Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Shem Phillips
‹Paladyni zachodniego królestwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPaladyni zachodniego królestwa
Tytuł oryginalnyPaladins of the West Kingdom
Data produkcjilistopad 2019
Autor
Wydawca Portal Games
CyklZachodnie Królestwa
EAN5902560382440
Info1−4 osoby; od 12 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Liczy się mechanika, nie klimat
[Shem Phillips „Paladyni zachodniego królestwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Paladyni zachodniego królestwa” nie są może rewolucją w gatunku gier „worker placement”, ale z pewnością zasługują na uwagę jako solidna pozycja dla zaawansowanych graczy.

Miłosz Cybowski

Liczy się mechanika, nie klimat
[Shem Phillips „Paladyni zachodniego królestwa” - recenzja]

„Paladyni zachodniego królestwa” nie są może rewolucją w gatunku gier „worker placement”, ale z pewnością zasługują na uwagę jako solidna pozycja dla zaawansowanych graczy.

Shem Phillips
‹Paladyni zachodniego królestwa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPaladyni zachodniego królestwa
Tytuł oryginalnyPaladins of the West Kingdom
Data produkcjilistopad 2019
Autor
Wydawca Portal Games
CyklZachodnie Królestwa
EAN5902560382440
Info1−4 osoby; od 12 lat
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Choć wykorzystana w „Paladynach” mechanika umieszczania robotników (worker placement) może kojarzyć się z lżejszymi i bardziej familijnymi tytułami, nie jest to gra, w którą można by zagrać z niedzielnymi graczami. Bardziej niż na poobiednią partyjkę nadaje się ona jako główne danie dla planszówkowych wyjadaczy, którym przyjemność będzie sprawiało długie myślenie nad każdym ruchem i wyszukiwanie jak najlepszych kombinacji.
Głównym mankamentem jest sam średniowieczny klimat, w którym umieszczono zarówno tę, jak i dwie pozostałe (wydanych już „Architektów” oraz dopiero planowanych „Wicehrabiów”). Zapewnia on jakąś otoczkę dla gromadzenia zasobów, wysyłania robotników i zdobywania kart, ale to praktycznie wszystko. Poszczególne elementy mechaniki są jako-tako połączone z tym całym klimatem (np. budowanie warowni zwiększa naszą siłę militarną), ale ciężko faktycznie poczuć się tu jak prawdziwy średniowieczny władca, szczególnie kiedy musimy się skupić na bardziej istotnych kwestiach pokroju zarządzania naszymi robotnikami.
Na początek każdy z graczy otrzymuje swoją planszę, na której będzie umieszczał robotników wysyłanych do pracy. Część wspólną stanowią plansze pomocników, najeźdźców oraz kilka innych elementów, z których będą mogli korzystać wszyscy biorący udział w rozgrywce.
W przeciwieństwie do innych gier z gatunku worker placement, tutaj kolor pionków ma znaczenie dla podejmowanych działań – niektóre akcje mogą być aktywowane dowolną kombinacją robotników, inne zaś wymagają konkretnych zestawów (np. akcja handlu staje się mocniejsza z niebieskim pionkiem kupca, a akcji ataku nie wykonamy bez czerwonego pionka wojownika). Dlatego też wybór odpowiednich pionków na początku każdej rundy jest kluczowy dla powodzenia naszych planów.
Jakby tego było mało, nie każdą z dostępnych akcji możemy wykonać bez spełnienia odpowiednich warunków (postępów na torze Atrybutów: Siły, Wpływów i Wiary). Złożoność pozornie prostej mechaniki potrafi początkowo przytłoczyć, jednak z czasem dostrzeganie wszystkich zależności oraz kombinowanie, jak najlepiej wykorzystać dostępne akcje sprawia, że gra potrafi wciągnąć i zmusza do ostrożnego planowania każdego ruchu. Co ważne, nawet taktyczne pomyłki mogą przynieść pewne korzyści, więc mimo swojej złożoności gra zapewnia pewien margines dla popełniania błędów.
Brak jakiegokolwiek toru punktowego sprawia, że do samego końca bardzo trudno przewidzieć, kto wygrywa. Natomiast końcowe podliczanie punktów bywa żmudne, szczególnie że nie dorzucono do pudełka choćby notatnika ułatwiającego ich zapisywanie. Ale to drobne mankamenty, które nie psują samej przyjemności płynącej z rozgrywki.
koniec
17 października 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Krótko o grach: Zamki z kości
Miłosz Cybowski

3 X 2020

„Zamki Burgundii BIG BOX” oferują o wiele mniej niż tytuł mógłby sugerować – szumne jedenaście dodatków faktycznie tu znajdziemy, ale… okazują się one niedużym urozmaiceniem.

więcej »

Pokonaj wszystkich superłotrów
Maciej Jasiński

12 IX 2020

Uniwersum filmowe DC nie rozwinęło się tak spektakularnie jak to Marvela. Część produkcji z ostatnich lat była – delikatnie mówiąc – rozczarowująca. Wystarczy wspomnieć o „Legionie samobójców” czy „Świcie sprawiedliwości”. Mimo to jednak w innej kategorii DC może triumfować nad Marvelem: wśród gier karcianych, czego namacalnym dowodem jest recenzowany „Pojedynek superbohaterów”.

więcej »

Mała Esensja: Miedza jest niczyja, bo jej nie ma
Wojciech Gołąbowski

16 VIII 2020

W „Janosiku” Kwiczoł i Pyzdra kłócili się, do kogo z nich należy miedza. W „Sąsiadach” nie ma takiego problemu, bo pomiędzy rozkładanymi na przemian zagrodami z królikami i owcami żadnej miedzy nie ma. Za to dzielona między nie łąka wygląda w każdej grze inaczej.

więcej »

Polecamy

Nie tylko dla szachistów

Online:

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Strzelając do zombie
— Miłosz Cybowski

Latający baloniasty kot
— Miłosz Cybowski

W podróż przez cały rok
— Wojciech Gołąbowski

Jeszcze raz to samo, ale lepiej
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

Czyja wojna?
— Miłosz Cybowski

Thriller nadprzyrodzony
— Miłosz Cybowski

Dwóch panów w kosmosie (nie licząc innych bohaterów)
— Miłosz Cybowski

Depresja robota
— Miłosz Cybowski

Wzlot i upadek Republiki
— Miłosz Cybowski

Powrót do Szmaragdowego Cesarstwa
— Miłosz Cybowski

Zaprogramuj swój mózg
— Miłosz Cybowski

Zdążyć na rocznicę
— Miłosz Cybowski

Choleryczny piłsudczyk
— Miłosz Cybowski

Za garść zagadek
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.