WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić |
50 najlepszych komiksów wydanych przez TM-SemicPiotr ‘Pi’ Gołębiewski50 najlepszych komiksów wydanych przez TM-Semic
Wyszukaj / Kup 10. Wydanie Specjalne: Batman versus Predator (2/1993) scenariusz: Dave Gibbons rysunki: Andy Kubert Był Obcy, czas na Predatora. W 1991 roku (u nas w 1993) postanowił zapolować na Batmana. Miejscem starcia stało się ciemne, deszczowe Gotham, sporadycznie tylko rozświetlane błyskawicami. Choć komiks ten w pierwotnym założeniu miał podpiąć się pod drugą część kinowych przygód Łowcy z Dannym Gloverem w roli głównej, co widać po podobieństwie scenariuszy, to niezaprzeczalnie wprowadził nową jakość do serii. Całość jest narysowana dokładną, dynamiczną kreską Kuberta i stanowi idealne domknięcie złotego okresu w historii Predatorów. Zanim wzięli się za nich Paul W.S. Anderson, a potem bracia Straus, którzy zupełnie ich wykastrowali w swoich filmach.
Wyszukaj / Kup 9. Mega Marvel: Daredevil – The Man Without Fear (2/1995) scenariusz: Frank Miller rysunki: John Romita Jr. Dwóch klasyków komiksu zabrało się za ponowne opowiedzenie początków Daredevila i zrobiło to po mistrzowsku. Zgodnie z trendem, jaki towarzyszył twórcom na przełomie lat 80. i 90., odarli go z prostej, kolorowej otoczki na rzecz ponurego realizmu (na ile taki można osiągnąć, opowiadając o superbohaterach), tak bardzo, że przez cały komiks Matt Murdock nie przywdziewa swojego charakterystycznego, czerwonego stroju diabła. Wiadomo, Frank Miller świetnie czuje się w klimatach noir, ale swoje również dołożył John Romita Jr., którego kanciaste rysunki świetnie sprawdzają się w opowieściach stawiających na nastój, a nie na efekciarską akcję. scenariusz: Chuck Dixon rysunki: John Romita Jr., Charles Dixon Przy okazji miejsca 18. i komiksu „Year One” wspominałem, że konwencja czarno-biała przede wszystkim sprawdza się w dwóch odcinkach Punishera: tamtym i genialnym „War Zone” właśnie. Wyjątkowość tej historii polega na tym, że zamiast na prostą akcję, o wiele większy nacisk postawiono na stronę kryminalno-gangsterską. Frank Castle, zamiast wpadać uzbrojony po zęby do siedziby rodziny mafiozów, by ich po kolei eliminować, preferuje bardziej subtelne załatwienie sprawy i jako tajniak wkrada się w jej szeregi. W ten sposób otrzymujemy obrazkowy odpowiednik najlepszych filmów Martina Scorsese i Briana De Palmy. I oczywiście kolejny popis Johna Romity Jr.
Wyszukaj / Kup 7. Wydanie Specjalne: Batman Black & White (1-2/1997) scenariusz: różni artyści rysunki: różni artyści I kolejny czarno-biały komiks w naszym zestawieniu. Tym razem jednak nie chodzi o przygody Punishera, a Batmana. „Black & White” to antologia krótkich historyjek związanych z Mrocznym Rycerzem, w których nie zawsze to on jest główną postacią. Poza tym trudno znaleźć jeden punkt wspólny, ponieważ każdy rysownik i scenarzysta widzi tę postać po swojemu, kreuje własny klimat, tworząc wciągającą całość, w której wszyscy znajdą coś dla siebie, od akcji, po dramat. scenariusz: Alan Moore rysunki: Brian Bolland Ten komiks owiany jest w naszym kraju legendą. Do czasu wznowienia przez Egmont traktowany był niczym biały kruk. A jest czym się zachwycać, bo Alan Moore z charakterystycznym dla siebie wdziękiem przedstawił starcie Batmana z Jokerem, które bardziej niż na sile fizycznej opiera się na sile charakterów. Ofiarami ich walki stają się również osoby postronne: Barbara Gordon, córka komisarza Jamesa, zostaje ciężko ranna i unieruchomiona na wózku inwalidzkim, natomiast sam komisarz przeżywa załamanie nerwowe. „Zabójczy żart” to wstrząsające dzieło, którego lektura zawsze wywołuje uczucie niepokoju.
