Kadr, który…: Seks jako narzędzieKadry z komiksu o detektywie Blacksadzie opisywałam już kilkakrotnie (na przykład tu), lecz ze wszystkich dotychczas wybranych ten jest najbardziej przygnębiający.
Agnieszka ‘Achika’ SzadyKadr, który…: Seks jako narzędzieKadry z komiksu o detektywie Blacksadzie opisywałam już kilkakrotnie (na przykład tu), lecz ze wszystkich dotychczas wybranych ten jest najbardziej przygnębiający. Jak przystało na utwór z gatunku czarnego kryminału, w serii o kocie-detektywie nie brakuje porwań, pobić i zabójstw. Tom „W śnieżnej bieli” zawiera nawet lincz i podpalenie, lecz dla mnie najbardziej poruszający jest kadr przedstawiający zupełnie statyczną scenę. Intryga, której częścią jest ten kadr, nie jest może zbyt skomplikowana, lecz trudno opisać ją dwoma słowami, szczególnie bez zdradzania zbyt wielu informacji mogących popsuć przyjemność czytania komiksu. W każdym mamy tam małżeństwo z przymusu i wyrachowany romans, a to wszystko w celu zemsty na pewnej osobie. Jak zwykle u Guarnido, największe emocje ukazane są nie w dialogach, ale w mowie ciała. Mężczyzna (w tej roli lis śnieżny) leży wygodnie wyciągnięty w łóżku i z szerokim uśmiechem pali papierosa. Cały układ jego postaci – czy raczej tej części, którą widzimy nad kołdrą – wprost emanuje zadowoleniem z siebie. Jego kochanka przeciwnie: skulona pod prysznicem, z zaciśniętymi pięściami, wygląda, jakby chciała zmyć z siebie samo wspomnienie po odbytym przed chwilą stosunku. Podział kadru na dwie części podkreśla obcość obojga, a przygaszone kolory zarazem sugerują domowe wnętrze, jak i dodają całości niewesołego klimatu. Jak to zwykle u tego rysownika, bardzo szczegółowo przedstawione jest tło: możemy nawet odczytać godzinę na budziku i odnaleźć na łazienkowej półce lakier do paznokci – to ostatnie jednoznacznie informuje, że scena dzieje się u Jezabel, nie u Huka. 27 grudnia 2011 |
Komiks to nie tylko historyjki obrazkowe. Jest on umownym przedstawieniem rzeczywistości oraz otaczającego nas świata. Jak na ten gatunek patrzono w Polsce Ludowej drugiej połowy lat 70.? I co wspólnego z teoretykami literatury, a także dziennikarzami tygodnika „Razem” mają poszczególne epizody „Porad Praktycznego Pana”? O tym wszystkim przeczytacie w artykule poniżej.
więcej »Komiksy DC z fabułą osadzoną w alternatywnym uniwersum, czyli tak zwane „elseworldy”, między 1990 a 2010 rokiem były normą. W roku 2011 rozpoczęła się era „The New 52”, wielki restart całego uniwersum, które samo stało się w całości takim właśnie elseworldem. Jakby tego było mało, DC postanowiło uruchomić kolejne światy alternatywne w stosunku do nowo powstałego. Tak powstała „Ziemia Jeden”.
więcej »Zmiany, zmiany, zmiany. W 23 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, same nowości i ani jednej pozycji sprzed miesiąca.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Kadr, który…: Czarne Pantery… byki, konie…
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady
10 naj… Kocury i inne tygrysy
— Marcin Osuch
10 naj… Tuliiimy!
— Esensja Komiks
Jubileusz: Ranking Esensji – najlepsze komiksy pięciolecia
Blacksad: Marlowe komiksu do kwadratu
— Artur Długosz
Prezenty świąteczne 2003: Komiksy pod choinkę
— Esensja
Blacksad: Lepsze niż ciepłe bułeczki
— Artur Długosz
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Szekspir w parku, metro w likwidacji
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Odbicie w lustrze
— Paweł Ciołkiewicz
Esensja czyta dymki: Styczeń 2018 (2)
— Marcin Mroziuk, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Każda piękna kobieta musi być kotką
— Agnieszka Szady
Muzyka i maski
— Agnieszka Szady
Trzy spojrzenia na tom trzeci
— Wojciech Gołąbowski, Agnieszka Szady, Robert Wyrzykowski
Krótko o komiksach: Styczeń 2002
— Marcin Herman, Paweł Nurzyński
Po komiks marsz: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Po komiks marsz: Luty 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady
Krótko o filmach: Walka Thora z podwodnym Sauronem
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Weekendowa Bezsensja: Wszystko, czego nigdy nie chcielibyście wiedzieć o… Esensji (31)
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady
Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady