Kadr, który…: W ciemnym, zabagnionym lesieAlbum Krzysztofa Wyrzykowskiego (ze scenariuszem Sławomira Zajączkowskiego) “Łupaszka. 1939” obfituje w interesujące kadry. Na początek spójrzmy jednak na najpiękniejszy.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: W ciemnym, zabagnionym lesieAlbum Krzysztofa Wyrzykowskiego (ze scenariuszem Sławomira Zajączkowskiego) “Łupaszka. 1939” obfituje w interesujące kadry. Na początek spójrzmy jednak na najpiękniejszy. Trzecia dekada września 1939 roku, trwa wojna obronna przeciwko wkraczającym ze wschodu Sowietom. Ppłk Jerzy Dąmbrowski “Łupaszka” wyprowadziwszy pułk ułanów z Grodna, rusza na pomoc broniącej się jeszcze Warszawie. Droga wiedzie lasami, bagnami, łąkami, blisko granicy litewskiej. Nastroje panują niewesołe, wzmagają się dezercje, pułk, choć odnosi czasem sukcesy w potyczkach, wykrwawia się też w zastawianych pułapkach. Wkrótce radio poda informację o kapitulacji Warszawy i pułk zostanie rozwiązany. Ale, póki co, podążają na południowy zachód. W dużym, zajmującym ponad połowę strony kadrze widzimy przejazd ułanów przez las. Z pozornego chaosu kropek, kresek, czarnych i białych plam wyłania się stopniowo obraz majestatycznych drzew. Las jest bardzo gęsty, światło słoneczne z największym trudem przedziera się do jego wnętrza. W centrum uwagi, na środku kadru, widać sylwetki ułanów na koniach i przewodnika znającego teren - wyraźnie odcinają się od białej plamy stanowiącej niejako bramę wjazdową do puszczy. Przewodnik jest bardzo potrzebny, gdyż - jak zauważy spostrzegawczy odbiorca - teren jest podmokły. U dołu kadru widać nieliczne białe plamki w lustrzanym odbiciu - to powierzchnia mokradła odbija przebłyski światła. Dymek odsunięty został na skraj kadru, by nie przesłaniał właśnie tych nielicznych świetlnych podpowiedzi. Ciemne tło z kolei zostało wykorzystane do poprowadzenia narracji. 11 maja 2017 |
Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.
więcej »W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Kadr, który…: Pożoga
— Wojciech Gołąbowski
Kadr, który…: Pędzą konie
— Wojciech Gołąbowski
Kadr, który…: Rozstrzelany pociąg
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski
Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak
Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski
Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek
Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński
Zbierając okruchy przeszłości
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Nadmorskie zagadki sprzed pół wieku
— Wojciech Gołąbowski
Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski
Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski
O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Kiedy para - buch!
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Ochorowiczówka ma młodsze rodzeństwo!
— Wojciech Gołąbowski
Ten okrutny XX wiek: Jak Stany Zjednoczone usiłowały zachować neutralność
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski