Kadr, który…: Jak z GrabińskiegoW trzecim „wilczym” albumie duetu Zajączkowski / Wyrzykowski poznajemy dzieje kpt. Władysława Łukasiuka „Młota”, a w niniejszym cyklu skupiamy się na scenie niczym wyjętej wprost z opowieści grozy Stefana Grabińskiego.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: Jak z GrabińskiegoW trzecim „wilczym” albumie duetu Zajączkowski / Wyrzykowski poznajemy dzieje kpt. Władysława Łukasiuka „Młota”, a w niniejszym cyklu skupiamy się na scenie niczym wyjętej wprost z opowieści grozy Stefana Grabińskiego. 19 stycznia 1947 roku odbyły się sfałszowane przez komunistów pierwsze po wojnie wybory w Polsce. W lutym ogłoszona została amnestia dla toczących ciągle walki żołnierzy niepodległościowych. O jej skutkach rychło a gorzko przekonali się ci wszyscy, którzy dali się na nią nabrać… Ci, którzy pozostali w lesie, zrozumieli, że nie mają innego wyjścia, jak tylko walczyć dalej. Ale gdzie, skoro po tej stronie Bugu zaczęło być coraz ciaśniej od „Sowietów, ubeków, milicji i berlingowców”? Major Łupaszka podejmuje decyzję o wysłaniu „Zygmunta”, „Nowiny” oraz „Młota” (wraz z ich oddziałami) na stronę tamtą1). Most kolejowy na Bugu we Fronołowie „podobnie jak wszystkie obiekty komunikacyjne, znajdował się pod stałą ochroną wojska”. Dodajmy, dla wyjaśnienia, wojska sowieckiego. I oto, 1 marca 1947 roku, bezchmurną, rozgwieżdżoną nocą, przejeżdża przez niego pociąg PKP do Czeremchy. Nie jest przewidziany jego postój, toteż zwalnianie, a następnie całkowite jego zatrzymanie się wzbudza zrozumiałe zdziwienie i niepokój „towariszcza lejtnanta”. Wkrótce z jego drzwi i okien posypie się śmiertelny grad kul… Zbliżanie się parowozu (prawdopodobnie modelu Pt31) ujęto w poziomym, szerokim na całą planszę kadrze. Gwiazdy nikną w kłębach dymu. Podświetlona (w ramach zwiększenia dynamiki obrazka?) para spod kół ujawnia zarys sylwetki okupanta, stojącego między torami a zasiekami (wieńczącymi ściany z worków z piaskiem) posterunku. Czerń, biel, odcienie szarości – gra światłocieniem, ożywiająca dym, parę wodną, wydobywająca szczegóły pociągu. Jeszcze nie wiemy, co, ale przy takim nastroju coś na pewno się za chwilę wydarzy. 30 listopada 2017 1) Dziś pisząc o tej czy tamtej stronie Bugu, trudno odsunąć skojarzenia z granicą kraju. Lecz przecież rzeka ta stała się granicą dopiero na konferencjach w Poczdamie i Jałcie w 1945 roku decyzją USA, ZSRS i Wielkiej Brytanii. Dla żołnierzy wychowanych w II Rzeczypospolitej był to „tylko” przepływający przez środkową część kraju najdłuższy prawy dopływ Wisły (obecnie uznawany jest za dopływ Narwi). W dodatku nawet współcześnie nie jest Bug granicą kraju na całej swej długości – przez ponad 200 km oba jego brzegi należą do Polski, także w miejscu, w którym toczy się akcja opisywana w niniejszym artykule. |
Komiks to nie tylko historyjki obrazkowe. Jest on umownym przedstawieniem rzeczywistości oraz otaczającego nas świata. Jak na ten gatunek patrzono w Polsce Ludowej drugiej połowy lat 70.? I co wspólnego z teoretykami literatury, a także dziennikarzami tygodnika „Razem” mają poszczególne epizody „Porad Praktycznego Pana”? O tym wszystkim przeczytacie w artykule poniżej.
więcej »Komiksy DC z fabułą osadzoną w alternatywnym uniwersum, czyli tak zwane „elseworldy”, między 1990 a 2010 rokiem były normą. W roku 2011 rozpoczęła się era „The New 52”, wielki restart całego uniwersum, które samo stało się w całości takim właśnie elseworldem. Jakby tego było mało, DC postanowiło uruchomić kolejne światy alternatywne w stosunku do nowo powstałego. Tak powstała „Ziemia Jeden”.
więcej »Zmiany, zmiany, zmiany. W 23 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, same nowości i ani jednej pozycji sprzed miesiąca.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Historia w obrazkach: Prawem wilka…
— Sebastian Chosiński
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski
Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak
Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski
Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek
Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński
Zbierając okruchy przeszłości
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Nadmorskie zagadki sprzed pół wieku
— Wojciech Gołąbowski
Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski
Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski
O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Kiedy para - buch!
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Ochorowiczówka ma młodsze rodzeństwo!
— Wojciech Gołąbowski
Ten okrutny XX wiek: Jak Stany Zjednoczone usiłowały zachować neutralność
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski