Kadr, który…: To samo drzewo?W drugim spotkaniu z „Zaporą” przedstawiamy żart graficzny duetu Zajączkowski & Wyrzykowski.
Wojciech GołąbowskiKadr, który…: To samo drzewo?W drugim spotkaniu z „Zaporą” przedstawiamy żart graficzny duetu Zajączkowski & Wyrzykowski. Dobrzy graficy komiksowi lubią czasem zastosować trik graficzny, tnąc większy, spójny obrazek na kilka kadrów – bohaterowie w poszczególnych kadrach przemieszczają się na tle nieruchomego krajobrazu. Pamiętamy to choćby z komiksów Tadeusza Baranowskiego, co opisywała Agnieszka Szady w artykułach „Wielość w jedności” oraz „Namnożone namorzyny”, ale i u wielu innych artystów. Sławomir Zajączkowski (scenariusz) oraz Krzysztof Wyrzykowski (rysunki) postanowili wykorzystać tę sztuczkę, ale w nieco przewrotny sposób. Na kilku kadrach stanowiących bezpośrednią kontynuację sytuacji z „Bez dzwonków sań” (choć fabularnie dzieli je jeden lub nawet kilka miesięcy) widzimy zwiadowcę siedzącego na drzewie. Cztery kadry, zajmujące większość planszy, sprawiają wrażenie jednego większego, podzielonego pionowo i poziomo. No, powiedzmy trzy z tych czterech, ponieważ na trzech z nich tym, co już z dala rzuca się w oczy, jest drzewo. Drzewo jest nieco pochyłe (ale to raczej kwestia perspektywy niż jego wyglądu), jego zewnętrzne krawędzie w sąsiadujących ze sobą kadrach stanowią kontynuację. Na pierwszy rzut oka faktycznie jest to zastosowanie ww. triku. Ale po zastanowieniu się, szybko dochodzimy do wniosku, że choć owszem, jest to to samo drzewo, to jednak wrażenie jest złudne. W dwóch górnych kadrach widzimy „Gitarkę” siedzącego na grubej gałęzi – raz od przodu, raz od tyłu. Jej wygląd oraz układ pozostałych odrośli wyraźnie wskazuje, że jest to ten sam konar – a zatem symetria, nie trik. W dodatku inna gałąź, na kadrze niższym, kierując się ku górnej krawędzi, nie znajduje powyżej kontynuacji. Czy taki efekt był przez twórców zamierzony? Duet ma już spore doświadczenie w tym, co robi, więc zapewne trik (podwójny lub połowiczny, zależnie od punktu widzenia) został zastosowany celowo. Tak czy inaczej, wyszło ciekawie. 22 marca 2018 |
W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.
więcej »Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński
Kadr, który…: Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski
Kadr, który…: Rozświetlanie nocy
— Wojciech Gołąbowski
Kadr, który…: Bez dzwonków sań
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski
Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski
W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski
Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski
Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski
Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski
Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk
Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski
Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz
Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski
Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski
Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak
Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski
Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek
Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski
Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch
Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński
Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński
Zbierając okruchy przeszłości
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Nadmorskie zagadki sprzed pół wieku
— Wojciech Gołąbowski
Gdy szukasz własnej drogi
— Wojciech Gołąbowski
Tylko praca dyplomowa, niestety
— Wojciech Gołąbowski
O pożytkach ze zdrowych zębów oraz powrót do Liszkowa
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: NieZjawiskowy spadek formy
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Kiedy para - buch!
— Wojciech Gołąbowski
Miejsca, które warto odwiedzić: Ochorowiczówka ma młodsze rodzeństwo!
— Wojciech Gołąbowski
Ten okrutny XX wiek: Jak Stany Zjednoczone usiłowały zachować neutralność
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Dlaczego dziupla
— Wojciech Gołąbowski
Kadr ciekawy, ale pierwsze zdanie brzmi fatalnie:
"...bohaterowie poruszają się na TLE nieruchomego TŁA."