Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 października 2022
w Esensji w Esensjopedii

Shane Hensley
‹Córa Zatracenia›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCóra Zatracenia
Tytuł oryginalnyPerdition’s Daughter
Data produkcjimaj 2000
Autor
Producent Pinnacle
Wydawca MAG
CyklDeadlands, Dime Novels
ISBN-1083-87968-52-8
Info80s.
Cena5,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Kup w
DriveThruRPG
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Erpegi ze starej szafy: Święta na Dziwnym Zachodzie
[Shane Hensley „Córa Zatracenia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Córa zatracenia” to pierwsza z całego szeregu groszowych przygód do Martwych Ziem. Poznajemy w niej Ronana Lyncha, odkrywamy jego przeszłość jako byłego oficera Unii i nieumarłego rewolwerowca. A poza tym dostajemy bożonarodzeniową historię do wykorzystania w naszych kampaniach.

Miłosz Cybowski

Erpegi ze starej szafy: Święta na Dziwnym Zachodzie
[Shane Hensley „Córa Zatracenia” - recenzja]

„Córa zatracenia” to pierwsza z całego szeregu groszowych przygód do Martwych Ziem. Poznajemy w niej Ronana Lyncha, odkrywamy jego przeszłość jako byłego oficera Unii i nieumarłego rewolwerowca. A poza tym dostajemy bożonarodzeniową historię do wykorzystania w naszych kampaniach.

Shane Hensley
‹Córa Zatracenia›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCóra Zatracenia
Tytuł oryginalnyPerdition’s Daughter
Data produkcjimaj 2000
Autor
Producent Pinnacle
Wydawca MAG
CyklDeadlands, Dime Novels
ISBN-1083-87968-52-8
Info80s.
Cena5,—
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Kup w
DriveThruRPG
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Przygoda ustanawia schemat, którego będą trzymały się kolejne tomy, czyli podział na opowiadanie oraz właściwy scenariusz. Odwieczne pytanie o to, co powstało najpierw, nie ma tutaj większego znaczenia, bo za każdym razem jakość obu jest podobna – raz lepsza, raz gorsza. Wyróżnikiem „Córy zatracenia” jest fakt, że tak opowiadanie, jak i przygodę, można traktować jako świetne wprowadzenie w uniwersum Martwych Ziem. Znajdziemy tutaj wszystkie kluczowe elementy settingu, wliczając w to magię, kanciarzy i wygrzebańców. Jest to też pewien minus, bo znając podręcznik główny, nie potrzebujemy żadnych dodatkowych wyjaśnień, więc długie opowieści jednego z bohaterów o tym, jak to stał się korzystającym z karcianej magii, są zupełnie zbędne (aczkolwiek, trzeba przyznać, budują klimat). Całkiem nieźle zarysowano głównych bohaterów, w tym Ronana Lyncha, który stanowi łącznik między kolejnymi historiami.
Samo opowiadanie nie należy do wyjątkowych – po części właśnie przez determinację autora, by przedstawiać w nim te wszystkie elementy dotyczące settingu. Tak naprawdę świąteczny klimat (łącznie z Mikołajem-rewolwerowcem z okładki) nie ma tutaj zupełnie żadnego znaczenia i został dodany na siłę. Historia rozpoczyna się od klasycznego w erpegach zawiązania drużyny, ich wzajemnego docierania się i dowodzenia własnych wartości. Zapewne z dzisiejszego punktu widzenia jedyna postać kobieca, czyli pechowa Betty, może wydawać się wciśnięta na siłę, ale ona także ma swoje kilka minut. Historia ma kilka interesujących twistów, choć przez cały czas nie sposób oprzeć się wrażeniu, że opowiadanie stanowi tylko trochę podkręcony zapis przebiegu jakiejś sesji, a znający zasady czytelnicy łatwo zauważą, kiedy rzucano kostkami (i kiedy te rzuty się nie powiodły).
Zdecydowanie lepiej jest w przypadku samej przygody, która bez owijania w bawełnę rzuca bohaterów w wartki nurt akcji. Nie ma tu zbyt wiele subtelności ani miejsca, by nieopatrznie zboczyć z jasno wyznaczonej ścieżki prowadzącej do finałowej konfrontacji z główną antagonistką. Gdyby nie jedna z postaci drugoplanowych, która dołącza do drużyny w ich pościgu, bohaterowie nigdy nie zdołaliby odkryć, co tak naprawdę się dzieje. Nie najlepiej przedstawia się też sama logika wydarzeń i samo zakończenie, które zakłada, że bohaterom wszystko się uda.
koniec
6 sierpnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Erpegi ze starej szafy: Żegnajcie, przygody groszowe!
Miłosz Cybowski

