Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sylwetka autora: Wojciech Birek

Esensja.pl
Esensja.pl
Prezentujemy sylwetkę Wojciecha Birka, scenarzysty, rysownika, publicysty komiksowego, pracownika naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego, który 12 czerwca b.r. uzyskał tytuł doktora teorii literatury za pracę „Główne problemy teorii komiksu”.

Marcin Puźniak

Sylwetka autora: Wojciech Birek

Prezentujemy sylwetkę Wojciecha Birka, scenarzysty, rysownika, publicysty komiksowego, pracownika naukowego Uniwersytetu Rzeszowskiego, który 12 czerwca b.r. uzyskał tytuł doktora teorii literatury za pracę „Główne problemy teorii komiksu”.
Wojciech Birek - ur. 17 października 1961 roku w Rzeszowie. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu (1981) i Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim (praca magisterska o języku artystycznym komiksu). Obecnie pracownik Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Jego najwcześniejsze ślady fascynacji komiksem można odnaleźć już w 20 numerze „Relaxu” (1978). Opublikowany został tam jego list do redakcji, w którym stwierdził, że zostanie rysownikiem komiksów. Obok zamieszczono również jego próby komiksowe, które redaktorzy ocenili bardzo pozytywnie.
Późniejsze osiągnięcia Birka jako twórcy komiksowego nie były może tak imponujące jak zamierzał. Zadebiutował cyklem „Kacper i kryształowy klucz” w „Wiadomościach Skierniewickich” w 1988 r. Jego najważniejsze pozycje to „Naznaczony mrokiem” opublikowany w 3 numerze „Komiks Forum” oraz „Uczta na pustkowiach”, która ukazała się w „Antologii komiksu polskiego”, a także krótsze formy, jak np. „Kropla życia” w 2 numerze „Czas Komiksu. Antologia”.
Poza rysowaniem, Birek pisze również scenariusze dla innych rysowników. Często współpracuje z Maciejem Mazurem, np. przy niedokończonym komiksie „Miasto trędowatych” opublikowanym w 3 i 4 numerze „Awantury” oraz przy pozycjach „Urwisko”, „Przymierze pajęczej nici”, „Bitwa pod drzewem zgody” publikowanych w „Czas komiksu. Antologia”.
Poza tworzeniem komiksów, w polskim komiksie Birek zaznaczył swoją pozycję przede wszystkim jako krytyk, publicysta i recenzent. Współpracował chyba ze wszystkimi magazynami komiksowymi, jak chociażby „AQQ”, „Arena Komiks”, „CDN”, „Fenix” (cykl felietonów „Maczłorki”), „KKK”, „Komiks” (np. cykl „Anatomia komiksu”), „Krakers”, „Świat Komiksu” oraz wymienione już wcześniej „Awantura” oraz „Czas komiksu”. Birek jest też tłumaczem komiksów francuskojęzycznych. Dla magazynu „Komiks” tłumaczył cykl „Pelisa”. Obecnie pracuje dla wydawnictwa Egmont.
Opublikował też kilka artykułów naukowych o komiksie, np. „Komiks a film - pokrewieństwa i związki” w książce „Od fantastyki do komiksu. W kręgu gatunków filmowych”, a także „Komiks – kłopotliwy obiekt edukacji” oraz „Komiksowe adaptacje literatury – propozycje klasyfikacyjne” opublikowane w „Zeszytach Naukowych Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie” oraz „Zeszytach Naukowych Uniwersytetu Rzeszowskiego”.
Jest także animatorem RAK-u (Rzeszowskiej Akademii Komiksu), gdzie prowadzi spotkania oraz organizuje okolicznościowe wystawy komiksowe. Jako jeden z polskich autorytetów komiksowych, jest często także jurorem we wszelkiego rodzaju festiwalach i konkursach komiksowych.
koniec
21 czerwca 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niekoniecznie jasno pisane: Jedenaście lat Sodomy
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.

więcej »

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

11 IV 2024

Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Konstrukcje wyobraźni
— Wojciech Birek

Komiks feministyczny w USA
— Marcin Puźniak

Kolejny doktor(at) komiksowy
— Marcin Puźniak

Intertekstualizm w komiksie
— Marcin Puźniak

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.