczny osadzony w Japonii tytułowego okresu sengoku jidai. Rozgrywka może toczyć się w jednym z trzech różnych stylów: klasycznym, heroicznym i mangowym. Od stylu zależy liczba punktów dostępnych przy kreacji bohaterów. Sengoku oferuje aż czterdzieści siedem rozmaitych archetypów postaci (w przeciwieństwie do L5K, gdzie wybór jest ograniczony do bushi lub shugenja), od gejszy poczynając, na europejskim przybyszu i sohei kończąc. Wysokie oceny i nazywanie systemu mianem „najlepszego settingu historycznego” dowodzą, że warto sprawdzić, co ma do zaoferowania.
Bushido
Pierwsze wydanie Bushido sięga lat osiemdziesiątych, a najnowsza edycja (z roku 2004) pozwala przyjrzeć się bliżej temu historycznemu systemowi. Już samo tworzenie postaci wymusza na graczach kreację skomplikowanych charakterów, które będą musiały operować w jeszcze bardziej skomplikowanym społeczeństwie średniowiecznej Japonii. Rozbudowane zasady (w tym trzy różne ścieżki rozwoju postaci: poziomy, umiejętności i honor) z pewnością nie nadają się dla początkujących, lecz informacje na temat samego świata, społeczeństwa i zależności feudalnych to same konkrety wyróżniające Bushido spośród innych systemów.
Ronin: Oriental Adventures in Tokugawa Japan
Jedyny system spod znaku d20 na naszej liście. Tym razem mechanika nie psuje konwencji orientalnej, a odpowiednie dodatki (m.in. specjalne zasady ceremonii parzenia herbaty czy honoru) nadają settingowi należytego posmaku. Tym razem tłem dla rozgrywki jest epoka Edo (czyli szogunat Tokugawów, 1600-1868) określana mianem szczytu kultury samurajów. Bohaterowie będą mogli brać udział zarówno w dworskich intrygach, jak i bardziej przyziemnych przygodach wśród zwykłych wieśniaków (tak, system umożliwia nawet granie postaciami z ludu). Dla fanów d20 Ronin jest zdecydowanie lepszym wyborem niż Krainy Wschodu.
Iron Dynasty: Way of the Ronin
Mieszanina steampunka i średniowiecznej Japonii w sosie Savage Worlds. Iron Dynasty oferuje nam zabawę w świecie samurajów, do którego niespodziewanie wkroczyła technika. Nie oznacza to oczywiście braku magii (podręcznik opisuje dwie magiczne zdolności nadprzyrodzone), duchów czy mitologicznych istot. Na podobieństwo Legendy Pięciu Kręgów wprowadza także zasady reputacji oraz pojedynków, uzupełniając wszystko generatorem przygód i pomysłami na kampanię. Dla fanów SW i motywów orientalnych, których nie kręci nieoficjalna konwersja Legendy Pięciu Kręgów na tę mechanikę, pozycja warta uwagi.
Feng Shui
Jeszcze jeden system czerpiący z filmów wuxia, choć tym razem w bardziej współczesnej otoczce filmów akcji i międzynarodowej konspiracji. Rozmaite frakcje ścierają się ze sobą o kontrolę nad miejscami wypełnionymi chi, które pozwalają na manipulowanie czasem. Grupa, która wygra te wojnę (dzięki sprytowi, kung fu, magii i technice) będzie w stanie na nowo ukształtować historię. Bohaterowie graczy mogą być mistrzami sztuk walki, zmechanizowanymi małpami czy buddyjskimi mnichami. Brzmi jak scenariusz filmu z Jackie Chanem? Taki właśnie cel przyświecał autorowi systemu.
Usagi Yojimbo RPG
Fani walecznego królika-samuraja z pewnością znają ten wydany w 2005 roku system. Oparty na serii komiksów Stana Sakaiego przenosi nas (podobnie jak Ronin) do Japonii ery Edo, która została szczegółowo odwzorowana z jednym tylko wyjątkiem – zamiast ludzi występują tutaj antropomorficzne zwierzęta. Będąc systemem opartym na komiksie, Usagi Yojimbo RPG powinien trafić tylko do fanów serii Sakaiego – dla pozostałych frajda wcielania się w zwierzaki machające katanami może być o wiele mniejsza.
koniec
10 października 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

25 IV 2024

Na trzeci numer „Magii i Miecza” trzeba było poczekać zdecydowanie dłużej, niż na drugi, ale warto było. Po raz pierwszy bowiem pojawił się w niej artykuł poświęcony systemowi Warhammer, a także opublikowano pierwszą przygodę z prawdziwego zdarzenia.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
Miłosz Cybowski

3 IV 2024

Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.

więcej »

Magia i Miecz: Siłą rozpędu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 III 2024

Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

10 naj… : 10 roztańczonych kadrów
— Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 największych rozczarowań muzycznych 2021 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

30 najlepszych płyt 2021 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 naj… : Najseksowniejsze okładki z udziałem Mary Jane
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

10 naj...: Dzień Nauczyciela
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najśmieszniejszych lub najdziwniejszych książkowych scen ze zwierzętami
— Esensja

10 naj… : Zwierzęta
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 naj…: 11 twarzy jesieni
— Esensja

10 naj...: Żółty, jesienny liść
— Miłosz Cybowski, Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

10 najlepszych slasherów komediowych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.