Kadr, który…: Wymarsz o świcie“Zygmunt” z cyklu “Wilcze tropy” to bodaj pierwsze kolorowe dzieło duetu Zajączkowski & Wyrzykowski - i podobnie jak poprzednie czarno-białe albumy, wydane przez IPN. Kolor, jak się okazuje, odgrywa w nim niepoślednią rolę.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Wymarsz o świcie“Zygmunt” z cyklu “Wilcze tropy” to bodaj pierwsze kolorowe dzieło duetu Zajączkowski & Wyrzykowski - i podobnie jak poprzednie czarno-białe albumy, wydane przez IPN. Kolor, jak się okazuje, odgrywa w nim niepoślednią rolę. Latem 1945 roku oddziałom V Brygady Wileńskiej majora Zygmunta Szendzielarza “Łupaszki” zaczyna być ciasno po zachodniej stronie Bugu - coraz więcej Sowietów, UBeków, Milicji i Berlingowców. Dowódca podejmuje decyzję: ppor Zygmunt Błażejewicz “Zygmunt”, ppor Władysław Łukasiuk “Młot” ze swymi oddziałami mają przejść na drugą stronę rzeki i rozpoznać tamte rejony (pod kątem prowadzenia dalszych walk). Towarzyszyć im ma także zastępca “Łupaszki”, porucznik “Nowina” (Lech Leon Beynar, historyk i pisarz znany po wojnie jako Paweł Jasienica). Pożegnanie i wymarsz następuje o świcie. Oddział - żołnierze i tabory - posuwają się brzegiem rzeki, jeszcze osnutej wąskim pasmem białej mgły. W wodzie odbijają się zniekształcone kontury. Na wysokim brzegu widać sylwetki tych, co pozostają, unoszących ręce w pożegnaniu. Nieliczne drzewa i niemal gołe zbocze nie są jeszcze dobrze oświetlone, pozostają jednolicie szare. W tle różowieje jutrzenka, ale i tam widać mgłę, zasłaniającą fragmenty wyższych drzew. Oddziały, maszerując, niejako przybliżają się do widza. Najbliższe sylwetki są ukazane dość dokładnie - podnoszą dłonie, odpowiadając na gest pożegnania. Kolejne postacie stopniowo zbijają się w jednolitą masę ludzką, przedzielaną tylko ciągniętymi przez konie wozami. Za wozami ciąg dalszy - ale czy to żołnierze, czy wozy? Mgła i szarość poranka, ocieniony wysoki brzeg - wszystko to powoduje rozmazanie szczegółów końcówki kolumny. A może wcale nie końcówki…? 29 czerwca 2017 |
Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.
więcej »W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Kadr, który…: Samotni
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Po obu stronach Bugu
— Wojciech Gołąbowski
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski
Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak
Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski
Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek
Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński
Zbierając okruchy przeszłości
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Nadmorskie zagadki sprzed pół wieku
— Wojciech Gołąbowski
Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski
Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski
O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Kiedy para - buch!
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Ochorowiczówka ma młodsze rodzeństwo!
— Wojciech Gołąbowski
Ten okrutny XX wiek: Jak Stany Zjednoczone usiłowały zachować neutralność
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski