Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ignacy Trzewiczek, Michał Sołtysiak, Michał Oracz
‹Zasłonka Gracza›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZasłonka Gracza
Data produkcji2002
Autor
Wydawca Portal Games
CyklDungeons and Dragons, D20 Modern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Czyja?
[Ignacy Trzewiczek, Michał Sołtysiak, Michał Oracz „Zasłonka Gracza” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Któż zakwestionuje przydatność Zasłonki Mistrza Podziemi? Najważniejsze tabele, testy, modyfikatory – warto mieć to wszystko pod ręką, zwłaszcza w D&D. Niejeden Mistrz Podziemi zaklął pod nosem, po raz setny kartkując podręcznik na sesji. Autorzy gier fabularnych oszczędzają Graczom tej wątpliwej przyjemności, tym bardziej zaskakuje pierwszy polski produkt d20 – Zasłonka Gracza.

Radosław Kacprzyk

Czyja?
[Ignacy Trzewiczek, Michał Sołtysiak, Michał Oracz „Zasłonka Gracza” - recenzja]

Któż zakwestionuje przydatność Zasłonki Mistrza Podziemi? Najważniejsze tabele, testy, modyfikatory – warto mieć to wszystko pod ręką, zwłaszcza w D&D. Niejeden Mistrz Podziemi zaklął pod nosem, po raz setny kartkując podręcznik na sesji. Autorzy gier fabularnych oszczędzają Graczom tej wątpliwej przyjemności, tym bardziej zaskakuje pierwszy polski produkt d20 – Zasłonka Gracza.

