Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Scott Caputo
‹Völuspá›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVöluspá
Data produkcjipaździernik 2012
Autor
Wydawca White Goblin Games
Info2-5 graczy, od 10 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Nordyckie potyczki
[Scott Caputo „Völuspá” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Völuspá”, czyli wieszczba Wölwy, to najstarszy poemat mitologii nordyckiej opisujący powstanie i przyszłe losy świata oraz walkę bogów z innymi stworzeniami. Stał się też kanwą do powstania gry planszowej o takim samym tytule.

Agata Hanak

Nordyckie potyczki
[Scott Caputo „Völuspá” - recenzja]

„Völuspá”, czyli wieszczba Wölwy, to najstarszy poemat mitologii nordyckiej opisujący powstanie i przyszłe losy świata oraz walkę bogów z innymi stworzeniami. Stał się też kanwą do powstania gry planszowej o takim samym tytule.

Scott Caputo
‹Völuspá›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułVöluspá
Data produkcjipaździernik 2012
Autor
Wydawca White Goblin Games
Info2-5 graczy, od 10 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Z mitologii nordyckiej twórcy czerpią garściami aż do dnia dzisiejszego. Sam J.R.R. Tolkien pomysł na imiona dla krasnoludów zaczerpnął właśnie prosto z „Völuspy”. Wiele wątków z mitologii pojawia się zarówno w grach komputerowych, choćby w serii „Final Fantasy”, jak i planszowych – przykładowo „Yggdrasil”. Nie ukrywam, że bardzo byłam ciekawa jakie teraz znajdę nawiązania do poematu. Od razu muszę niestety napisać, że potencjał został zmarnowany, bo powstała gra logiczna, która w żaden sposób nie oddaje klimatu tych opowieści.
Gra składa się z małej planszy służącej wyłącznie jako tor punktacji oraz z kafelków reprezentujących bogów i postacie mitologiczne: Odyna, Thora, Lokiego, Skadi, Fenrira, trolle, smoki i walkirie. O ile osiem kafelków smoków, czy dziewięć walkirii mi nie przeszkadza, o tyle sześć Odynów już trochę tak. Trzeba się po prostu przyzwyczaić, że mamy do czynienia z grą abstrakcyjną i przestać na to zwracać uwagę.
Naszym zadaniem jest uzyskanie jak największej liczby punktów. Zdobywamy je, umiejętnie dokładając kafelki. Każdy rozpoczyna grę z pięcioma żetonami, dodatkowo jeden odsłonięty leży na środku stołu. Gracze po kolei dokładają swoje kafelki do tych leżących już na stole, kierując się kilkoma prostymi zasadami: dołożona płytka musi przylegać przynajmniej jednym bokiem do innej oraz żaden wiersz lub kolumna nie mogą liczyć więcej niż siedem postaci. Po wykonaniu ruchu należy dobrać nowy żeton ze stosu. Brak możliwości ruchu skutkuje koniecznością odrzucenia jednej z płytek z ręki. I to prawie całe zasady. Każda postać w grze ma swoją siłę (wartość punktową). Jeśli dołożony przez nas kafelek ma najwyższą wartość w rzędzie i/lub kolumnie to dostajemy punkty równe liczbie ich kafelków. Czyli dołożenie Odyna (o sile osiem) do rzędu z dwiema walkiriami (każda z siłą dwa) da nam trzy punkty – po jednym za każdą postać. Gdyby na tym zakończyć, rozgrywka byłaby pewnie trochę nudna i na pewno przewidywalna. Na szczęście wiele postaci ma swoje moce specjalne, które znacząco wpływają na taktykę i przebieg gry. I tak: obok trolla można położyć wyłącznie innego trolla; smoka można położyć na innym kafelku (wtedy przestaje mieć znaczenie co było na dole); Fenrir ma siłę równą liczbie wszystkich Fenrirów w danym rzędzie/kolumnie; Skadi można zagrać normalnie lub w miejsce innej płytki, która w zamian trafia na naszą rękę; walkirie na dwóch końcach rzędu/kolumny zawsze oznaczają zdobycie punktów; a każda postać położona obok Lokiego ma zawsze siłę równą zero. Odyn i Thor odznaczają się dużą siłą przez co pozbawieni są już mocy specjalnych.
Źródło: Rebel.pl
Źródło: Rebel.pl
Rozgrywka kończy się gdy nie ma już żetonów, a że punktacja prowadzona jest na bieżąco, to od razu widać kto jest zwycięzcą. „Völuspá” wymaga sporo kombinowania i odpowiedniego korzystania ze zdolności postaci. Jej zaletą są bardzo proste zasady i stosunkowo krótki czas rozgrywki. Gra bardzo dobrze się skaluje, dzięki czemu nawet w dwie osoby można toczyć ciekawe pojedynki. Jeśli komuś znudzi się podstawowa rozgrywka, to może skorzystać z dołączonego do wydania minidodatku, który zawiera dodatkowe cztery postacie z nowymi zdolnościami. Tytuł ten na pewno spodoba się tym, którzy cenią gry wymagające logicznego myślenia i nie zwracają zbytniej uwagi na klimat rozgrywki.
koniec
3 listopada 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.