Najlepsze komiksy 2018 roku - nominacjeEsensja KomiksNajlepsze komiksy 2018 roku - nominacjeMała perełka komiksu obyczajowego. ŚLiczna kanadyjska opowieść o dojrzewaniu. Dwunastoletnia Helene ma problemy i kompleksy. Uważa się za wyjątkowo grubą (w rzeczywistości – jak zresztą widać na rysunkach – zupełnie nie odbiega od normy), jest wyśmiewana przez koleżanki, nie ma przyjaciół. Ucieka w świat książek, w szczególności fascynują je „Dziwne losy Jane Eyre” Charlotte Brontë. Fabułę książki wciąż odnosi do swojego życia, wciąż przyżywając rozczarowania i dręcząc się samotnością. Ale świat szykuje dla niej niespodzianki… Mądre, przejmujące, krzepiące i prawdziwe. Ewenementem jest publikacja komiksu uznanego polskiego twórcy, komiksu, który dla czytelników jest całkowitą nowością chociaż powstał ponad ćwierć wieku temu. Taką właśnie perełkę zawiera antologia „Wehikuł czasu i inne opowieści” prezentujące prace Waldemara Andrzejewskiego. Carlos Patati i Joao Sanchez wspólnie opowiadają fascynującą, choć niełatwą historię narodzin samby. „Kocia skórka. Historia samby” to dzieło bardzo wymagające, ale oferujące wytrwałemu czytelnikowi prawdziwą komiksowo-muzyczną ucztę. Przemierzając mroczne uliczki Rio de Janeiro oraz zadymione lokale wypełnione po brzegi muzyką i emocjami stopniowo zostajemy pochłonięci przez kołyszący rytm samby. Publikując „Krainę Mikołajka” Wydawnictwo Kurc przygotowało doskonały komiksowy prezent gwiazdkowy dla dzieci. Zbiór trzech krótkich, zabawnych historyjek rozgrywających się w fantastycznej krainie dostarczy radości czytelnikom w każdym wieku. Album przykuwa uwagę warstwą graficzną oraz starannym opracowaniem edytorskim. Świetne rysunki, dynamiczne i zabawne historie bez wątpienia spodobają się najmłodszym czytelnikom, ale docenią je również starsi koneserzy opowieści obrazkowych. Brak słów jest sporym atutem tej publikacji. Można bowiem bawić się z dziećmi we wspólne „czytanie” tych historyjek i dopowiadanie własnych dialogów. Te opowiastki wręcz zapraszają do takiej interakcji, która może dostarczyć masę radości, a przy okazji można ją także potraktować jako atrakcyjny trening dziecięcej kreatywności. „Człowieka, który zabił Lucky Luke’a” to rodzaj spin-offu, odbiegającego zarówno w formie, jak i treści od tego, do czego przyzwyczaili nas Morris i Goscinny.Czy byłby ten komiks równie interesujący i wciągający, gdyby jego bohaterem nie był sam Lucky Luke? Cóż, trzeba przyznać, że intryga zbudowana jest całkiem sprawnie; dla wielbicieli westernu to po prostu dobra historia. A postać głównego bohatera należy traktować jaką swoisty chwyt marketingowy, element atrakcyjnego opakowania. Na szczęście to opakowanie nie jest puste w środku. Album otrzymał w 2017 roku prestiżową Nagrodę Saint-Michel i jedną z nagród Festiwalu Komiksu w Angoulême. „Luc Orient” to klasyka europejskiego komiksu s-f. W zeszłym roku w naszym zestawieniu znalazł się tom pierwszy, w którym dominowały przygody z kosmitami. W tym albumie bohaterowie wracają na Ziemię a autorzy udowadniają, że nie potrzeba obcych i ich latających spodków aby opowiedzieć dobrą historię. Jedna z nich – „Krater czarów” to zdecydowanie najmocniejszy punkt tego albumu. „Lżejsza od swojego cienia” to drobiazgowy zapis kilku lat z życia dziewczyny samotnie zmagającej się ogromnym problemem. Katie Green opowiada o swoich dramatach związanych z zaburzeniami odżywiania, które sprawiły, że jej życie stało się koszmarem. Lektura komiksu jest doświadczeniem wstrząsającym, ale niesie ze sobą także ogromną dawkę optymizmu. Przede wszystkim doświadczenie samej autorki i jej spektakularne zwycięstwo nad chorobą zdecydowanie podnosi na duchu. „Łasuch” Jeffa Lemire’a opowiada o Ziemi dotkniętej bliżej nieokreśloną apokalipsą. Mały chłopiec-jelonek, po śmierci ojca, wyrusza ze swej oazy w świat pełen okrucieństwa i przemocy. Specyficzne, mroczne rysunki autora znanego już w Polsce „Czarnego Młota” i nasycona biblijnymi nawiązaniami fabuła czynią z tego komiksu jedną z ciekawszych nowości mijającego roku. „Modlitewnik narodowy” to drugi komiks Marcello Quintanilhi wydany w Polsce. Jest to jednak dzieło zupełnie inne od „Wolframu”, w którym na stu osiemdziesięciu stronach autor w niezwykle dynamiczny sposób przedstawił jedno zdarzenie trwające kilkanaście, może kilkadziesiąt minut. Tym razem dostajemy sześć krótkich, ale za to niezwykle poruszających, nasyconych emocjami i wieloznacznych opowieści opisujących życie kilku osób. Autor pokazując kilka epizodów z życia Brazylijczyków mówi o ważnych problemach, ale unika formułowania jednoznacznych ocen i potępiania występujących tu postaci. Znajdziemy