Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Alan R. Moon
‹Wsiąść do Pociągu: USA›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWsiąść do Pociągu: USA
Tytuł oryginalnyTicket to Ride
Data produkcji1 czerwca 2013
Autor
Producent Days of Wonder
Wydawca Rebel.pl
CyklWsiąść do Pociągu
EAN4779026560169
Info2-5 graczy, od 8 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Pociągiem po planszy
[Alan R. Moon „Wsiąść do Pociągu: USA” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jedna z najpopularniejszych gier planszowych powraca w nowej odsłonie. Była już okazja zwiedzić Europę, tym razem na podróżnych czeka Ameryka Północna. O czym mowa? Oczywiście o „Wsiąść do pociągu: USA”.

Jakub Małecki

Pociągiem po planszy
[Alan R. Moon „Wsiąść do Pociągu: USA” - recenzja]

Jedna z najpopularniejszych gier planszowych powraca w nowej odsłonie. Była już okazja zwiedzić Europę, tym razem na podróżnych czeka Ameryka Północna. O czym mowa? Oczywiście o „Wsiąść do pociągu: USA”.

Dziękujemy wydawnictwu Rebel za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Alan R. Moon
‹Wsiąść do Pociągu: USA›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWsiąść do Pociągu: USA
Tytuł oryginalnyTicket to Ride
Data produkcji1 czerwca 2013
Autor
Producent Days of Wonder
Wydawca Rebel.pl
CyklWsiąść do Pociągu
EAN4779026560169
Info2-5 graczy, od 8 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Aż trudno uwierzyć, ale ta gra ma już ponad dekadę. I zdobywczyni Spiel des Jahres 2004 ani trochę się przez ten czas nie zestarzała. Wciąż powstają jej nowe odmiany, dodatki karciane czy kościane. Zawitała także na urządzenia mobilne. Od paru lat Polacy mogli ustawiać swoje wagoniki na mapie Starego Kontynentu. Teraz pora wybrać się nieco dalej.
Z pewnością wielu czytających zasady zna przynajmniej pobieżnie, nawet jeśli nie mieli okazji zagrać osobiście, to zetknęli się z tym tytułem w sieci, na targach czy konwencie. Dla pozostałych krótkie wprowadzenie. Na planszy przedstawiono mapę z połączeniami kolejowymi pomiędzy poszczególnymi miastami. Zadaniem graczy jest umiejętne zapełnianie tras swoimi pociągami. W tym celu zbierane są specjalne karty wagoników. By skompletować wybrany odcinek, należy zagrać potrzebną do jego ukończenia liczbę kartoników (od 1 do 6) w wymaganym kolorze. Im dłuższa trasa, tym więcej punktów można za to otrzymać. By nadać wyborowi tras większego znaczenia, na początku zabawy każdy otrzymuje zestaw biletów, na których przedstawiono, skąd dokąd należy dojechać, by otrzymać dodatkowe zyski. W trakcie zabawy istnieje także możliwość dobierania kolejnych zadań. Jest to jednak o tyle ryzykowne, że w przypadku ich nie ukończenia zostaniemy ukarani punktami ujemnymi. Gra zaczyna zmierzać ku końcowi, gdy jednemu z uczestników skończy się zapas wagoników. Na końcu rozgrywki specjalnym bonusem zostaje nagrodzona osoba, która ustanowiła najdłuższe nieprzerwane połączenie.
W porównaniu z wersją „europejską” nowowydana część jest uboższa o kilka elementów, a dlatego, że tak naprawdę te tytuły powstawały w odwrotnej kolejności. Z racji tego nie uświadczymy w niej znanych już tuneli czy dworców. Te pierwsze wprowadzały w mojej opinii niepotrzebną losowość, drugie natomiast zbytnio ułatwiały realizowanie biletów. Na mapie amerykańskiej, gdy ktoś zablokuje nam trasę, musimy naprawdę nagłowić się z objazdem i nie raz, nie dwa kończy się to niepowodzeniem. Wydaje się, że w centrum planszy znajduje się kilka newralgicznych miejsc, które powinno się zająć bez względu na posiadane na starcie bilety. Trzeba przyznać, że dość dobrze oddano charakter ukształtowania Stanów. Na zachodzie odległości między miastami są bardzo duże, na wschodzie natomiast jest dość tłoczno. Niektóre trasy na mapie umożliwiają zajęcie tego samego odcinka dwóm graczom; jest to możliwe w rozgrywce 4-5 osobowej. Rozwiązanie to sprawia, że w przypadku trzech i pięciu graczy na planszy jest ciaśniej i przez to trudniej, przy dwóch i czterech graczach jest natomiast więcej luzu. Losowy dobór biletów sprawia czasem, że komuś poszczęści się bardziej niż innym i otrzyma trasę, którą ma już niemal ukończoną. Przeważnie nie ma to jednak decydującego wpływu na końcowy wynik. Sukces we „Wsiąść do pociągu” uzależniony jest w głównej mierze od umiejętności, choć pewna doza przypadkowości sprawia, że każdy ma szansę zwyciężyć, co czyni grę doskonałą dla rodzin.
Elementy gry czekające na rozpakowanie<br/>Źródło: Rebel.pl
Elementy gry czekające na rozpakowanie
Źródło: Rebel.pl
Mogłoby się wydawać, że wydawanie prostszej odmiany jest krokiem wstecz. Pamiętajmy jednak, dla kogo jest ona przeznaczona. Ta produkcja ma zaszczepiać w ludziach planszówkowego bakcyla. Wiele domowych kolekcji rozpoczynało się właśnie od niej. Właśnie ta część może się okazać lepszym wyborem, jeśli chcemy wciągnąć do zabawy najbliższych. Dla prawdziwych fanów nowa mapa będzie z pewnością miłym urozmaiceniem, choć z racji mniejszych możliwości , które oferuje, zastanowią się pewnie dwa razy, zanim wysupłają na nią nie tak znowu małą sumkę. Jeśli jednak nie mamy jeszcze żadnej wersji, to chyba najwyższa pora nadrobić to niedopatrzenie.
koniec
12 sierpnia 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Podróż na północ
— Agata Hanak

Wsiąść do samolotu?
— Bartosz Hornik

Twoja kolej!
— Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Cnota umiaru
— Jakub Małecki

Coś dla koneserów
— Jakub Małecki

Escape room domowej roboty
— Jakub Małecki

Wielki spęd bydła
— Jakub Małecki

Gnom jaszczurowi wilkiem
— Jakub Małecki

Ukryte piękno
— Jakub Małecki

Precyzja w cenie
— Jakub Małecki

Po trupach do celu
— Jakub Małecki

W koło Macieju
— Jakub Małecki

Podnieś i dostarcz
— Jakub Małecki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.