Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXIV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Sylwetka autora: Charles Burns

Esensja.pl
Esensja.pl
Charles Burns, urodzony w 1955 roku rysownik amerykański, rozpoczynał na początku lat osiemdziesiątych na łamach undergroundowego magazynu RAW założonego przez m.in. autora „Maus” - Arta Spiegelmana.

Tomasz Sidorkiewicz

Sylwetka autora: Charles Burns

Charles Burns, urodzony w 1955 roku rysownik amerykański, rozpoczynał na początku lat osiemdziesiątych na łamach undergroundowego magazynu RAW założonego przez m.in. autora „Maus” - Arta Spiegelmana.
Skin Deep
Skin Deep
Z początku były to krótkie, jednostronicowe parodie komiksowych klisz. Dominowały w nich tematy szalonych naukowców, twardych detektywów, seksualnej żądzy nastolatków oraz horroru jak z komiksów wydawnictwa EC z lat 50. Z czasem jego prace ewoluowały w dłuższe historie, z czasem pojawiły się jego pierwsi bohaterowie. Pierwszym był El Borbah - detektyw w stroju meksykańskiego zapaśnika ze skórzaną maską na twarzy. „Hard-Boiled Defective Stories” opublikowane w 1988 roku zawierało wszystkie epizody, w których wystąpił ten 400 funtowy twardziel żyjący, jak by się wydawało, jedynie na jedzeniu z fastfoodów oraz litrach piwa.
Big Baby
Big Baby
Sprawy, którymi zajmował się pierwszy bohater Burnsa nie zmieniły się tematycznie - nadal zamieszani byli w nie szaleni naukowcy, roboty i eksperymenty medyczne. Kolejną postacią stworzoną przez Burnsa było Wielki Dzieciak („Big Baby”). Tym razem autor przedstawił czytelnikom dziwnego, mieszkającego na przedmieściu, zmutowanego chłopca imieniem Tony, który boi się ciemności i ma zbyt wybujałą wyobraźnię. W ramach tego cyklu powstały między innymi takie opowieści jak „Curse of the Molemen” („Klątwa Ludzi-Kretów”), „Blood Club” oraz „Teen Plague” („Plaga Nastolatków”). Ta ostatnia historia (po raz pierwszy opublikowana w RAW Vol. II #3) - stanowić będzie później podwaliny dla serii, którą Burns zdobył sławę i poważanie nie tylko w undergoundowym światku - „Black Hole”. W 1999 roku wydawnictwo Fantagraphics rozpoczęło, na fali jej popularnośc, wydawanie czterotomowego zbioru nowelek Burnsa. Pierwszy tom zatytułowany ’El Borbah’ ukazał się właśnie w Polsce nakładem wydawnictwa POST.
Black Hole #7
Black Hole #7
Tom drugi zawierał epizody z Big Baby, tom trzeci - „Skin Deep: Tales of Doomed Romance” przedstawia między innymi kolejnego bohatera Burnsa - Dog Boya, na wskroś amerykańskiego nastolatka z przeszczepionym psim sercem. Opowieści z nim zostały zaadaptowane do telewizyjnej wersji MTV’s Liquid Television. W opowieści „Burn Again” niejaki Bliss Blister ogłasza, że niesie słowo boże, ale niektórzy obawiają się, że ma on za pazuchą coś całkiem innego, a w „Małżeństwie z Piekła” („A Marriage Made in Hell”) jesteśmy świadkami pewnego nietypowego małżeństwa. Czwarty tom kolekcji „BAD VIBES” zapowiadany jest na początek 2002 roku. Inne prace Burnsa można znaleźć między innymi w antologii „Little Lit: Folklore & Fairy Tale Funnies” redagowanej przez Arta Spiegelmana i Francoise Mouly. Zbiorek ten zawiera prace dotyczące legend i podań ludowych przedstawionych przez wielu artystów niezależnych - wśród prac Arta Spiegelmana, Williama Joyce’a, Daniela Clowes’a czy Chisa Ware możemy też rysunki Charlesa Burnsa.
Facetasm
Facetasm
„All American Hippie Comix” opublikowany przez Kitchen Sink jest zbiorem pięciu pierwszych numerów undergroundowego magazynu „Dope Comix” - tam, gdzieś w połowie lat siedemdziesiątych, Burns znalazł się wśród między innymi Reeda Wallera i Jima Valentino. Wstęp do zbiorku napisał sam „Kapłan Kwasu” - Timothy Leary. Warte wspomnienia jest jeszcze jedna produkcja omawianego autora - „Facetasm : Creepy Mix-And-Match Book of Face Mutations” z 1993 roku.
Iggy Pop „Undeafeated” - okładka płyty
Iggy Pop „Undeafeated” - okładka płyty
Pamiętacie książeczki z dzieciństwa, w których każda strona była podzielona na trzy lub więcej części, i przewracając dowolną część strony, mogliście w dowolny sposób tworzyć obrazek, jaki powstawał z kombinacji poszczególnych części stron? Charles Burns razem z Garym Panterem, stworzył coś podobnego - z tym, że już postacie wyjściowe na starcie są pokręcone - użytkownik książki może stworzyć mieszankę robota, wampira, baleriny oraz - na przykład - pełnego testosteronu pakera. W tej chwili Burns zajęty jest tworzeniem nowych odcinków „Black Hole”. Komiks zaczął powstawać w 1994 roku, pierwsze cztery numery pojawiły się nakładem wydawnictwa „Kitchen Sink” (tam też ukazywał się magazyn RAW), z kolejnymi rysownik przeniósł się do wydawnictwa Fantagraphics - tam tworzy do tej pory. Częściowo autobiograficzna historia dziejąca się w Seattle w latach 70. (autor spędził tam dzieciństwo) zaplanowana jest na około 13 - 14 zeszytów.
Black Hole #1
Black Hole #1
Opowiada o życiu ówczesnych nastolatków, problemach związanych z ich dojrzewaniem, oraz o wspomnianej już w tym tekście ’pladze’ - swoistej zarazie rozprzestrzeniającej się wyłącznie wśród aktywnych seksualnie nastolatków. Problem polega na skutkach plagi - zarażonych czekają deformacje. Za każdym razem inne - może to być regularne zrzucanie skóry, dodatkowe części ciała, lub - jak jest w przypadku jednego z głównych bohaterów serii - dodatkowe usta wyrastające z szyi, i od czasu do czasu wygłąszające dziwne, tajemnicze, a czasem prorocze uwagi. Ofiary plagi, ze względu na widoczne deformacje, zmuszeni są żyć w obozie poza miastem. A w obozie krążą legendy o Robalu…. Sądząc po terminach ukazywania się kolejnych numerów - średnio jeden na pół roku - potrwa to jeszcze trochę czasu. Mimo wolnego cyklu wydawniczego seria doczekała się już sporo nominacji do nagrody im. Harvey’a oraz nagrody im. Willa Eisnera. Poza komiksami Burns pracuje również jako scenograf (między innymi stworzył tło do nowojorskiego przedstawienia ’Dziadka do orzechów’ Czajkowskiego), oraz ilustrator - kilka jego ilustracji trafiło na okładki do magazynu TIMES, zaprojektował też kilka okładek do albumów Iggy Popa. Burns mieszka w Philadelphii razem ze swoją żoną i parką córek.
fragment komiksu „Black Hole”
fragment komiksu „Black Hole”
koniec
1 października 2001

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

11 IV 2024

Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.

więcej »

Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
Esensja Komiks

4 IV 2024

Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.

więcej »

Razem: Odcinek 4. Dziecko do bicia
Radosław Owczarek

27 III 2024

Komiks to nie tylko historyjki obrazkowe. Jest on umownym przedstawieniem rzeczywistości oraz otaczającego nas świata. Jak na ten gatunek patrzono w Polsce Ludowej drugiej połowy lat 70.? I co wspólnego z teoretykami literatury, a także dziennikarzami tygodnika „Razem” mają poszczególne epizody „Porad Praktycznego Pana”? O tym wszystkim przeczytacie w artykule poniżej.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Potrawka z napletka
— Tomasz Sidorkiewicz

Demony nie umierają
— Tomasz Sidorkiewicz

Wilkołaki i Magiczne Rękawice
— Tomasz Sidorkiewicz

Steamfantasy
— Tomasz Sidorkiewicz

Wszyscy zostaniecie nababieni
— Tomasz Sidorkiewicz

A krew demonów jest nadal zielona
— Tomasz Sidorkiewicz

Veni. Vidi. I co dalej?
— Tomasz Sidorkiewicz

Post.com.ix #17
— Tomasz Sidorkiewicz

Post.com.ix #15
— Tomasz Kontny, Tomasz Sidorkiewicz

DC Comics w październiku
— Tomasz Sidorkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.