Enki Bilal: Trylogia NikopolaW roku 1980 Bilal zaczął pracować nad „la Foire des immortels” („Targi nieśmiertelnych”), pierwszym pełnometrażowym komiksem, którego był jednocześnie autorem scenariusza i rysunków. Dalszym ciągiem tej historii były tomy „Femme piège” („Kobieta pułapka”), wydany w roku 1986 i „Froid Équateur” („Mroźny równik”) z roku 1992.
BłażejEnki Bilal: Trylogia NikopolaW roku 1980 Bilal zaczął pracować nad „la Foire des immortels” („Targi nieśmiertelnych”), pierwszym pełnometrażowym komiksem, którego był jednocześnie autorem scenariusza i rysunków. Dalszym ciągiem tej historii były tomy „Femme piège” („Kobieta pułapka”), wydany w roku 1986 i „Froid Équateur” („Mroźny równik”) z roku 1992. Cała trylogia została wydana ponownie w roku 1995, tym razem pod tytułem „la Trilogie Nikopol” („Trylogia Nikopola”). W Polsce „Trylogia” została wydana w latach 2002-2003 przez wydawnictwo Egmont. „Targi nieśmiertelnych” W pierwszym tomie trylogii kapsuła hibernacyjna Nikopola – umieszczonego w niej za dezercję trzydzieści lat wcześniej – zostaje w 2023 roku zestrzelona nad rządzonym przez faszystowskiego dyktatora Paryżem. Bohater zostaje uratowany przez Horusa – zbuntowanego egipskiego boga, który uciekł ze statku bogów – piramidy, unoszącej się nad miastem z powodu braku paliwa. Horus opanowuje ciało Nikopola (pozwala mu jednak w większości przypadków samodzielnie działać), by przy jego pomocy zdobyć władzę nad Paryżem, co dałoby mu dostęp do zasobów paliwowych, a zarazem kartę przetargową w porachunkach z pozostałymi bogami. Razem osiągają cel polityczny. Niestety, Horus zostaje schwytany przez swoich egipskich towarzyszy i ukarany. Nikopol natomiast doznaje pomieszania zmysłów i zamiast niego władzę sprawuje jego wyglądający bliźniaczo syn (o takim samym imieniu). Dodam, że nowa władza nie jest demokratyczna – przypomina raczej model stalinowski. „Targi nieśmiertelnych” przypominają wcześniejsze prace Bilala, zarówno rysunkowo (dużo operowania tuszem), jak i tematycznie (autor porusza zagadnienia polityczne, komiks jest zdecydowanie „zaangażowany”). Narracyjnie również jest stosunkowo „typowy” – sporo dymków i niewiele tekstu komentarza. Kilka przeplatających się wątków nie utrudnia czytania. Problem dyktatury jest w albumie ukazany od bardzo wielu stron – mamy klasyczną dyktaturę polityczną, mamy przewrót, który owocuje kolejną jej formą. Obie przypominają te, które znamy z przeszłości. Wniosek? Nigdy nie sądźmy, że raz obalony i skompromitowany system polityczny nie może odrodzić się jak Feniks z popiołów. Jest tam też inny rodzaj dyktatury: Horusa – boga – nad Nikopolem – człowiekiem. Jakkolwiek bowiem związek z Horusem ma dla bohatera oczywiste zalety (przede wszystkim – umożliwił mu przeżycie), to jest on prowadzony jak po sznurku ku celowi, który jest mu obcy. Nikopol stwierdza: „Jest pan gorszy, niż Mussolini, Stalin i Hitler razem wzięci”. Jest to nietypowe – religie zwykle uznają wcielenie boga za największy dar, nie przekleństwo. „Kobieta pułapka” W drugim tomie „Trylogii” – „Kobiecie pułapce” – artysta uczynił główną bohaterką niebieskowłosą dziennikarkę Jill Bioskop. Akcja rozpoczyna się w Londynie, w okresie niewiele późniejszym, niż wydarzenia z pierwszego tomu. Kochanek Jill – Obcy – ginie w zamachu (a przynajmniej ona tak sądzi), zostawiając jej dwukolorowe pigułki, mające rzekomo wymazywać pamięć. W poszukiwaniu dziennikarskiego zlecenia bohaterka leci do Berlina Zachodniego (enklawę na terytorium Czechosowietów, państwa zobrazowanego symbolicznie czerwoną chmurą, w którą wlatuje samolot po przekroczeniu Kanału La Manche), a po drodze zabija trzech mężczyzn, którzy próbują ją napastować, po czym za każdym razem łyka tabletki, żeby o tym zapomnieć. Enki Bilal |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Targi nieśmiertelnych |
Tytuł oryginalny | La foire aux immortels |
Scenariusz | Enki Bilal |
Data wydania | kwiecień 2002 |
Rysunki | Enki Bilal |
Przekład | Wojciech Birek |
Wydawca | Egmont |
Cykl | Trylogia Nikopola |
ISBN-10 | 83-237-1284-0 |
Format | 215×290 |
Cena | 18,90 |
Gatunek | SF |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Kobieta pułapka |
Tytuł oryginalny | La femme piège |
Scenariusz | Enki Bilal |
Data wydania | 2002 |
Rysunki | Enki Bilal |
Przekład | Wojciech Birek |
Wydawca | Egmont |
Cykl | Trylogia Nikopola |
ISBN-10 | 83-237-1304-9 |
Format | 215×290 |
Cena | 18,90 |
Gatunek | SF |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Enki Bilal: Twórczość pozakomiksowa
— Błażej
Enki Bilal: Rysownik i narrator
— Błażej
Enki Bilal: Nienazwana trylogia
— Błażej
Enki Bilal: Rzeczywistość polityczna
— Błażej
Enki Bilal: Pierwsze kroki
— Błażej
Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński
Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski
Świat bez informacji
— Andrzej Goryl
Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski
Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz
Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński
Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski
Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja
Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski
Drugi numer "Zeszytów Komiksowych"
— Błażej
Polak w Glénat!
— Błażej
Mega-wystawa Franquina we Francji
— Błażej
Odgrzewane danie
— Błażej
Mangi dla dorosłych z Castermana
— Błażej
Schuiten twórcą scenografii podczas Expo
— Błażej
Kriss de Valnor powraca!
— Błażej
Chory na talent
— Błażej
Moebius przegrał proces
— Błażej
proboje przeczytac trylogie nikopola od kilku lat, ale nie moge skonczyc
nie podobają mi się rysunki, szkoda ze nie narysował tego will eisner