WASZ EKSTRAKT: | |
---|---|
Zaloguj, aby ocenić |
Przegląd prasy: Marzec 2003„Produkt 16 (2/2003)”, „Świat komiksu” #31, „Sfera” #2, „Ha’art”
Marcin Herman, Paweł NurzyńskiPrzegląd prasy: Marzec 2003„Produkt 16 (2/2003)”, „Świat komiksu” #31, „Sfera” #2, „Ha’art” Paweł Nurzyński Gdzie się podziały tamte pomysły? Szesnasty numer „Produktu” posiada dwie okładki – główną z Niedźwiedziem, oraz umieszczoną na czwartej stronie – z „Phantasmatą”. Jest to ukłon w stronę „Phantasmaty”, gdyż w tym numerze pojawia się ostatni odcinek komiksu. W środku zauważamy brak „Czas Ludzi Cienia”. Ze wstępniaka wynika, że komiks luźno nawiązujący do najnowszej płyty zespołu Sweet Noise nie przypadł czytelnikom do gustu. Zamiast niego możemy przeczytać „Strachy” (autorstwa Śledziu/Myszkowski). Jest to lekka, zabawna historyjka, przypominająca kreskówkę „Strachy na lachy”. Inny premierowy komiks to „Niedźwiedź ′78”, przedstawiający jednego z bohaterów serii „Osiedle Swoboda” na solowych występach. Historia znów ocierająca się o tematy muzyczne, tym razem związana z zespołem Iron Maiden. Ponadto Wilq, Człowiek Paroovka, Mondo i Dab, zakończenie „Shinear” i przygód Zdzicha i Wujasa. Zgodnie z zapowiedziami nie pojawia się Likwidator – został zastąpiony nieco bardziej strawnym redaktorem Szwędakiem. Niestety żaden z komiksów nie wyróżnia się niczym szczególnym. W warstwie publicystycznej bez fajerwerków: tekst o popularnym ostatnio Daredevilu, sylwetki trzech scenarzystów (J.M De Matteis, Alan Grant i John Wagner). W recenzjach irytujące jest zbyt bałwochwalcze podejście do komiksu amerykańskiego, a pogardzanie Europą i jej dorobkiem komiksowym. Zdaje się, że formuła „Produktu” wyczerpuje się. Coraz więcej serii jest zamykanych zbyt szybko, ponieważ nie przypadają czytelnikom do gustu. Produkt Crew szuka nowych pomysłów, ale nie udaje im się powtórzyć sukcesu „Osiedla Swoboda”, czy nawet „Gangsty”. „Produkt” #16 ma niewiele wspólnego z pierwszymi numerami pisma. Pozostaje mieć nadzieję, że jego poziom poprawi się zanim skończy się cierpliwość czytelników… Paweł Nurzyński Na zachodzie bez zmian Ostatnio coraz więcej wydawnictw dołącza do swoich pism różne prezenty, które mają podnieść atrakcyjność (a więc i sprzedaż) danego tytułu. Temu szaleństwu uległ także Egmont. Do najnowszego numeru „Świata komiksu” dołączono album komiksowy (Mały Sprytek, Iznogud, Skarga Ziem Utraconych lub Slaine) oraz karty (z II epizodu „Gwiezdnych Wojen” a nie „Władcą Pierścieni” jak informuje okładka). Zawartość pisma bez zmian. Ale trudno pozwolić sobie na eksperymenty, dysponując 34 stronami. Z komiksów warto zapoznać się z nowelką „Odbicie Jednorożca” (Alfonso Azpiri). Ta krótka historia jest dużo lepsza od albumu „Arka”, tegoż autora. Zarówno graficznie i scenariuszowo. Reszta komiksów to Polacy – laureaci konkursu ŚK i Tenbitu. Na uwagę zasługuje komiks „Kranz” – duetu Chmielewski (scenariusz) i Janicki (rysunki). Ponadto możemy poczytać o nowych seriach Egmontu: „Uniwersal War 1”, „Wayne Shelton” i „Ognie Askellu”. Ciekawym pomysłem jest przedstawienie listy 100 najlepiej sprzedających się komiksów w sieci Empik w 2002 roku. Pierwsza dziesiątka to w większości komiksy polskie, wyjątkiem jest „Asteriks”. Paweł Nurzyński Komiks atmoSFERYczny „Sfera” to nowy na naszym rynku magazyn o tematyce fantastycznej. Właśnie ukazał się drugi numer. Nie jest to tytuł skierowany tylko do fanów komiksu, aczkolwiek sztuka obrazkowa, obok filmu i literatury fantastycznej, jest jednym z filarów pisma. Komiks w „Sferze” stanowią głównie wiadomości. Dowiemy się stąd co nowego ukazało się za oceanem, tekst o kręconych właśnie na podstawie komiksów filmach. Oprócz tego wiele recenzji ostatnio wydanych komiksów. Jeden z dłuższych artykułów poświęcony został Batmanowi. Tekst jest napisany lekko, czyta się go z przyjemnością, zawiera przy tym dużo informacji. Pozytywnym jest fakt, iż w piśmie poświęconemu popkulturze, bez kompleksów podchodzi się do komiksu i stawia go na równi z innymi formami rozrywki. Niestety nie uniknięto błędów, jak na przykład przypisanie wydanie „Transmetropolitana” Egmontowi. W rzeczywistości wydawcą jest Mandragora. A w wiadomościach zagranicznych dominuje Ameryka. Czyżby we Francji nie ukazywały się żadne interesujące komiksy? Jest to dopiero drugi numer, można więc mieć nadzieję, że w przyszłości będzie lepiej. Marcin Herman Komiks w Ha′arcie! W ostatnim numerze 2002 roku, krakowski, interdyscyplinarny magazyn kulturalno-artystyczny poświęcił sporo miejsca tematyce komiksu. Zgodnie z zapowiedziami redakcji, komiks ma częściej gościć na łamach pisma. Znajdziemy tam m.in. komiksowe short story Jana Krasnowolskiego, krótkie komiksy Krzysztofa Tkaczyka, Zalibarka, przypadkowe kadry z „Miasteczka Mikropolis”, oraz opatrzone komiksowymi dymkami ilustracje Endo („God ctrl+s me” – rewelacyjne), pochodzące ze strony www.komix.blog.pl. Dużo miejsca zajmują komiksowe tekstylia, czyli paraencyklopedyczne notki biograficzne polskich twórców komiksu młodego pokolenia. Szymon Holcman, który przygotował materiał, wykonał nie lada pracę dokumentacyjną przeglądając chyba wszystkie dostępne informacje, pochodzące z życiorysów i wywiadów z rysownikami i scenariuszami. Mimo, iż notki należy traktować z przymrużeniem oka, trafiły się także poważne błędy. Od błędów merytorycznych nie jest wolny również artykuł Marty Sołtys na temat dziewczyn w komiksie. Czyta się gładko, choć momentami koncepcja tekstu rozchodzi się w szwach. Numeru dopełnia wywiad z Zalibarkiem i zapis rozmowy internetowej z Kamilem Śmiałkowskim, a także dwie recenzje: „Miasteczka Mikropolis” i „Breakoffa”. Generalnie rubryka „Ha′artu” stanowi ciekawe spojrzenie na polski komiks, przygotowane przez ludzi nie związanych z tzw. polskim środowiskiem komiksowym. I choćby dlatego warto zajrzeć do tego magazynu. 1 marca 2003 |
W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Sierpień 2003
— Artur Długosz
Kwiecień 2003
— Paweł Nurzyński
Styczeń-luty 2003
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński
Nie tylko underground #6
— Marcin Herman
Przyszłość Thorgala i prawo skali
— Marcin Herman
Nazwisko: Sienkiewicz, Henryk. Zawód: scenarzysta komiksowy
— Marcin Herman, Piotr Niemkiewicz
Kto mu pisze teksty?
— Marcin Herman
Reklama – wybór (nie)kontrolowany!
— Marcin Herman
Nie tylko underground #5
— Marcin Herman
Thorgal to dziewica?
— Marcin Herman
Festiwal się zmienia
— Marcin Herman
Debiutant zwycięża w Łodzi
— Marcin Herman
Wilq triumfuje
— Marcin Herman