Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Persepolis #1: Historia dzieciństwa

Marjane Satrapi
‹Persepolis #1: Historia dzieciństwa›

Persepolis #1: Historia dzieciństwa
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPersepolis #1: Historia dzieciństwa
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2006
RysunkiMarjane Satrapi
Wydawca POST
CyklPersepolis
ISBN-1083-919142-8-3
Format158s. 160×240mm
Cena27,50
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Strona 9
Opis wydawcy
Określana mianem europejskiej odpowiedzi na słynnego „Mausa” Arta Spiegelmana, opowieść Marjane Satrapi wzrusza i fascynuje czytelników na całym świecie. Ta historia, dziejąca się w Iranie za rządów Szacha Rezy Pahlaviego i później, w czasie Rewolucji Islamskiej opowiada o tych historycznych wydarzeniach z perspektywy dorastającej dziewczynki. Jest to autobiograficzna i niezwykle osobista opowieść posiadająca rzadko spotykaną siłę emocjonalną. Satrapi pokazuje swój kraj, swoją rodzinę, ludzi i obyczaje w barwny i sugestywny sposób. W prostych rysunkach oddaje złożoność i burzliwą naturę czasów w których żyje, odważnie konfrontując je ze swoim, jeszcze dziecięcym na nie spojrzeniem.
To komiks z jednej strony pełny ciepła i niewymuszonego humoru z drugiej zaś książka pokazująca tamten kraj i jego bogatą kulturę z perspektywy niespotykanej w żadnym, innym medium.
Persepolis Marjane Satrapi jest pamiętnikiem z dzieciństwa autorki przypadającego na okres rewolucji islamskiej w Iranie. W wyrazistych, czarnobiałych rysunkach Satrapi zawarła historię swojego codziennego życia w Teheranie – stolicy Iranu, od momentu gdy miała 6 lat do czasu gdy skończyła 10. W tym czasie doszło do obalenia reżimu Szacha, wyniszczającej wojny z Irakiem i triumfu rewolucji islamskiej. Marjane – inteligentna i wygadana córka oddanych marksistów i wielka wnuczka ostatniego władcy Iranu składa hołd dzieciństwu w szczególny sposób związanemu z historią własnego kraju.
Persepolis przedstawia niezapomniany obraz codziennego życia w Iranie, pełnego jaskrawych i często zaskakujących sprzeczności pomiędzy życiem rodzinnym a sferą publiczną. Dziecięce spojrzenie Marjane na zdetronizowanych władców, na państwowo usankcjonowane i metodycznie przeprowadzane kary, oraz na bohaterów rewolucji pozwala poznać historię tego fascynującego kraju i jej niezwykłej rodziny. Persepolis jest utworem oryginalnym, niezwykle osobistym i wnikliwym politycznie. To z jednej strony opowieść o dorastaniu a z drugiej zaś przypomnienie kosztów, jakie ponoszą ludzie żyjący w czasie wojny w kraju politycznych represji. Pokazuje jak można radzić sobie ze śmiechem i łzami w obliczu tak absurdalnej rzeczywistości oraz – wreszcie, przedstawia nam zniewalającą małą bohaterkę, której po prostu nie można się oprzeć.
„Komiks Roku” — Magazyn Time
Inne wydania

Teksty w Esensji
Komiksy – Recenzje      



Komiksy – Wieści      


Utwory powiązane
Komiksy      





Zbójcerze o komiksie [8.25]

AD – Artur Długosz [9]
Byłoby przesadą określanie tego komiksu, jako coś przełomowego, rewalacyjnego czy odkrywczego. Ale wysoka nota ma uzasadnienie. To przede wszystkim ważny dokument, który w prosty, komiksowy sposób wykłada nieznane powszechnie fakty. Forma jest tu sprawą drugorzędną i często pozostawia wiele do życzenia, rzekłbym nawet, że zbyt często. Ale braki te skutecznie kamufluje treść.

DG – Daniel Gizicki [7]
Jakiś czas temu czytałem książkę niejakiej Jung Chang "dziekie łabędzie: trzy córy Chin". Tam z punktu widzenia dorastającej dziewczyny (autorki) pokazany był obraz rewolucji kulturalnej. Tutaj dostajemy to samo tylko w irańskim wydaniu. Nieźle się czyta, czasem można się usmiechnąć czasem posmutnieć. Ale nie zachwyca. Rysunki raczej przciętne. Gdyby ktoś tak w Polsce narysował komiks, żaden (polski) wydawca by nawet na niego nie spojrzał...

KLC – Krzysztof Lipka-Chudzik [9]
Dla mnie publikacja tego albumu to podwójny powód do zadowolenia. Po pierwsze (uwaga, odkrywam Amerykę!), „Persepolis” to świetna opowieść rysunkowa. A po drugie, skończy się wreszcie w mediach kłapanie dziobami, jakoby lista wybitnych, poruszających ważne tematy komiksów zaczynała się i kończyła na „Maus” Arta Spiegelmana. Najbardziej podoba mi się w „Persepolis” to, że historię zniewolenia w wyznaniowym państwie Satrapi przedstawiła bez popadania we łzawe, martyrologiczne tony. Jest tu sporo humoru, trochę sarkazmu – w końcu narratorką jest niepokorna dziewczynka o ciętym języku. A właśnie! Nie byłbym sobą, gdybym nie dopatrzył się babola na czwartej stronie okładki. „Great-granddaughter” to wcale nie znaczy „wielka wnuczka”, panie wydawco. Ale wybaczam. Na odbiór komiksu nie rzutuje to w żaden sposób.

MT – Marek Turek [8]
Satrapi w prosty sposób opowiada skomplikowana historię, bez zadęcia, patetyzmu, nie wspierając się żadnymi „rekonstrukcjami historycznymi” robi to w sposób znacznie bardziej prawdziwy i autentyczny niż wielu twórców usiłujących pokazać „jak to było naprawdę”. Konwencja opowieści współgra z rysunkami, świat postrzegany oczami dziecka a potem nastolatki jest prosty a jednocześnie trochę bajkowy i tak też rysuje go Satrapi. To dobry przykład i dobra szkoła komiksu, szczególnie teraz i tutaj, w momencie kiedy moda na „patriotyzm jutra” staje się główną tendencją w pewnych kręgach naszych twórców.

Oceń lub dodaj do Koszyka w

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Copyright © 2000-2024 – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.