Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Krzysztof Janicz, Tobiasz Piątkowski, Janusz Wyrzykowski
‹Pierwsza brygada: Warszawski pacjent›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza brygada: Warszawski pacjent
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2007
RysunkiJanusz Wyrzykowski
Wydawca Kultura Gniewu
CyklPierwsza brygada
ISBN978-83-60915-09-7
Format48s. 210×297mm; oprawa twarda
Cena32,90
Gatuneksteampunk
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Musi być jakaś alternatywa: Jak Piłsudski z Tarkowskim z caratem walczyli

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielka szkoda, że „Pierwsza Brygada: Warszawski pacjent” nie doczekała się planowanej kontynuacji. Komiks Wyrzykowskiego, Piątkowskiego i Janicza jest zaledwie wprowadzeniem do bogatego alternatywnego świata przełomu XIX i XX wieku.

Miłosz Cybowski

Musi być jakaś alternatywa: Jak Piłsudski z Tarkowskim z caratem walczyli

Wielka szkoda, że „Pierwsza Brygada: Warszawski pacjent” nie doczekała się planowanej kontynuacji. Komiks Wyrzykowskiego, Piątkowskiego i Janicza jest zaledwie wprowadzeniem do bogatego alternatywnego świata przełomu XIX i XX wieku.

Krzysztof Janicz, Tobiasz Piątkowski, Janusz Wyrzykowski
‹Pierwsza brygada: Warszawski pacjent›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza brygada: Warszawski pacjent
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2007
RysunkiJanusz Wyrzykowski
Wydawca Kultura Gniewu
CyklPierwsza brygada
ISBN978-83-60915-09-7
Format48s. 210×297mm; oprawa twarda
Cena32,90
Gatuneksteampunk
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Historia przedstawiona jest dwutorowo. Jedną linię fabularną stanowi pobyt Józefa Piłsudskiego w zakładzie dla chorych psychicznie w Petersburgu w roku 1901. Tamtejsi lekarze prowadzą przesłuchanie mające na celu sprawdzenie, czy towarzysz Wiktor jest faktycznie obłąkany, czy jedynie symuluje. Opowieść Piłsudskiego, rozgrywająca się dziewięć lat wcześniej gdzieś na Syberii, to druga z przedstawionych historii. Obie z nich przeplatają się ze sobą, prowadząc do brawurowego finału iście w klimatach „Ligi Niezwykłych Dżentelmenów”. O ile jednak towarzysz Wiktor jest postacią historyczną, na kartach komiksu pojawiają się również bohaterowie fikcyjni, znani z polskiej literatury – przede wszystkim chodzi o Stanisława Tarkowskiego (już dorosłego) oraz jego nieodłącznego towarzysza Kalego (znakomicie przekształconego w zarośniętego rastamana z szablą w dłoni). Wykorzystanie postaci z „W pustyni i w puszczy” Sienkiewicza samo w sobie jest alternatywne – a przy tym jakże nowatorskie!1)
Jaką alternatywę przełomu wieków oferują nam twórcy komiksu? Tego możemy się jedynie domyślać na podstawie rozsianych tu i ówdzie drobnych sugestii. Nic nie wskazuje na to, żeby historia prezentowała się szczególnie odmiennie od tej, jaką znamy. Zarówno pobyt Piłsudskiego w petersburskim psychiatryku, jak i jego pobyt na Syberii, są wydarzeniami historycznymi. Wydaje się, że jedynie pewne drobne zmiany, które nie wpłynęły jeszcze na bieg wydarzeń, stanowią o alternatywności świata przedstawionego. Stosunkowo najwięcej wnosi opowieść Piłsudskiego dotycząca jego pobytu na Syberii, gdzie napotkał na swojej drodze dziwne, wykorzystywane przez carskich sołdatów maszyny oraz gdzie wplątał się w walkę zesłanych tam Polaków z caratem. Nie wiemy, skąd Rosjanie zdobyli te wszystkie technologiczne cacka (wliczając w to maszynę latającą), nie wiemy, na czym tak naprawdę polega ich funkcjonowanie. Granica między historią a fantastyką jest bardzo cienka, ale wszystko wskazuje na to, że dokładnie taki był zamysł autorów. Jednak trzymanie zbyt wielu sekretów w zanadrzu i stawianie, jak w tym przypadku, na akcję to ryzykowne rozwiązanie (to samo wrażenie miał Daniel Gizicki). Przyznaję, że tutaj sprawdziło się całkiem nieźle, aczkolwiek niedosyt pozostaje. Szczególnie że brak ciągu dalszego pozostawia nas w niewiedzy.
Dwutorowe przedstawienie akcji prezentuje się nad wyraz dobrze i przeskoki między oboma wątkami zaprezentowane zostały nad wyraz płynnie. Z jednej strony mamy wypełnione akcją wydarzenia rozgrywające się na Syberii, walki, strzelaniny i podchody; z drugiej strony petersburską codzienność, na którą, jak wszystko wskazuje, w żaden sposób nie wpływa dziwna technologia, z którą Rosjanie eksperymentowali daleko wśród azjatyckich śniegów. Badający Piłsudskiego psychiatra nie chce wierzyć w opowieści więźnia, uznając je za zwyczajne zmyślenie. Co zresztą pasuje do głównego konceptu całej historii, o której wspominali autorzy w wywiadzie dla Esensji: komiks nie miał tworzyć alternatywnej historii, co zaledwie ubarwiać tę, którą znamy. I pod tym względem należy uznać ją za pełen sukces – nawet jeśli z perspektywy czasu (i rozlicznych stworzonych od tamtej pory polskich historii alternatywnych) chciałoby się zobaczyć odrobinę bardziej odważne i obrazoburcze podejście do tematu.
Nie brakuje w komiksie również krytycznego spojrzenia na polskie podejście do walki z Rosją. Grupa polskich powstańców, która przygarnia zszokowanego Piłsudskiego na Syberii, okazuje się archetypiczną, sejmikującą szlachtą, która uznaje podstępny atak na rosyjski obóz za poniżej ich godności. Za jedyne słuszne działanie uznają oni frontalny atak. Nie dziwi, że w tym świetle zarówno Piłsudski, jak i Tarkowski, okazują się jedynymi myślącymi racjonalnie postaciami (co w przypadku tego pierwszego jest zresztą zgodne z faktami historycznymi).
Przez trzynaście lat, jakie upłynęły od premiery „Warszawskiego pacjenta”, polski rynek komiksowy zdążył się mocno zmienić. Wciąż jednak jest w nim miejsce na dobre historie z pogranicza historii i steampunku. Po cichu liczę, że doczekamy się kiedyś kontynuacji wątków rozpoczętych w pierwszym tomie „Pierwszej brygady”.
koniec
14 października 2020
1) Podobny zabieg, na większą skalę, zastosował Piskorski w „Czterdzieści i cztery”, a także Jacek Dukaj w „Imperium chmur”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

11 IV 2024

Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.

więcej »

Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
Esensja Komiks

4 IV 2024

Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.