Ignacy Trzewiczek, Michał Sołtysiak, Michał Oracz
‹Zasłonka Gracza›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZasłonka Gracza
Data produkcji2002
Autor
Wydawca Portal Games
CyklDungeons and Dragons, D20 Modern
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wydany przez Wydawnictwo Portal gadżet to w rzeczywistości kilka mniejszych produktów. Na pierwszy rzut oka niewiele je łączy – mamy tu zasłonkę z twardego papieru, mamy skrót zasad, rozszerzoną kartę postaci, dyplom uznania dla MG, dyplom uczciwości dla Gracza, wreszcie spis czarów po polsku i angielsku.
Zacznijmy od samej Zasłonki. Po jej rozłożeniu ukazuje nam się całkiem ładna grafika. Wydawnictwo Portal powoli przyzwyczaja nas do wysokiego poziomu oprawy graficznej swych produktów. Nieco dziwi umieszczenie na Zasłonce miejsc na imię bohatera i inne informacje. Okazuje się bowiem, że mamy do czynienia z produktem jednorazowego czy raczej „jedno-postaciowego” użytku. Nie miałbym nic przeciwko temu, gdyby nie cena Zasłonki. Wydawać 15zł, ilekroć decydujemy się na zmianę bohatera? Dziękuję, postoję.
Po drugiej, „użytkowej” stronie Zasłonki znajdziemy szereg rad – jak być najlepszym Graczem, jak wyprowadzić w pole Mistrza Podziemi, etc. Pod względem humoru teksty raczej nie powalają – ot, od czasu do czasu uśmiechniemy się pod nosem. Z kolei charakter umieszczonych na Zasłonce porad stawia jej praktyczność pod dużym znakiem zapytania. Rozumiem, że taki był zamysł Portalu – wydać niezobowiązujący, „jajcarski” dodatek do d20. Jednak, z uwagi na stan polskiego rynku RPG, nie sądzę, by Gracze docenili takie posunięcie. Czas i pieniądze można było zainwestować dużo, dużo lepiej.
Dużo praktyczniejsza od samej Zasłonki wydaje się być rozszerzona karta postaci w formie atrakcyjnej wizualnie książeczki. O ile jednak przewaga takiego rozwiązania nad tradycyjnymi kartami jest oczywista, o tyle sposób jego realizacji nie ustrzegł się rażących błędów. Po pierwsze – niefortunne rozmieszczenie niektórych rubryk, ledwie linijka miejsca na opis postaci i niewiele więcej na charakter, sposób bycia i powiedzonka. Po drugie – bardzo mała czcionka. Osoby o gorszym wzroku mogą mieć problemy z odcyfrowaniem niektórych napisów. W związku z powyższymi błędami, trudno jednoznacznie stwierdzić, czy warto rezygnować z oryginalnej karty postaci do D&D.
O dyplomach dla Gracza i MG niewiele można powiedzieć ponad to, że są. Podobne gadżety można w pięć minut stworzyć na domowym komputerze. Nie są ani szczególnie zabawne, ani odkrywcze. Z czystym sumieniem można o nich zapomnieć.
Z kolei bardzo praktyczny jest dołączany do Zasłonki skrót zasad z Podręcznika Gracza. Trzeba jednak zaznaczyć, że jest to gadżet przydatny raczej Mistrzowi Podziemi – jak wspomniałem we wstępie, Gracze są zwolnieni z obowiązku szczegółowego znania zasad. Wychodzi tutaj pewna niekonsekwencja autorów – w przeznaczonym dla Graczy produkcie znajdujemy gadżet przeznaczony dla MG. Co do wykonania – bez zastrzeżeń. Wszystko jest czytelne i poprawnie zrealizowane.
Ostatnim z dodatków do Zasłonki Gracza jest spis czarów. Ma on ułatwiać grę tym, którzy korzystają z polskich i angielskich podręczników jednocześnie. Dobry pomysł, zważywszy na liczbę Graczy „przesiadających się” z jednej wersji na drugą lub po prostu wykorzystujących dodatki nie wydane jeszcze w Polsce.
Zasłonka Gracza to dodatek co najmniej dziwny. Właściwie trudno jest polecić go komukolwiek. Paradoksalnie, najmniej skorzystają na nim Gracze – poza kartą postaci nie znajdą tu nic godnego uwagi. Zasłonka nie sprawdza się również w roli dodatku humorystycznego – dowcip autorów jest momentami ciężki, a cena na pewno nie przemawia na jego korzyść. Podejrzewam, że Zasłonka Gracza to dodatek dla kolekcjonerów lub ludzi, którym odpowiada ten typ humoru (podobno są tacy). Czy warto było wydawać tak niepraktyczny produkt? Cóż, może wydawnictwo Portal miało w tym jakiś ukryty cel, który wkrótce ujawni. Jednak do tego momentu mój egzemplarz Zasłonki poleży na półce i zbierze trochę kurzu.
koniec
1 maja 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Sztuka dedukcji
— Agata Hanak

Morze pełne kości
— Jakub Małecki

Esensja gra na wakacjach
— Miłosz Cybowski, Alicja Kuciel, Marcin Mroziuk

Ucieczka z Nowego Jorku
— Justyna Lenda

Żelazne prawo, ale prawo
— Kamil Sambor

Twardsi niż Max Rockatansky
— Kamil Sambor

Nadchodzi nowa era
— Jakub Małecki

Orzeźwiające szkielety
— Kamil Sambor

Helmowy Jar to pestka!
— Kamil Sambor

Arsenał Mistrza Gry
— Jakub Gromnicki

Tegoż autora

Conan Erpegowiec
— Radosław Kacprzyk

Pulp-apokalipsa
— Radosław Kacprzyk

Pandemonium
— Radosław Kacprzyk

Praca wre
— Radosław Kacprzyk

Nisko przelatujący półbogowie
— Radosław Kacprzyk

Warzywny Armageddon
— Radosław Kacprzyk

Przyczajeni Gracze, ukryty Mistrz Podziemi
— Radosław Kacprzyk

Masz ci Los...
— Radosław Kacprzyk

System Piwny w praktyce
— Radosław Kacprzyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.