Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Phil Walker-Harding
‹Gizmos›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGizmos
Data produkcji21 listopada 2018
Autor
Wydawca Portal Games
EAN5902560381733
Info2-4 graczy, wiek 14+
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Krótko o grach: Nowa, lepsza „Machina”
[Phil Walker-Harding „Gizmos” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bardzo wiele elementów „Gizmos” przywodzi na myśl leciwą „Machinę”. I nawet jeśli grze brakuje tego samego klimatu, którym charakteryzowała się jedna z pierwszych gier Wydawnictwa Portal, to jest to wciąż tytuł wart uwagi.

Miłosz Cybowski

Krótko o grach: Nowa, lepsza „Machina”
[Phil Walker-Harding „Gizmos” - recenzja]

Bardzo wiele elementów „Gizmos” przywodzi na myśl leciwą „Machinę”. I nawet jeśli grze brakuje tego samego klimatu, którym charakteryzowała się jedna z pierwszych gier Wydawnictwa Portal, to jest to wciąż tytuł wart uwagi.

Phil Walker-Harding
‹Gizmos›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułGizmos
Data produkcji21 listopada 2018
Autor
Wydawca Portal Games
EAN5902560381733
Info2-4 graczy, wiek 14+
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Można by nawet pokusić się o stwierdzenie, że w „Gizmos” nie ma żadnego klimatu i liczy się tylko i wyłącznie mechanika. Tak naprawdę tylko od graczy będzie zależało, jak – poprzez zakup odpowiednich maszyn do swoich warsztatów – będą zdobywali punkty oraz surowce (reprezentowane tutaj przez różnokolorowe kuleczki) niezbędne do konstruowania kolejnych wynalazków. Budowanie własnej mechaniki oraz planowanie kolejnych posunięć potrafi być bardzo wymagające, szczególnie że gra jest niezwykle dynamiczna. Każdy z graczy w swojej rundzie ma do wykonania tylko jedną akcję: dobranie kulki, budowę, zarchiwizowanie lub przeszukanie.
O ile na początku nie dzieje się w grze nic poza tymi podstawowymi akcjami, wraz z przyrostem wybudowanych maszyn zaczynają powstawać złożone kombinacje ruchów. Dla przykładu budowa czerwonej maszyny umożliwi nam dobranie jeden z sześciu dostępnych kulek, a jeśli tak kulka była niebieska, będziemy mogli jeszcze dobrać jedną kulkę w ciemno. Kombinacje są tak naprawdę nieograniczone i wprowadzanie ich w życie stanowi prawdziwą frajdę.
Jednocześnie jednak nie spodziewajmy się po „Gizmos” zbyt wiele pod względem interakcji z pozostałymi graczami. Owszem, można podbierać innym dostępne na stole projekty lub dostępne kulki, ale to już wymaga zwracania uwagi na to, co przeciwnicy budują u siebie. Na to natomiast najzupełniej w świecie brak w tej grze czasu, bo gdy tylko jeden z graczy zmajstruje swoją szesnastą machinę (lub czwartą machinę trzeciego poziomu) – gra dobiega końca.
Można mieć też zastrzeżenia do specjalnego, kartonowego podajnika na kulki, który zajmuje większość pudełka. Po namyśle stwierdzam jednak, że jest on całkiem przydatnym bajerem, bez którego rozgrywka nie byłaby aż tak dynamiczna. Dzięki niemu bowiem zasady związane z doborem jednej z widocznych kulek (zawsze jest ich sześć) lub jednej z kulek w ciemno (tych jest cały zapas) mają faktycznie sens.
Czy zatem warto? Jeśli nie będzie nam przeszkadzać sucha i pozbawiona solidniejszego tła rozgrywka, w której liczy się głównie mechanika, można śmiało spróbować swoich sił z „Gizmos”. Nie jest to gra wybitna, nie każdemu przypadnie do gustu, ale nadrabia dynamiką i różnorodnością.
koniec
14 maja 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Rodzina jest najważniejsza
— Miłosz Cybowski

Nie tylko dla ornitologów
— Miłosz Cybowski

Pod ciepłą kołderką
— Miłosz Cybowski

Turpizm w RPG
— Miłosz Cybowski

Niełatwe wybory religijne
— Miłosz Cybowski

Tomek na tropach yeti
— Miłosz Cybowski

2‑letni detektyw
— Agnieszka Jackowska

W poszukiwaniu wolności
— Miłosz Cybowski

Długie macki, zgrabne pośladki
— Miłosz Cybowski

Celowe bieganie w kółko
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.