Enki Bilal: Nienazwana trylogia„Sen potwora” oraz „32 grudnia” stanowią początek nowej, wciąż nienazwanej trylogii Bilala. O ile motywem napędzającym pierwszy tom jest religia i jakże aktualna kwestia religijnego fundamentalizmu, o tyle w drugim dominują wątki związane ze sztuką i tożsamością. Pomimo pozornego rozdźwięku, wszystko wskazuje na to, że opowieść ta będzie o wiele bardziej integralna fabularnie niż wcześniejsza „Trylogia Nikopola”.
BłażejEnki Bilal: Nienazwana trylogia„Sen potwora” oraz „32 grudnia” stanowią początek nowej, wciąż nienazwanej trylogii Bilala. O ile motywem napędzającym pierwszy tom jest religia i jakże aktualna kwestia religijnego fundamentalizmu, o tyle w drugim dominują wątki związane ze sztuką i tożsamością. Pomimo pozornego rozdźwięku, wszystko wskazuje na to, że opowieść ta będzie o wiele bardziej integralna fabularnie niż wcześniejsza „Trylogia Nikopola”. „Sen potwora” „Le Sommeil du monstre” („Sen potwora”) opowiada o świecie zagrożonym fundamentalizmem (jakże aktualny temat!) – fanatycy religijni chrześcijaństwa, judaizmu i islamu połączyli swoje siły i stworzyli organizację nazwaną Obscurantis Order (OO). Jej celem jest upadek cywilizacji, zniszczenie postępu i nauki oraz wymazanie pamięci o przeszłości. Do osiągnięcia tego ostatniego celu potrzebny jest im Nike Hatzfeld – osobnik posiadający fenomenalną pamięć, któremu co jakiś czas w bolesnych „flash-backach” przypominają się pierwsze dni jego życia, kiedy osierocony leżał wraz z „rodzeństwem” (nie chodzi o więzy krwi, lecz związek duchowy) w bombardowanym w czasie wojny domowej szpitalu w Sarajewie. „Siostra” Nike’a, Leyla, została astronomem na Hubble 4, który właśnie wykrył ślady życia we wszechświecie, przez co stał się kolejnym celem OO. „Brat” – Amir - to najemnik, który tym razem dostał zlecenie z OO i udał się do tajnej bazy organizacji na Syberii. W tym czasie na spotkanie z Nike’iem wyruszył jego sobowtór, android, przygotowany przez OO, by skopiować jego niezwykłą pamięć, zaś jego samego poddać władzy organizacji, aby posłużył jako przynęta do zniszczenia naziemnej bazy Hubble’a. Plan się nie powiódł, Nike odnalazł na pustyni Leylę, a Amirowi udało się uciec z syberyjskiej bazy. „Sen potwora” jest bez wątpienia głosem w dyskusji o fundamentalizmie religijnym. Religia zresztą to temat, któremu ten artysta poświęca wiele miejsca w swoich utworach. W „Trylogii Nikopola” była ona obecna w fabule w sposób jednocześnie bezpośredni (za pośrednictwem boga – Horusa) i metaforyczny (indywidualne perypetie bohatera można odnieść do ogólnych relacji Boga z człowiekiem). W „Śnie potwora” religia gra de facto pierwszoplanową rolę i jest zdecydowanie destrukcyjna – zarówno w sensie jednostkowym, jak globalnym, kulturowym. Nie da się nie dostrzec pewnych paralel z „Trylogią” – tam pamięć Nikopola staje się koniec końców dla Horusa niewygodnym elementem i zostaje wymazana, w „Śnie potwora” zniszczenie pamięci o przeszłości jest jednym z głównych punktów programu Obscurantis Order i również w tym wypadku ma to nastąpić na życzenie Boga. Tematem tego komiksu jest też, po raz kolejny u Bilala, pamięć. Mamy pamięć Nike’a Hatzfelda – tę osobistą, cofającą się co jakiś czas o kolejny dzień, zmierzającą ku chwili jego narodzin i ukazującą nam horror wojny domowej w Jugosławii. Mamy pamięć zbiorową, którą starają się unicestwić fanatycy religijni, gdyż jej wymazanie oznacza faktyczny koniec cywilizacji. Ten zbiorowy, kulturotwórczy wymiar pamięci znajduje swe ucieleśnienie w postaci głównego bohatera, gdyż jest on cenionym fachowcem Centralnego Banku Pamięci Świata i dlatego właśnie staje się celem Obscurantis Order. Enki Bilal |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | Sen potwora |
Tytuł oryginalny | Le sommeil du monstre |
Scenariusz | Enki Bilal |
Data wydania | październik 2002 |
Rysunki | Enki Bilal |
Przekład | Wojciech Birek |
Wydawca | Egmont |
Cykl | Tetralogia potwora |
ISBN-10 | 83-237-1362-6 |
Format | 215×290mm |
Cena | 17,90 |
Gatunek | SF |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić | |
Tytuł | 32 grudnia |
Tytuł oryginalny | 32 Décembre |
Scenariusz | Enki Bilal |
Data wydania | październik 2003 |
Rysunki | Enki Bilal |
Przekład | Wojciech Birek |
Wydawca | Egmont |
Cykl | Tetralogia potwora |
ISBN-10 | 83-237-9033-7 |
Format | 215×290mm |
Cena | 20,— |
Gatunek | SF |
Zobacz w | Kulturowskazie |
Wyszukaj w | MadBooks.pl |
Wyszukaj w | Selkar.pl |
Wyszukaj w | Skąpiec.pl |
Wyszukaj w | Amazon.co.uk |
Komiks to nie tylko historyjki obrazkowe. Jest on umownym przedstawieniem rzeczywistości oraz otaczającego nas świata. Jak na ten gatunek patrzono w Polsce Ludowej drugiej połowy lat 70.? I co wspólnego z teoretykami literatury, a także dziennikarzami tygodnika „Razem” mają poszczególne epizody „Porad Praktycznego Pana”? O tym wszystkim przeczytacie w artykule poniżej.
więcej »Komiksy DC z fabułą osadzoną w alternatywnym uniwersum, czyli tak zwane „elseworldy”, między 1990 a 2010 rokiem były normą. W roku 2011 rozpoczęła się era „The New 52”, wielki restart całego uniwersum, które samo stało się w całości takim właśnie elseworldem. Jakby tego było mało, DC postanowiło uruchomić kolejne światy alternatywne w stosunku do nowo powstałego. Tak powstała „Ziemia Jeden”.
więcej »Zmiany, zmiany, zmiany. W 23 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, same nowości i ani jednej pozycji sprzed miesiąca.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Niekoniecznie jasno pisane: Sztuka pamięci
— Marcin Knyszyński
Rzeczywistość, sztuka, archeologia
— Błażej
Francuski łącznik #1
— Błażej
Pamięć absolutna
— Marcin Herman
Enki Bilal: Twórczość pozakomiksowa
— Błażej
Enki Bilal: Rysownik i narrator
— Błażej
Enki Bilal: Trylogia Nikopola
— Błażej
Enki Bilal: Rzeczywistość polityczna
— Błażej
Enki Bilal: Pierwsze kroki
— Błażej
Bilal (niemal) przejściowy
— Marcin Knyszyński
Kurs na czerwoną gwiazdę
— Sławomir Grabowski
Świat bez informacji
— Andrzej Goryl
Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski
Smutny komiks o kontestacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
I wolność dla wszystkich… androidów
— Paweł Ciołkiewicz
Elojowie naszych czasów
— Sebastian Chosiński
Werona po Krwotoku
— Konrad Wągrowski
Esensja czyta dymki: Lipiec 2011
— Esensja
Świat po Krwotoku
— Konrad Wągrowski
Drugi numer "Zeszytów Komiksowych"
— Błażej
Polak w Glénat!
— Błażej
Mega-wystawa Franquina we Francji
— Błażej
Odgrzewane danie
— Błażej
Mangi dla dorosłych z Castermana
— Błażej
Schuiten twórcą scenografii podczas Expo
— Błażej
Kriss de Valnor powraca!
— Błażej
Chory na talent
— Błażej
Moebius przegrał proces
— Błażej