tu refleksje na temat przemocy, także tej jej formy mającej podłoże seksualne, relacji rasowych, stereotypów, problemów w komunikacji i wzajemnego zrozumienia – a właściwie jego braku. Moon Knight nie jest najpopularniejszym bohaterem Marvela, ale właśnie dzięki temu scenarzyści mogli nieco zaszaleć. Zwłaszcza drugi z trzech tomów, jakie ukazały się na naszym rynku, okazał się wyjątkowo mroczny i klimatyczny. Doskonale oddaje zwichrowanie psychiczne głównego bohatera i to w jaki sposób jest kierowany przez egipskiego boga Khonshu. Choć na początku czytelnik może czuć się trochę zagubiony, to finalnie wszystko się ładnie zapętla. Scenariusz uzupełniają intrygujące rysunki, odstające od marvelowskiej średniej. „Mort Cinder” to urzekająca w swej fabularnej prostocie historia, która z stopniowo odkrywa przed czytelnikiem wiele fascynujących znaczeń i symboli. Błyskotliwe i pięknie zilustrowane historie pochłania się jednym tchem. Lektura komiksu stanowi niepowtarzalną okazję do obcowania z dobrymi, klasycznymi fabułami czerpiącymi pełnymi garściami z dorobku literatury fantastycznej, opowieści grozy oraz dzieł historycznych, zilustrowanymi w prawdziwie mistrzowski sposób. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że nie będzie to jedyny komiks Alberto Brecii dostępny na polskim rynku i niebawem zobaczymy jego inne wspaniałe prace. „Murderabilia” to trzymająca w napięciu historia o nietypowych pasjach, uprzedzeniach oraz różnych formach kontroli społecznej. Choć zaczyna się jak typowa opowieść grozy, bardzo szybko zamienia się w dramat obyczajowy. Być może jeszcze bardziej przerażający, niż niejeden horror… Autor stawia istotne pytania o granice ekscentryzmu, reguły konformizmu, siłę kontroli społecznej oraz szanse jednostki na przeciwstawienie się grupie. Odpowiedzi, jakich udziela dają do myślenia. |
Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.
więcej »W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.
więcej »Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.
więcej »Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński
Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński
Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński
Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński
Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński
„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński
Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński
Nowe status quo
— Marcin Knyszyński
Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński
Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński
Nie przegap: Sierpień 2023
— Esensja
„Czas znaleźć własny głos”
— Paweł Ciołkiewicz
Niekoniecznie jasno pisane: Ten, którego nadejście zauważasz
— Marcin Knyszyński
Fantastyka w oparach dymu z papierosów
— Maciej Jasiński
Ten dziwny przycisk „dojrzewanie”
— Konrad Wągrowski
Po rozstaniu rodziców
— Konrad Wągrowski
20 najlepszych komiksów 2018 roku
— Esensja Komiks
Mój ojciec jest naleśnikiem, a matka się złamała
— Konrad Wągrowski
Do stu milionów kabestanów!
— Paweł Ciołkiewicz
Okrucieństwo świata skrzatów
— Konrad Wągrowski
Miasto grzechu i występku
— Sebastian Chosiński
Konflikt pokoleń
— Sebastian Chosiński
Gryź, żuj, przełykaj!
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Brudny Harry w świecie „Pulp Fiction”
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski
Pożegnanie
— Marcin Osuch
Finał, na jaki czekaliśmy
— Andrzej Goryl
Zbliżając się do finału
— Andrzej Goryl
Serce na dłoni
— Paweł Ciołkiewicz
Kuźnia, kowadło, gromy, pioruny, błyskawice
— Marcin Osuch
Stworzyć coś godnego uwagi
— Paweł Ciołkiewicz
Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
— Esensja Komiks
Antologia poświęcona Tadeuszowi Baranowskiemu - konkurs
— Esensja Komiks
KOMIKSoTEKA podczas Komiksowej Warszawy
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2022 roku
— Esensja Komiks
Komiks Roku 2022 – nominacje
— Esensja Komiks
Spotkania autorskie podczas „Niech żyje komiks!”
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 roku
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2021 – nominacje
— Esensja Komiks
Najlepsze komiksy 2020 roku
— Esensja Komiks
Komiks roku 2020 - nominacje
— Esensja Komiks
Armie Zdobywcy
Bernard Prince
Luc Orient
Najemnik
Opowieści o niedoskonałej przyszłości
Klasyka komiksu europejskiego dzięki realistycznej, szczegółowej i dopracowanej warstwie graficznej odstawia współczesną konkurencję o cały dystans. Z drugiej strony nowsze komiksy mają z reguły ciekawsze, mniej naiwne i "komiksowe" scenariusze. Jednak stawiam na rysunek bo to jego poziom decyduje czy kupuję komiks.