Wyszukaj / Kup 5. Wydanie Specjalne: Aliens versus Predator (3/1994) scenariusz: Randy Stradley rysunki: Phill Norwood, Chris Warner Kiedy pojawiły się pierwsze informacje o tym, że powstaje film „Aliens vs. Predator”, miałem nadzieję, że choć w części będzie inspirowany niniejszym komiksem. Moje rozczarowanie nie znało granic. Komiks ten przecież stanowi idealny scenariusz do filmu. Mamy świetnie zarysowanych głównych bohaterów, którzy zostają wrzuceni w środek walki dwóch kosmicznych ras, długie, budujące grozę zagajenie akcji i iście wybuchowy finał. Poza wspomnianym wyżej „Aliens: Labirynt” żadna inna historia oparta na tych postaciach nawet nie zbliżyła się poziomem do tej. Wciąż pozostaje mieć nadzieję, że jednak jakiś zdolny filmowiec się za nią zabierze. scenariusz: J. M. DeMatteis rysunki: Mike Zeck „Ostatnie łowy Kravena” to najbardziej mroczna opowieść o przygodach Człowieka Pająka, jaka ukazała się na naszym rynku. Jego odwieczny wróg – Kraven – postanawia ostatecznie rozprawić się z jedyną istotą na ziemi, która się mu przeciwstawiła. Bezceremonialnie go tropi, strzela do niego i wyprawia mu pogrzeb, by zająć jego miejsce i pokazać, że jest lepszym Spider-Manem niż oryginalny. Rewelacyjny scenariusz DeMatteisa sprawia, że podskórnie przeczuwamy, iż za moment stanie się coś złego. Rewelacyjnie wypadają również przebitki z udziałem Mary Jane, która dopiero co poślubiła Petera Parkera i odchodzi od zmysłów, czekając dwa tygodnie, by ten wrócił cały do domu. Mocny, wielopłaszczyznowy komiks, który zdecydowanie wyróżnia się na tle głównego nurtu. scenariusz: Chris Claremont, John Byrne rysunki: John Byrne O tej historii (u nas ukazała się w formie pięciu zeszytów) powiedziano już wiele i równie dużo można dodać. Najbardziej dramatyczna godzina w historii „X-Men”, która wywindowała tę serię do pierwszej ligi marvelowskich superbohaterów, w której pozostaje do dziś. Idealne wyważenie akcji i dramatu, w którym pozostawiono sporo miejsca dla każdego z członków drużyny Profesora X. Walka o życie Jean Grey, w której drzemie moc niszczycielskiej potęgi Mrocznej Phoenix, jest tak samo rozpaczliwie heroiczna, jak naznaczona pytaniami o słuszność. Z dzisiejszego punktu widzenia, kiedy wiemy, że żadna postać w świecie superbohaterów nie umiera na zawsze, może nieco stępiono emocjonalny przekaz całości, co nie zmienia faktu, że wciąż jest to genialna lektura.
Wyszukaj / Kup 2. Wydanie Specjalne: Lobo – Ostatni Czarnian (2/1994) scenariusz: Keith Giffen, Alan Grant rysunki: Simon Bisley To było wiosną 1994 roku – wtedy Polska poznała Lobo i nic już nie było takie samo. Okazało się, że amerykańskie komiksy to nie tylko grzeczne historie o gościach w trykotach, ale również bezkompromisowe, okraszone bardzo czarnym humorem opowieści przeznaczone raczej dla dorosłych niż nastolatków. „Ostatni Czarnian” nie byłby jednak żadną rewelacją, gdyby nie bardzo zgrabnie przemyślany scenariusz, w którym Lobo ma za zadanie przetransportować przez pół galaktyki nietuzinkowego więźnia, którym jest panna Tribb, autorka „Nieautoryzowanej biografii Lobo” i… jego dawna nauczycielka. Jak łatwo się domyślić, trup będzie ścielił się gęsto, co robi dodatkowe wrażenie, jeśli rysownikiem jest Bisley. On również się nie hamuje i każdą stronę naszpikował cała masą zabawnych smaczków, często ukrytych na trzecim i czwartym planie. Proszę państwa, oto dzieło krwawsze od „Hot Shots 2”, kurde bele! scenariusz: Barry Windsor-Smith rysunki: Barry Windsor-Smith Historia Wolverine’a przez wiele lat była owiana tajemnicą. Większość wyjaśnił opublikowany również u nas „Wolverine: Origin”, jednak pierwsze przebitki z przeszłości poznaliśmy dzięki „Weapon X” Barry’ego Windsora-Smitha We wstrząsający sposób pokazał on, w jaki sposób Logan zyskał swój niezniszczalny szkielet z adamantum. Naukowcy, traktujący go jak zwierzę doświadczalne, jawią się niczym najgorsi superłotrowie, testując granice jego wytrzymałości fizycznej i psychicznej. A wszystko po to, by stworzyć broń idealną. Kanadyjczyk musi więc nie tylko uwolnić się z więzienia, ale również przezwyciężyć kolce raniące jego umysł, co wspaniale zostało zilustrowane dynamicznymi i starannymi rysunkami, które mieszają rzeczywistość z psychodelicznymi wizjami. Nie jest to na pewno łatwa lektura, ale kto powiedział, że komiksy mają być tylko prostą rozrywką do autobusu. Wszystko to powoduje, że „Weapon X” jest niewątpliwie pozycją wyjątkową. • • • I na koniec garść statystyk: Najlepsze komiksy ukazywały się pod szyldem: Wydanie Specjalne – 9, Spider-Man – 7, Batman i Mega Marvel – 6 Najczęściej występującymi postaciami są: Batman – 11. Spider-Man – 9, Lobo – 7 Najwięcej scenariuszy należy do: Alan Grant – 8, Todd McFarlane – 4, Dennic O’Neil i David Micheline – 3 Najwięcej rysunków stworzyli: Todd McFarlane – 5, Simon Bisley – 4, Cam Kennedy, Don Perlin, Alex Saviuk, Jim Lee, Kevin Nolan, Ron Lim, John Byrne, Paul Ryan, Kieron Dwyer, John Romita Jr., Brian Bolland – 2 Marvel wygrywa z DC stosunkiem 24:20. W zestawieniu pojawiło się 5 komiksów czarno-białych. |
Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.
więcej »W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Dekada TM-Semic: Lepiej nie naśladujcie tych gości!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Dekada TM-Semic: Było raz dwóch szaleńców w domu wariatów
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Dekada TM-Semic: Narodziny nowego Supermana
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Dekada TM-Semic: Czy tańczyłeś już z diabłem w bladym świetle księżyca?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Dekada TM-Semic: Komiks ociekający jadem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
10 komiksowych zaraz, wirusów i pandemii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Kadr, który…: Mary Jane, kocham cię!
— Marcin Knyszyński
Kadr, który…: Cały we krwi!
— Marcin Knyszyński
Siedem wspaniałych: Lista mocno subiektywna
— Marcin Knyszyński
Nie przegap: Październik 2014
— Esensja
The Amazing You-Tube
— M. Fitzner
Chodzi o dobre historie i ciekawych bohaterów
— Karolina Ćwiek-Rogalska, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jakub Gałka, Kamil Witek, Konrad Wągrowski, Michał Kubalski
Superbohaterowie drugiego planu. Suplement do rankingu
— Konrad Wągrowski, Jarosław Loretz, Kamil Witek
Superbohater i „ci drudzy”
— Karolina Ćwiek-Rogalska
Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński
Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński
Straczynski Odnowiciel
— Marcin Knyszyński
Krakoa, wyspa jak krew czerwona
— Marcin Knyszyński
Ultimates, rząd i mutanci
— Andrzej Goryl
Początek koszmaru
— Marcin Knyszyński
A czy ty zniósłbyś karzące spojrzenie?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Indiana Wayne i starożytna zaraza
— Marcin Knyszyński
Złote dziecko komiksu i jego mutanci
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Skarb dla pokolenia TM-Semic
— Maciej Jasiński
Magia i Miecz: Z niewielką pomocą zagranicznych publikacji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Komiksowe Top 10: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch
My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Komiksowe Top 10: Luty 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Dorzuciłbym jeszcze "Podwójną grę" (a raczej "Silent Interlude") z G.I. Joe 3/92. Na Zachodzie rzecz uchodziła za przełomową.