1 X 2022

Z perspektywy czasu trzeba powiedzieć sobie wprost: czwarta przygoda wydana w Polsce (ósma z kolei w oryginalnej serii) należy do najsłabszych. Dotyczy to również opowiadania, w którym zupełnie brak klimatu. „Adios, A-Mi-Go” sprawdza się kiepsko także jako crossover między Martwymi Ziemiami a Zewem Cthulhu.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Zasoleni Hiszpanie
Miłosz Cybowski

24 IX 2022

Po całej trylogii „Unharrowed Moon”, siódma przygoda groszowa stanowi prawdziwy powiew świeżości. Co prawda nie można powiedzieć, by była czymś unikatowym, ale „Forbidden God” spełnia swoją rolę jako intrygująca historia, choć pozostawia sporo do życzenia.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Zero sensu
Miłosz Cybowski

17 IX 2022

„Ground Zero” stanowi finał trzyczęściowej mini-kampanii – finał równie słaby, co jej poprzednie części.

więcej »

Polecamy

Testowanie szczepionki na wirusa?

Online:

Testowanie szczepionki na wirusa?
— Wojciech Gołąbowski

Manewrowanie atomem
— Wojciech Gołąbowski

Puzzle jako pomoc dydaktyczna
— Wojciech Gołąbowski

Sprzątaczka zamiast Magazyniera?
— Wojciech Gołąbowski

Nie tylko dla szachistów
— Miłosz Cybowski

Z dna w górę arytmetycznej dżungli
— Wojciech Gołąbowski

Błękit
— Miłosz Cybowski

Ale jak to: zablokowane?
— Wojciech Gołąbowski

Owernia latem w szczegółach
— Wojciech Gołąbowski

W zgodzie ze schematami
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Żegnajcie, przygody groszowe!
— Miłosz Cybowski

Zasoleni Hiszpanie
— Miłosz Cybowski

Zero sensu
— Miłosz Cybowski

Niepotrzebna kontynuacja
— Miłosz Cybowski

Między wilkołakiem a wygrzebańcem
— Miłosz Cybowski

Miał pociąg do cygar, miał pociąg do wina…
— Miłosz Cybowski

Magia Kuby Rozpruwacza
— Miłosz Cybowski

Tegoż twórcy

Przydatny gadżet?
— Miłosz Cybowski

Pomiędzy Kryształami Czasu a Midnight
— Miłosz Cybowski

Bo to, co nas podnieca, to się nazywa wygrzew
— Miłosz Cybowski

Dzikość serca
— Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Jak hartowały się Dzikie Światy
— Miłosz Cybowski

Piekło na koncie
— Wiktor „Wiki” Matlakiewicz

Indianie i kowboje
— Wiktor Matlakiewicz

Raz, dwa, trzy... osiem?!?!
— Wiktor Matlakiewicz

Na kolejowym szlaku
— Wiktor Matlakiewicz

Przepraszam, czy tu kantują?
— Wiktor Matlakiewicz

Tegoż autora

Do księgarni marsz: Wrzesień 2022
— Miłosz Cybowski, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch, Joanna Słupek

Cudzego nie znacie: Wampirze wojny
— Miłosz Cybowski

W krainie Wojennego Młota: Sierpień 2022
— Miłosz Cybowski

W świecie pdf-ów: Zwaśnione leśne zwierzątka
— Miłosz Cybowski

W krainie Wojennego Młota: Czerwiec-lipiec 2022
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Polacy też swój cyberpunk mają
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Hołd czy imitacja?
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Tysiące zapomnianych tragedii
— Miłosz Cybowski

Samotność wśród gwiazd
— Miłosz Cybowski

Krótko o książkach: Antologia transhumanizmu
— Miłosz Cybowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.