Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: To samo drzewo?

Esensja.pl
Esensja.pl
W drugim spotkaniu z „Zaporą” przedstawiamy żart graficzny duetu Zajączkowski & Wyrzykowski.

Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: To samo drzewo?

W drugim spotkaniu z „Zaporą” przedstawiamy żart graficzny duetu Zajączkowski & Wyrzykowski.
Dobrzy graficy komiksowi lubią czasem zastosować trik graficzny, tnąc większy, spójny obrazek na kilka kadrów – bohaterowie w poszczególnych kadrach przemieszczają się na tle nieruchomego krajobrazu. Pamiętamy to choćby z komiksów Tadeusza Baranowskiego, co opisywała Agnieszka Szady w artykułach „Wielość w jedności” oraz „Namnożone namorzyny”, ale i u wielu innych artystów.
Sławomir Zajączkowski (scenariusz) oraz Krzysztof Wyrzykowski (rysunki) postanowili wykorzystać tę sztuczkę, ale w nieco przewrotny sposób. Na kilku kadrach stanowiących bezpośrednią kontynuację sytuacji z „Bez dzwonków sań” (choć fabularnie dzieli je jeden lub nawet kilka miesięcy) widzimy zwiadowcę siedzącego na drzewie. Cztery kadry, zajmujące większość planszy, sprawiają wrażenie jednego większego, podzielonego pionowo i poziomo. No, powiedzmy trzy z tych czterech, ponieważ na trzech z nich tym, co już z dala rzuca się w oczy, jest drzewo.
Drzewo jest nieco pochyłe (ale to raczej kwestia perspektywy niż jego wyglądu), jego zewnętrzne krawędzie w sąsiadujących ze sobą kadrach stanowią kontynuację. Na pierwszy rzut oka faktycznie jest to zastosowanie ww. triku. Ale po zastanowieniu się, szybko dochodzimy do wniosku, że choć owszem, jest to to samo drzewo, to jednak wrażenie jest złudne.
W dwóch górnych kadrach widzimy „Gitarkę” siedzącego na grubej gałęzi – raz od przodu, raz od tyłu. Jej wygląd oraz układ pozostałych odrośli wyraźnie wskazuje, że jest to ten sam konar – a zatem symetria, nie trik. W dodatku inna gałąź, na kadrze niższym, kierując się ku górnej krawędzi, nie znajduje powyżej kontynuacji.
Czy taki efekt był przez twórców zamierzony? Duet ma już spore doświadczenie w tym, co robi, więc zapewne trik (podwójny lub połowiczny, zależnie od punktu widzenia) został zastosowany celowo. Tak czy inaczej, wyszło ciekawie.
koniec
22 marca 2018

Komentarze

22 III 2018   23:03:04

Kadr ciekawy, ale pierwsze zdanie brzmi fatalnie:
"...bohaterowie poruszają się na TLE nieruchomego TŁA."

25 III 2018   22:21:34

Ugh. Przeoczyłem. Dziękuję za uwagę, poprawiam.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

11 IV 2024

Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.

więcej »

Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
Esensja Komiks

4 IV 2024

Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Kadr, który…: Czego się spodziewać
— Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Rozświetlanie nocy
— Wojciech Gołąbowski

Kadr, który…: Bez dzwonków sań
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: I gdzie ta legenda?
— Wojciech Gołąbowski

Z tego cyklu

Głowa astronauty czy ufoludka?
— Wojciech Gołąbowski

W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski

Właściwy człowiek na właściwym grzbiecie
— Konrad Wągrowski

Trójwymiarowość
— Wojciech Gołąbowski

Sakai i Andreas
— Wojciech Gołąbowski

Pośród cieni
— Wojciech Gołąbowski

Co to to, kto to tak pcha
— Marcin Mroziuk

Ho, ho… kurde bele… ho!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż twórcy

Historia w obrazkach: Co znaczy współpraca
— Wojciech Gołąbowski

Historia w obrazkach: Przeczuwając własną śmierć
— Wojciech Gołąbowski

Niezłomności portret niepełny
— Tomasz Nowak

Historia w obrazkach: Szary Kolorowy
— Wojciech Gołąbowski

Rower to… wszystko
— Joanna Kapica-Curzytek

Historia w obrazkach: Z ziemi syberyjskiej do Polski
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta dymki: Marzec 2017
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Mroziuk, Marcin Osuch

Historia w obrazkach: Iron Man – żołnierz wyklęty
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Szaniec z kamieni
— Sebastian Chosiński

Historia w obrazkach: Ty pójdziesz „Górą”, a ja „Doliną”
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.