Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Charles Chevallier
‹Cappuccino›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCappuccino
Data produkcjiwrzesień 2014
Autor
Producent Asmodee
Wydawca Egmont
Info2 - 4 osoby; od 8 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Mała Esensja: Kawa pobudzająca do myślenia
[Charles Chevallier „Cappuccino” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Wbrew swej nazwie „Cappuccino” nie jest przeznaczone jedynie dla smakoszy tytułowego napoju. Dzięki prostym zasadom i rozgrywce, która zmusza do pracy szare komórki graczy, ma bowiem szansę podbić serca wszystkich wielbicieli szybkich gier logicznych.

Marcin Mroziuk

Mała Esensja: Kawa pobudzająca do myślenia
[Charles Chevallier „Cappuccino” - recenzja]

Wbrew swej nazwie „Cappuccino” nie jest przeznaczone jedynie dla smakoszy tytułowego napoju. Dzięki prostym zasadom i rozgrywce, która zmusza do pracy szare komórki graczy, ma bowiem szansę podbić serca wszystkich wielbicieli szybkich gier logicznych.

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Charles Chevallier
‹Cappuccino›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCappuccino
Data produkcjiwrzesień 2014
Autor
Producent Asmodee
Wydawca Egmont
Info2 - 4 osoby; od 8 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W pudełku „Cappuccino” znajdziemy sześćdziesiąt cztery plastikowe kubeczki (po szesnaście w każdym z czterech kolorów), które są naprawdę estetycznie i trwale wykonane. Jeżeli gra trafi więc w ręce małej dziewczynki, to istnieje całkiem spore niebezpieczeństwo, że kubeczki te znajdą zupełnie nowe zastosowanie (na przykład na przyjęciu dla lalek) – oczywiście nie będzie w tym niczego złego, o ile żaden się nie zawieruszy wśród zabawek.
Po wyborze kolorów kubeczków, którymi będzie się grać, ustawia się je losowo denkami do góry w taki sposób, żeby stykały się bokami i nie było między nimi pustych przestrzeni (w efekcie tworzą więc coś na kształt plastra miodu). W swoim ruchu gracz przemieszcza wybrany przez siebie kubeczek lub ich wieżę na sąsiadujący kubeczek albo stos. W ten sposób można przejmować zarówno kubeczki przeciwnika, jak i własne, aby zwiększyć wysokość swojej wieży. O posiadaniu i możliwości ruszania się stosem zawsze decyduje kubeczek znajdujący się na jego szczycie, przy czym w trakcie ruchu należy przestrzegać jeszcze kliku istotnych zasad. Wieża kubeczków może być umieszczona jedynie na stosie równej wysokości lub niższym, więc pojedynczy kubeczek nie może przejąć żadnej wieży. Nie jest również dopuszczalne rozdzielanie stosu na części, zawsze jest on przemieszczany w całości. Nie można również przeskakiwać pustych miejsc, które powstały między kubeczkami.
Odizolowane od pozostałych kubeczków stosy i pojedyncze kubeczki gracz zabiera jako swoją zdobycz, natomiast gra toczy się do momentu, gdy nikt nie może już wykonać żadnego ruchu. Ze zdobytych przez siebie kubeczków należy wtedy utworzyć jedną wieżę, a zwycięzcą zostaje posiadacz najwyższego stosu. Nie należy więc w trakcie gry przedwcześnie się cieszyć ze zbudowania dominującej nad planszą wieży, ponieważ jeśli przeciwnicy w porę odetną ją od pozostałych kubeczków, to w końcowym rozrachunku cenniejsze będzie posiadanie kilku niższych stosów.
W wariancie zaawansowanym rywalizacja rozpoczyna się już na etapie przygotowawczym. Kubeczki nie są bowiem rozmieszczane losowo, lecz gracze układają je kolejno po jednym, przestrzegając zasady, żeby każdy dokładany (począwszy od trzeciego) miał co najmniej dwóch sąsiadów. Niestety, według moich doświadczeń wybór tego wariantu zazwyczaj jedynie przedłuża przygotowania, a niespecjalnie przekłada się na atrakcyjność właściwej części rozgrywki.
Zdecydowanie ciekawszy jest natomiast wariant dwuosobowy, w którym każdy uczestnik rusza się dwoma kolorami kubeczków. Stwarza to zupełnie nowe możliwości taktyczne, ponieważ na końcu gracz musi wybrać tylko jeden kolor, który będzie dla niego punktować. Osoba, która zdobędzie dwie w miarę równe różnokolorowe wieże, może więc ponieść dotkliwą porażkę z przeciwnikiem, który umiejętnie poświęci jeden kolor na zbudowanie wysokiego stosu w innej swojej barwie oraz na rozdzielenie różnokolorowych wież rywala.
Mimo swej nazwy i kojarzącej się z kawą stylistyki kubeczków „Cappuccino” jest w istocie abstrakcyjną grą logiczną, w której liczy się przede wszystkim wybór właściwej strategii i jej bezbłędna realizacja. Nie da się jednak ukryć, że atrakcyjne wykonanie elementów gry znacznie ułatwia przyciągniecie do niej dzieci, a także zwyczajnie zwiększa przyjemność płynącą z rozgrywki. W zasadzie jedynym mankamentem „Cappuccino” jest wysoka cena – wprawdzie związana jest ona z wysoką jakością kubeczków, jednak nie każdy zdecyduje się wydać blisko sto złotych, jeśli za połowę tej kwoty może mieć dostarczającą podobnych wrażeń (chociaż przy odmiennej mechanice) grę „Hej, to moja ryba!”.
koniec
14 stycznia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.