Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Tabu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTabu
Data produkcji2008
Wydawca Parker
EAN5010994324261
Info4-12 graczy, od 12 lat
Cena119,95
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Sto jeden sposobów na przełamanie tabu
[„Tabu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W życiu zdarza się, że brak nam słów, by opisać pewne zjawiska. Ta gra pozwoli nam poćwiczyć rozważny dobór wyrażeń i sformułowań. Co ważniejsze, przełamiemy przy niej niejedno „Tabu”.

Kamil Sambor

Sto jeden sposobów na przełamanie tabu
[„Tabu” - recenzja]

W życiu zdarza się, że brak nam słów, by opisać pewne zjawiska. Ta gra pozwoli nam poćwiczyć rozważny dobór wyrażeń i sformułowań. Co ważniejsze, przełamiemy przy niej niejedno „Tabu”.

‹Tabu›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTabu
Data produkcji2008
Wydawca Parker
EAN5010994324261
Info4-12 graczy, od 12 lat
Cena119,95
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Po otwarciu pudełka zobaczymy instrukcję, planszę, dwa pionki, klepsydrę, setki kart i czerwoną piszczałkę. Ten cały asortyment pozwoli na zabawę kilku, a nawet kilkunastu osobom na raz. W grze biorą udział dwie drużyny, które na zmianę zgadują hasła na czas, odmierzany przesypującym się piaskiem. Jedna oddelegowana osoba musi naprowadzić resztę drużyny na hasło zapisane na karcie. Dwustronna karta jest podzielona na cztery różnobarwne części. Każda z drużyn wybiera sobie jeden z kolorów, który determinuje hasła, jakie mają za zadanie zgadywać. Wydawać by się mogło, że odgadnięcie jednego słowa jest bajecznie proste – nic bardziej mylnego.
Hasła mają przypisane sobie słowa tabu, których naprowadzający nie może użyć. Również wszelakie słowotwórstwo z nimi związane jest zabronione. Nie można również gestykulować, naśladować dźwięków, mówić, że hasło „brzmi jak…” lub „zaczyna się jak…”. Osoba z drużyny przeciwnej powinna pilnować, by powyższe zasady nie były łamane. W przypadku odejścia od reguł, należy użyć piszczałki do zaalarmowania o tym fakcie. Za naruszenie grożą punkty karne. Gdy wyznaczony czas dobiegnie końca, następuje zliczanie punktów. Wszystkie odgadnięte hasła to dodatnie punkty, natomiast te odrzucone z racji złamania reguł są odejmowane (zarówno odgadnięte hasła, jak i te „skute” mają wartość jeden). Gdy punkty zostaną zliczone, w rozgrywce zaczyna odgrywać rolę i plansza. Wynik drużyny jest przeliczany na pola, o które poruszy się ich pionek na planszy. Czasami zakończy on ruch na polach urozmaicających rozgrywkę, jak podwójny czas w następnej rundzie czy też „jeden naprowadzający, jeden odgadujący”. Gra toczy się do momentu, w którym któraś z drużyn dotrze do końca toru.
„Tabu” jest jedną z moich ulubionych gier imprezowych. Po pierwsze, angażuje wszystkich w równym stopniu (wszak na pewno naprowadzający w drużynach będą się zmieniać). Co równie ważne, stanowi świetną grę integracyjną, szczególnie wtedy, gdy w drużynach znajdują się osoby niezbyt dobrze sobie znane. Dynamika odgrywa tu dość istotną rolę, przesypujący się piasek wywiera nie lada presję, a gdy nastąpi złamanie zasad, dźwięk piszczałki potrafi wybić z rytmu nawet wytrawnego gracza. Ale czym by była gra imprezowa bez częstych salw śmiechu? Gagi językowe, próby sformułowania myśli w przezabawny sposób, kuriozalne konstrukcje słowne są tu na porządku dziennym. Gwarantuje to naprawdę dobrą zabawę na wysokim poziomie.
Jedynym minusem jest fakt, iż rozgrywka w 4 osoby (czyli przy minimalnej liczbie uczestników) nie pokazuje pełni możliwości gry, więc prawdziwa zabawa zaczyna się od 6 graczy. Zdarzało mi się grać i w 3 osoby, doskonale się przy tym bawiąc, jednak nie wykorzystywaliśmy wtedy planszy. Poza tym po kilkunastu partiach w tym samym gronie wiele z trudniejszych haseł może być już znanych graczom, a zazwyczaj one stają się bodźcem do produkowania zabawnych sformułowań. Co ciekawe, mimo sukcesu, jaki odniosło „Tabu”, w Polsce nie są dostępne dodatkowe zestawy kart.
Mimo tych kilku wad gra jest godna polecenia, będąc świetną pozycją na większe spotkania, czy to prywatne, czy też firmowe.
koniec
28 kwietnia 2010

Komentarze

28 IV 2010   14:47:25

A komu potrzebne dodatkowe karty?
http://www.kartabu.com/pl/

28 IV 2010   14:48:35

A, zapomniałem dodać, że pięćdziesiątka wódki przed prezentowaniem hasła bardzo pozytywnie wpływa na zdolność przekazywania informacji (:

28 IV 2010   15:50:20

Świetna strona ;). Dzięki.

08 VIII 2016   16:16:08

Fajna mobilna wersja: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.softnauts.taboo&hl=en

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Erpegi ze starej szafy: Nie ma wody na pustyni
Miłosz Cybowski

17 II 2024

„Don′t Drink the Water” Matta Cuttera to solidna, nieskomplikowana przygoda, która świetnie oddaje klimat Martwych Ziem.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Tegoż autora

W trzy lata do potęgi
— Kamil Sambor

Innowacyjny rozwój gry karcianej
— Kamil Sambor

Wojna z prawdziwym rozmachem
— Kamil Sambor

Zbuduj, zasiedl, wymrzyj
— Kamil Sambor

Fantastyczna menażeria
— Kamil Sambor

Noc w muzeum
— Kamil Sambor

Groooaaarrr… nom… nom…
— Kamil Sambor

Samotność poza planszą
— Kamil Sambor

Sese Seko Mobutu vs Moise Czombe
— Kamil Sambor

Uduchowiona logika
— Kamil Sambor

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.