Kadr, który…: Zaproszenie do jamyDrugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Zaproszenie do jamyDrugi album z cyklu „Wilczych tropów” jest powrotem twórców do postaci ppor. Mariana Bernaciaka „Orlika”. Ale opowiada też smutne dzieje wielu innych żołnierzy. 26 lipca 1944 oddział „Orlika” zajął samodzielnie Ryki, witany owacyjnie przez mieszkańców. Nie w smak było to Sowietom, którzy chcieli być zapamiętywani jako jedyni „oswobodziciele”. Gdy staje się oczywistym, że nie da się przeciągnąć „Orlika” na stronę komunistyczną, narzucone sowieckimi bagnetami władze (wywodzące się m.in. z grona Armii Ludowej) aresztują, biją jego ojca, prześladują rodzinę. Bernaciak nie daje się złamać, jednak jesienią ‘44 zwalnia swych żołnierzy do domów i na urlopy. Niestety, NKWD dociera do wielu z nich – ujęci, są przetrzymywani w więzieniach lub prowizorycznych obozach filtracyjnych, którymi często są… wykopane w ziemi jamy. Jedną z nich widzimy na dwóch następujących po sobie kadrach. Pierwszy kadr stanowi dla czytelnika zagadkę. Od szerokiego czarnego tła odcina się sino-niebieski trapez, pocięty siatką. Czy to okno? Pod nim jakby drabina… Drugi kadr, widziany z dokładnie tej samej perspektywy, rzuca nieco więcej światła (w obu znaczeniach). Siatka odsunięta na bok okazuje się być bramką, zamknięciem nory, przed którą stoi kilka postaci. Jedna trzyma karabin z bagnetem, pozostałe mają ręce związane z tyłu. Już wszystko wiadomo: patrzymy z pozycji przetrzymywanego w prymitywnych warunkach więźnia na wtrącanie kolejnych zatrzymanych towarzyszy broni. Wszelkie ewentualne wątpliwości co do stron konfliktu rozwiewa dymek dialogowy z lewej strony kadru, gdzie wielkimi, pogrubionymi literami wypisano wykrzyczany rozkaz: „Właź, bandyto!”. Kolejny kadr, ujęty z neutralnej perspektywy, przynosi dalsze wyjaśnienia, w tym przewagi zbrojnej Sowietów i ich UBeków nad zatrzymanymi, oraz – w narracji – to, o czym napisałem wyżej: o roli jam jako prowizorycznych miejsc przetrzymywania wyłapanych żołnierzy niepodległościowych. 20 lipca 2017 |
Komiks to nie tylko historyjki obrazkowe. Jest on umownym przedstawieniem rzeczywistości oraz otaczającego nas świata. Jak na ten gatunek patrzono w Polsce Ludowej drugiej połowy lat 70.? I co wspólnego z teoretykami literatury, a także dziennikarzami tygodnika „Razem” mają poszczególne epizody „Porad Praktycznego Pana”? O tym wszystkim przeczytacie w artykule poniżej.
więcej »Komiksy DC z fabułą osadzoną w alternatywnym uniwersum, czyli tak zwane „elseworldy”, między 1990 a 2010 rokiem były normą. W roku 2011 rozpoczęła się era „The New 52”, wielki restart całego uniwersum, które samo stało się w całości takim właśnie elseworldem. Jakby tego było mało, DC postanowiło uruchomić kolejne światy alternatywne w stosunku do nowo powstałego. Tak powstała „Ziemia Jeden”.
więcej »Zmiany, zmiany, zmiany. W 23 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, same nowości i ani jednej pozycji sprzed miesiąca.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Kadr, który…: Zwykły dzień w Puławach
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: To nie film, to partyzantka
— Wojciech Gołąbowski
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski
Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak
Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski
Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek
Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński
Zbierając okruchy przeszłości
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Nadmorskie zagadki sprzed pół wieku
— Wojciech Gołąbowski
Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski
Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski
O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Kiedy para - buch!
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Ochorowiczówka ma młodsze rodzeństwo!
— Wojciech Gołąbowski
Ten okrutny XX wiek: Jak Stany Zjednoczone usiłowały zachować neutralność
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski