Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Jubileusz: Plan pięcioletni

– Towarzyszu Sekretarzu, Towarzyszu Sekretarzu! – zawołał stróż wbiegając do Mauzoleum Lenina – Towarzyszu Sekretarzu, kapitalistom udało się wykonać plan pięcioletni!… I to w cztery lata!
Tak kiedyś swoje usługi reklamowała pewna sieć marketów. Użycie tego przykładu odnośnie branży RPG może wydawać się przesadzone. Jednak to właśnie ostatnie pięć lat obfitowało na tym rynku w bardzo wiele godnych uwagi wydarzeń. Nie wierzycie? Przeczytajcie sami.

Miłosz Cybowski

Jubileusz: Plan pięcioletni

– Towarzyszu Sekretarzu, Towarzyszu Sekretarzu! – zawołał stróż wbiegając do Mauzoleum Lenina – Towarzyszu Sekretarzu, kapitalistom udało się wykonać plan pięcioletni!… I to w cztery lata!
Tak kiedyś swoje usługi reklamowała pewna sieć marketów. Użycie tego przykładu odnośnie branży RPG może wydawać się przesadzone. Jednak to właśnie ostatnie pięć lat obfitowało na tym rynku w bardzo wiele godnych uwagi wydarzeń. Nie wierzycie? Przeczytajcie sami.
Gasnące Słońca
Gasnące Słońca
2000
Dla magazynu Portal rok 2000 był najpłodniejszym okresem w dziejach. Już nigdy nie udało im się powtórzyć wydania całych sześciu numerów pisma, choć dwa lata później byli blisko tego rekordu. Przekształcając się w międzyczasie w Wydawnictwo Portal zapoczątkowali serię gier spod znaku Nowej Fali, wydając „Frankenstein Faktorię”.
Konkurencja w postaci MiMów nie próżnowała, bezustannie pojawiały się, z mniejszym lub większym opóźnieniem, kolejne numery. Wydawnictwo MAG prężnie wydawało kolejne dodatki do Eartdawna (np. „Mroczne Sekrety Barsawii”) i Zewu Cthulhu („Dzień Bestii”). Pod koniec roku na rynek wytoczyły jedne z najlepszych (opinia czysto subiektywna) systemów: Gasnące Słońca i Deadlands.
Nowością stało się Wydawnictwo Tori i legendarna Legenda Pięciu Kręgów. Poza podstawowym podręcznikiem ukazał się pierwszy dodatek z serii dróg klanowych: „Droga Żurawia”.
Na koniec najmroczniejsze ze wszystkich wydawnictw – ISA – wydało ku uciesze wszystkich wielbicieli Świata Mroku „Wampira: Mroczne Wieki”, „Rodzinę Wschodu” i kilka dodatków do „Maga: Wstąpienie”.
Wampir: Maskarada
Wampir: Maskarada
2001
Rok 2001 odznaczył się wielką ilością dodatków do wszystkich nieomal systemów Wydawnictwa MAG. Gasnące Słońca (m.in. „Podręcznik Gracza”, uznawany za najlepszy z dodatków do tego systemu, „Bizantium Secundus” czy „Lenna Hawkwoodów”), Deadlands (m.in. „Stróże Prawa”, „Kanty i Kanciarze” czy przygoda groszowa „Nocny pociąg”) i Earthdawn (m.in. „Wężowa Rzeka”, „Powietrzna Przystań i Vivane” czy „Therańskie Imperium”) wzniosły się na wyżyny. Razem z pierwszymi dodatkami ukazał się szumnie zapowiadany „Wiedźmin: Gra Wyobraźni” oraz polska kampania do Zewu Cthulhu pt. „Twierdza Wron”.
Wydawnictwo Tori zwolniło nieco tempa i wydało jedynie „Drogę Jednorożca” oraz „Kodeks Bushido”. Oczekiwanej „Drogi Kraba” nikt się nie doczekał aż do roku 2003.
Za sprawą Wydawnictwa ISA na kredowym papierze pojawiła się trzecia edycja „Wampira: Maskarady” oraz kilka kolejnych dodatków do Świata Mroku. Kilka ostatnich, należy dodać. Kontrakt z WotC odnośnie wydania polskiej edycji najnowszych Lochów i Smoków okazał się czymś więcej niż plotkami.
Wydawnictwo Portal przeżywało pewien kryzys, o czym mogą świadczyć wydane zaledwie trzy numery magazynu. Ukazały się także dwie kolejne gry Nowej Fali („De Profundis” oraz „Niezwykłe Podróże i Zadziwiające Przygody Barona Munchausena”) oraz zachwalana kampania „Władca Zimy”.
Dungeons and Dragons
Dungeons and Dragons
2002
Wydawnictwu Tori rok 2002 nie wyszedł na zdrowie. Po nieudanych próbach wydania „Drogi Kraba” zdecydowało się na fuzję z Wydawnictwem Portal. Mimo dalekosiężnych planów, współpraca nie trwała zbyt długo. Po wydaniu pierwszego wspólnego dodatku – „Honor o zmierzchu” – Wydawnictwo Tori na dobre znikło z polskiego rynku wydawniczego.
ISA ziściła swe plany i wydała polską wersję trzeciej edycji legendarnego systemu Dungeons and Dragons, na papierze kredowym i w pełnym kolorze. Do dzisiaj żaden dodatek do d20 nie pojawia się w gorszej formie. „Podręcznik Gracza”, „Księga Potworów” i „Przewodnik Mistrza Podziemi” to najważniejsze z wydanych tytułów. Jednocześnie, ku rozczarowaniu wszystkich fanów Świata Mroku, linia systemów spod tego znaku została zamknięta.
Portal miał bardzo ambitne plany wydawnicze na ten rok: „Necropunk”, „Urwisy” czy druga część „Władcy Zimy”. Część z nich po dziś dzień pozostaje planami. Wbrew wszelkim przeciwnościom ukazała się „Kwarta”, a magazyn Portal nieomal powrócił do czasów świetności (ukazało się aż pięć numerów). Pojawiły się także pierwsze wzmianki o Monastyrze, później zaś, gdy idea „Necropunka” okazała się nie do spełnienia, także o Neuroshimie. Zdecydowano ostatecznie o zamknięciu magazynu Portal, ale, by nie pozostawiać fanów RPG bez żadnego czasopisma, wymyślono Gwiezdnego Pirata. W roku 2002 ukazały się jego dwa numery, a Nowa Fala wzbogaciła się o „Drogę Ku Chwale”.
Dobry początek w postaci kolejnych dodatków do Wiedźmina („Tajemnice Novigradu” czy „Miecz Przeznaczenia”), Deadlands („Płacz i zgrzytanie zębów”) i Earthdawna („Horrory”), jak również wydanie postapokaliptycznego Hell on Earth nie zwiastowały zakończenia działalności Wydawnictwa MAG na rynku RPG ani tym bardziej zamknięcia Magii i Miecza. Przyszło nam pożegnać wydawnictwo, które najbardziej wpłynęło na rozpowszechnienie RPG w Polsce.
Neuroshima
Neuroshima
2003
W roku 2003 kampania Wydawnictwa ISA związana z kolejnymi dodatkami do Dungeons and Dragons toczyła się pełną parą. „Bóstwa i półbogowie”, „Miecz i pięść” czy „Powrót do Świątyni Złych Żywiołów” to niektóre z tytułów wydanych pod znakiem d20.
A żeby nikogo nuda nie zjadła, pojawiło się kolejne wydawnictwo: Wolffang (przez niektórych nazywane Wolfgangiem). Przejęło pałeczkę po Wydawnictwie Tori i wznowiło wydawanie Legendy Pięciu Kręgów. Ukazała się druga edycja podstawki w miękkiej okładce oraz edycja limitowana. Wydano także długo oczekiwaną „Drogę Kraba” oraz „Drogę Smoka”. Plany zakładały publikowanie kolejnych dodatków do Legendy raz w miesiącu, ale nie udało się ich zrealizować.
Portal na początku roku w dwóch wersjach wydał Neuroshimę, która szybko zyskała sobie wielu zwolenników i fanów. Przyczynić się do tego mogły prężnie powstające dodatki, m.in. „Suplement” czy „Gladiator”. Ukazała się jak dotąd ostatnia z gier Nowej Fali: „Władcy Losu”, a Gwiezdny Pirat przejął właściwie rolę magazynu Portal i stał się jedynym pismem o tematyce RPG na rynku. Sam dwumiesięcznik zakończył swoją działalność z końcem 2003 roku. Ostatni numer był przepełniony artykułami, które upchnięto na 228 stronach. Cena także była niemała: 29 złotych.
7th Sea
7th Sea
2004
Rok 2004 był, można powiedzieć, obfity w publikacje. Dzięki Wydawnictwu Menhir pojawił się celtycki system o wdzięcznej nazwie „Poza Czasem”, zaś Wydawnictwo S. Print wydało czysto słowiańską „Arkonę”. Żaden z tych produktów nie doczekał się oficjalnych dodatków w formie drukowanej.
Innym wydawnictwom szło nieco lepiej. Wolffang wydał „Drogę Skorpiona” oraz dwa podręczniki do awanturniczego „7th Sea”. Obyło się bez żadnych dodatków, choć planowano dużą kampanię pt. „Krzyż Ereba”. Jak to jest z planami – wiadomo. Inną ich częścią był system Crystalicum, drugi, po Gasnących Słońcach, eksploatujący klimaty sf w połączeniu z mangowymi ilustracjami i realiami z „Planety Skarbów”. Po dziś dzień jeden tylko wydawca wie, co dzieje się z podręcznikami do tego systemu.
Wydawnictwo ISA wydawało kolejne dodatki do DnD, m.in. „Zapomniane Krainy” i „Krainy Wschodu” (oparte na Legendzie Pięciu Kręgów). Nawiązano wtedy współpracę z autorami znanego i lubianego systemu autorskiego Wolsung. ISA zaoferowała wydanie go w formie papierowej na zasadach d20 Modern, których tłumaczenie jest epopeją porównywalną z homeryckimi.
Portal zrealizował swoje kilkuletnie plany i wydał własny system dark fantasy, rzekomego „pogromcę Warhammera” – Monastyr. Prędko pojawiły się doń pierwsze dodatki, wśród nich najbardziej ceniony – „Atlas Dominium”. Choć był on w miękkiej okładce (makaronizując: w wersji soft cover), obiecano wydanie dwóch innych edycji: w twardej okładce i na kredzie oraz wersji limitowanej. Nie zaprzestano przy tym wydawania dodatków do Neuroshimy. Ukazały się m.in. kampania „Zabić Szczura” i „Bohater^2”. Nieustannie, choć z różną częstotliwością, pojawiał się Gwiezdny Pirat.
Warhammer Fantasy Role Play
Warhammer Fantasy Role Play
2005
Chociaż obecny rok jeszcze się nie skończył, kilka słów na temat RPG można już powiedzieć. Początkiem roku Wolffang wydał „Drogę Lwa” i poinformował o tymczasowym zawieszeniu linii wydawniczej 7th Sea. Obiecany na styczeń, później marzec i czerwiec pierwszy podręcznik do Crystalicum nie ukazał się z powodu dopracowywania grafik. Portal, mimo opóźnień, wydał obiecane wersje podręczników do Monastyru, a także nowe dodatki (choćby „Wbrew regułom wojny”). Zamiast zupełnie nowej edycji Neuroshimy zdecydowali się na lepszy krok: edycję poprawioną w trzech wersjach (na podobieństwo Monastyru, ale podręcznik limitowany był nie lada gratką: oprawiono go w pancerną okładkę). Wydano także trzy dodatki: „Zaginione Miasto”, „Piratów” i „Miami”. Wydawnictwo ISA do tej pory wydało m.in. drugą część „Księgi Potworów”, „Księgę Plugawego Mroku” i „Poradnik Budowniczego Twierdz”.
Wszystkie powyższe wydarzenia przyćmiło jedno: wydanie przez Copernicus Corp. drugiej edycji Warhammera, prawdziwej legendy dark fantasy. Pojawił się już nawet pierwszy dodatek: „Almanach Mistrza Gry”. Sam system zyskał sobie wiele przychylnych recenzji i komentarzy, choć są ludzie, którzy uznają zakup nowego podręcznika za stratę pieniędzy.
Plan pięcioletni można uznać za zrealizowany. Ale co będzie za pięć kolejnych lat? Może telewizja, radio i prasa będą pełne reklam RPG?… „Już teraz najnowsza promocja! Neuroshima 5.43 w pancernym sejfie za jedyne 29,99! Jeszcze nikt nie dostał się do wnętrza, możesz być pierwszym! / Szósta edycja Dungeons and Dragons przeniesie cię w niepowtarzalne miejsca i pozwoli przeżyć niezapomniane przygody. Do rozpoczęcia gry potrzebujesz jedynie dziesięciu podręczników. Brzmi strasznie? Bez obaw, przygotowaliśmy specjalną promocje, w której możesz je nabyć po promocyjnej cenie zaledwie 299 złotych. Gratis otrzymasz zestaw dwudziestu kości k20. Nie zwlekaj! / Najnowszy podręcznik do Wampira posiada coś więcej niż wszystkie wcześniejsze edycje. Wieść niesie, że drukarz podczas drukowania w prasie drukarskiej zaciął się w palec, zatem w niektórych wersjach podręcznika można będzie znaleźć ślady krwi. <mlaśnięcie>”
koniec
22 października 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

W krainie Wojennego Młota: Marzec 2024
Miłosz Cybowski

3 IV 2024

Marzec nie przyniósł zbyt wielu nowości ze świata Warhammera – do najważniejszych należy zaliczyć prezentacje kolejnych dwóch armii do The Old World.

więcej »

Magia i Miecz: Siłą rozpędu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

13 III 2024

Drugi numer „Magii i Miecza” ukazał się na zasadzie siły rozpędu. Jeśli wierzyć informacji zawartej we wstępniaku, miał premierę dwa tygodnie po pojawieniu się numeru pierwszego.

więcej »

W krainie Wojennego Młota: Luty 2024
Miłosz Cybowski

6 III 2024

Mimo dodatkowego dnia tegoroczny luty nie obfitował w nadmiar warhammerowych nowinek.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.