Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

W świecie pdf-ów: Free RPG Day #1
[ - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Już drugi rok z rzędu Polska, dzięki aktywności Adriana Kuca, dołączyła do ambitnej inicjatywy, jaką jest Dzień Darmowych Gier Fabularnych (na zachodzie znany jako Free RPG Day). Dzisiejszy odcinek naszego cyklu poświęcamy materiałom, które ukazały się u nas z tej właśnie okazji. Jak zawsze wybraliśmy dla Was to, co najlepsze.

Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Free RPG Day #1
[ - recenzja]

Już drugi rok z rzędu Polska, dzięki aktywności Adriana Kuca, dołączyła do ambitnej inicjatywy, jaką jest Dzień Darmowych Gier Fabularnych (na zachodzie znany jako Free RPG Day). Dzisiejszy odcinek naszego cyklu poświęcamy materiałom, które ukazały się u nas z tej właśnie okazji. Jak zawsze wybraliśmy dla Was to, co najlepsze.

W świecie, w którym o wiele łatwiej wydać coś w elektronicznym formacie niż na papierze, ciężko jest oddzielić ziarna od plew. Wśród tak kuriozalnych pomysłów jak „Hot Chicks RPG” czy darmowe listy trafień krytycznych, odnalezienie wartych uwagi produktów jest syzyfową pracą, którą za was wykonamy za garść naboi i kilka łusek więcej.

Pośród mnóstwa mniej i bardziej nowatorskich mechanik ciężko się wybić z jakimikolwiek nowymi pomysłami. Jak pisałem jakiś czas temu, dobre wrażenie zrobił na mnie „Warrior, Rogue and Mage” pozwalający na samym etapie tworzenia postaci kreować bohaterów łączących w sobie zdolności wojownika, maga i łotrzyka. Podobny patent oferuje nam „Toolbox” autorstwa Piotra „Jagmina” Rasińskiego oparty na anglojęzycznej mechanice „Blackbird Pie”. Miejsce zwyczajnych współczynników zajmują tutaj opisy zdolności, jakimi charakteryzuje się nasza postać, te z kolei dzielą się na cechy, etykiety i motywatory. Grę rozpoczynamy z czterema podstawowymi cechami (które, najogólniej rzecz biorąc, opisują jakiś rodzaj specjalizacji naszego herosa, nie za wąski, nie za szeroki) oraz motywatorem (określającym motywacje i osobowość bohatera). Dopiero podczas rozgrywki, gdy tylko uznamy to za stosowne, możemy do naszych cech dodawać poszczególne etykiety (czyli umiejętności, zdolności lub przedmioty z nimi związane), które zwiększają naszą szansę na sukces w testach. Raz wybrana etykieta zostaje z nami na stałe. Choć mechanika i pomysł zaprezentowane w „Toolboxie” nie wydają się szczególnie trwałe czy przeznaczone do dłuższych rozgrywek, nie zaliczają się także do listy kuriozalnych erpegowych ciekawostek.
• • •
Drugim interesującym materiałem, również autorstwa Jagmina, jest minisystem (lub też, jak określił to sam autor, „miniatura fabularna) pt. „Szczurołapy” określony mianem survival horroru w mrokach średniowiecza.1) Sam temat rozgrywki jest dość wyraźnie określony w tytule: gracze wcielają się w średniowiecznych szczurołapów, którzy (dobrowolnie lub z przymusu) zagłębiają się w podmiejskie kanały w poszukiwaniu źródła pustoszącej miasto zarazy. Owszem, jest to kolejna wariacja na temat klasycznego dungeon crawla, jednak w dość nietypowym i mało heroicznym wykonaniu. Smaczku grze dodają motywy planszówkowe w postaci losowo tworzonej przez MG mapy kanałów oraz punktów chwały, dzięki którym można później wyłonić zwycięzcę rozgrywki.
• • •
Pozostałe materiały przygotowane na tegoroczny Dzień Darmowych Gier Fabularnych możecie znaleźć na specjalnie w tym celu wyhodowanym chomiku.
koniec
7 września 2011
1) Pierwotnie był on przygotowany na Nibykonkurs XVIII.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.