Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Nikolay Pegasov
‹Hollywood›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHollywood
Autor
Wydawca Egmont
EAN5908215006365
Info2-6 graczy, od 10 lat
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

W pogoni za Oscarem
[Nikolay Pegasov „Hollywood” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Hollywood od lat przyciąga osoby marzące o karierze filmowej. W grze o tym tytule możemy wcielić się w producentów, których zadaniem jest zrobienie jak najbardziej kasowego filmu, bo przecież najważniejsze są zyski.

Agata Hanak

W pogoni za Oscarem
[Nikolay Pegasov „Hollywood” - recenzja]

Hollywood od lat przyciąga osoby marzące o karierze filmowej. W grze o tym tytule możemy wcielić się w producentów, których zadaniem jest zrobienie jak najbardziej kasowego filmu, bo przecież najważniejsze są zyski.

Nikolay Pegasov
‹Hollywood›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułHollywood
Autor
Wydawca Egmont
EAN5908215006365
Info2-6 graczy, od 10 lat
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

„Hollywood” jest grą karcianą, która wykorzystuje, znany choćby z „7 cudów świata”, mechanizm draftu – każdy z graczy otrzymuje na start siedem kart, zostawia dla siebie jedną, a resztę przekazuje sąsiadowi – i tak w kółko, aż wszystkie karty znajdą swoich właścicieli. Z zebranej kolekcji każdy stara się stworzyć jak najbardziej dochodowy film. Liczą się nie tylko zgromadzone pieniądze, ale i przyznane statuetki (sumuje się ich ikony widniejące na kartach). Ten kto ma ich najwięcej zgarnia nagrodę za najlepszy film, która pozwoli na uzyskanie dodatkowych przychodów na zakończenie gry. W ten sposób rozgrywa się trzy rundy (trzy lata) i osoba, która na koniec ma najwięcej gotówki zostaje zwycięzcą.
Oczywiście stworzenie kasowej produkcji nie jest takie proste. Na start potrzebne są: scenariusz, reżyser i aktor. Najlepiej żeby wszystkie osoby specjalizowały się w gatunku określonym przez scenariusz (do wyboru mamy romans, komedię, horror i film akcji). Dodatkowe zyski przyniesie też zatrudnienie pary aktorów (w końcu liczy się „chemia” na ekranie) i dokooptowanie specjalistów, którzy wspomogą całość (kostiumologów, choreografów, dublerów itd.) – naprawdę jest z czego wybierać. Jako że do liczenia zysków wystarczą tylko wspomniane scenariusz, reżyser i aktor, to możliwe jest stworzenie dwóch, a nawet trzech filmów w jednej rundzie, a każdy z nich rozliczany jest osobno.
Oprócz zwykłych kart, z których tworzyć można dzieła, są też karty gwiazdorskie. Znajdują się tam oskarowi aktorzy, wybitni reżyserzy, fantastyczne scenariusze i wiele innych. Na początku rozgrywki, jeszcze przed draftem, każdy z graczy dostaje jedną taką kartę. Po zakończeniu wymiany kart, gdy każdy dysponuje ośmioma kartonikami, jest jeszcze szansa na pozyskanie drugiej karty gwiazdorskiej. Można to uczynić dzięki licytacji – dostępne karty wyłożone są na specjalnym torze i gracze w tajemnicy obstawiają, którą z nich chcą zakupić i za ile. Nie ma więc oficjalnego podbijania stawek – trzeba zaryzykować w ciemno. Dopiero po skompletowaniu dziewięciu kart gracze przechodzą do „kręcenia” z nich gotowych filmów. Zawsze jest ryzyko, że ktoś nie będzie posiadał ani jednego aktora, reżysera czy scenariusza, czyli nie będzie w stanie zmontować żadnej produkcji. Na skrypt jest rada – można wymienić dowolną kartę na bezwartościowy scenariusz (nieprzynależący do żadnego gatunku), na reżyserów i aktorów już nic nie da się poradzić. Na szczęście ryzyko, że tak się stanie, jest niewielkie.
Ze względu na losowy dobór kart każda rozgrywka jest unikalna, ale jeśli gracze potrzebują urozmaicenia, to „Hollywood” oferuje trzy dodatkowe warianty. Pierwszy z nich - „Festiwale” – dodaje karty, które wprowadzają dodatkowe zasady na każdą z rund. Drugi, czyli „Łowcy nagród” też wprowadza nowe karty, a rozgrywka skupia się mocniej na pozyskiwaniu statuetek za najlepszy film. Ostatni – „Za kulisami” – dodaje do gry interakcję negatywną dzięki fazie „Zakulisowe rozgrywki”. Podczas niej gracze podrzucają sobie karty, które obniżają wartość produkcji lub utrudniają jej zmontowanie.
Muszę przyznać, że „Hollywood” bardzo mi się podoba i wciągnął też moich znajomych. Zasady są proste, czas gry krótki, a frajdy dużo. Przy odrobinie wyobraźni można sobie świetnie budować filmowy klimat. Gra nadaje się tak naprawdę dla każdego, a szczególnie do grania rodzinnego czy z osobami, które stawiają pierwsze kroki w planszówkowym świecie. Ci bardziej zaawansowani mogą potraktować ją jako lżejszy przerywnik między poważniejszymi tytułami i też będą się świetnie bawić. Wykonanie jest całkiem dobre, chociaż karty szybko odczują trudy częstego tasowania, minusem jest też dla mnie mała zmienność ilustracji. Od strony mechanicznej gra bardzo udanie łączy draft z elementami negocjacji. Może w nią zagrać aż sześć osób, a liczba graczy nie ma specjalnego wpływu na czas trwania rozgrywki. W dwie osoby nie jest źle, ale jest to raczej tytuł stworzony dla większego grona. Polecam zagrać, pewnie będziecie równie mile zaskoczeni jak ja.
koniec
16 maja 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.