Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Zaproszenie do jamy

Esensja.pl
Esensja.pl
Drugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Zaproszenie do jamy

Drugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy.
26 lipca 1944 oddział „Orlika” zajął samodzielnie Ryki, witany owacyjnie przez mieszkańców. Nie w smak było to Sowietom, którzy chcieli być zapamiętywani jako jedyni „oswobodziciele”. Gdy staje się oczywistym, że nie da się przeciągnąć „Orlika” na stronę komunistyczną, narzucone sowieckimi bagnetami władze (wywodzące się m.in. z grona Armii Ludowej) aresztują, biją jego ojca, prześladują rodzinę.
Bernaciak nie daje się złamać, jednak jesienią ‘44 zwalnia swych żołnierzy do domów i na urlopy. Niestety, NKWD dociera do wielu z nich – ujęci, są przetrzymywani w więzieniach lub prowizorycznych obozach filtracyjnych, którymi często są… wykopane w ziemi jamy. Jedną z nich widzimy na dwóch następujących po sobie kadrach.
Pierwszy kadr stanowi dla czytelnika zagadkę. Od szerokiego czarnego tła odcina się sino-niebieski trapez, pocięty siatką. Czy to okno? Pod nim jakby drabina… Drugi kadr, widziany z dokładnie tej samej perspektywy, rzuca nieco więcej światła (w obu znaczeniach). Siatka odsunięta na bok okazuje się być bramką, zamknięciem nory, przed którą stoi kilka postaci. Jedna trzyma karabin z bagnetem, pozostałe mają ręce związane z tyłu. Już wszystko wiadomo: patrzymy z pozycji przetrzymywanego w prymitywnych warunkach więźnia na wtrącanie kolejnych zatrzymanych towarzyszy broni.
Wszelkie ewentualne wątpliwości co do stron konfliktu rozwiewa dymek dialogowy z lewej strony kadru, gdzie wielkimi, pogrubionymi literami wypisano wykrzyczany rozkaz: „Właź, bandyto!”.
Kolejny kadr, ujęty z neutralnej perspektywy, przynosi dalsze wyjaśnienia, w tym przewagi zbrojnej Sowietów i ich UBeków nad zatrzymanymi, oraz – w narracji – to, o czym napisałem wyżej: o roli jam jako prowizorycznych miejsc przetrzymywania wyłapanych żołnierzy niepodległościowych.
koniec
20 lipca 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Komiksowe Top 10: Kwiecień 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

22 V 2024

W jubileuszowym 25 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, król mógł być tylko jeden! I kompletnie zdeklasował konkurencję.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Ambasadorka pokoju
Marcin Knyszyński

19 V 2024

Sporo już pisałem o Batmanie i Supermanie, przyszła więc w końcu pora wspomnieć o „tej trzeciej”. Księżniczka Diana, alias Wonder Woman, to najważniejsza kobieca postać w DC Comics, z tradycją sięgającą aż do roku 1941 – trzy lata po Kryptończyku i dwa lata po mrocznym rycerzu pojawia się ona, wojowniczka z Rajskiej Wyspy i jej ambasadorka w świecie ludzi. Sześćdziesiąt trzy lata po debiucie bohaterki, niejaki Greg Rucka rozpoczął jeden z najlepszych okresów w jej komiksowym życiu – całość jego (...)

więcej »

Po komiks marsz: Maj 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady

14 V 2024

Końcówka maja to oczywiście Komiksowa Warszawa i to wydarzenie widać bardzo dobrze w zapowiedziach premier wydawców. Premier szykuje się bardzo dużo, poniżej zwracamy uwagę na część z nich.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Zwykły dzień w Puławach
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski

W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski

Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski

Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski

Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski

Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski

Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk

Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak

Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski

Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek

Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.