Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 października 2020
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CC

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Krzysztof Janicz, Tobiasz Piątkowski, Janusz Wyrzykowski
‹Pierwsza brygada: Warszawski pacjent›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza brygada: Warszawski pacjent
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2007
RysunkiJanusz Wyrzykowski
Wydawca Kultura Gniewu
CyklPierwsza brygada
ISBN978-83-60915-09-7
Format48s. 210×297mm; oprawa twarda
Cena32,90
Gatuneksteampunk
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Musi być jakaś alternatywa: Jak Piłsudski z Tarkowskim z caratem walczyli

Esensja.pl
Esensja.pl
Wielka szkoda, że „Pierwsza Brygada: Warszawski pacjent” nie doczekała się planowanej kontynuacji. Komiks Wyrzykowskiego, Piątkowskiego i Janicza jest zaledwie wprowadzeniem do bogatego alternatywnego świata przełomu XIX i XX wieku.

Miłosz Cybowski

Musi być jakaś alternatywa: Jak Piłsudski z Tarkowskim z caratem walczyli

Wielka szkoda, że „Pierwsza Brygada: Warszawski pacjent” nie doczekała się planowanej kontynuacji. Komiks Wyrzykowskiego, Piątkowskiego i Janicza jest zaledwie wprowadzeniem do bogatego alternatywnego świata przełomu XIX i XX wieku.

Krzysztof Janicz, Tobiasz Piątkowski, Janusz Wyrzykowski
‹Pierwsza brygada: Warszawski pacjent›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPierwsza brygada: Warszawski pacjent
Scenariusz
Data wydaniagrudzień 2007
RysunkiJanusz Wyrzykowski
Wydawca Kultura Gniewu
CyklPierwsza brygada
ISBN978-83-60915-09-7
Format48s. 210×297mm; oprawa twarda
Cena32,90
Gatuneksteampunk
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Historia przedstawiona jest dwutorowo. Jedną linię fabularną stanowi pobyt Józefa Piłsudskiego w zakładzie dla chorych psychicznie w Petersburgu w roku 1901. Tamtejsi lekarze prowadzą przesłuchanie mające na celu sprawdzenie, czy towarzysz Wiktor jest faktycznie obłąkany, czy jedynie symuluje. Opowieść Piłsudskiego, rozgrywająca się dziewięć lat wcześniej gdzieś na Syberii, to druga z przedstawionych historii. Obie z nich przeplatają się ze sobą, prowadząc do brawurowego finału iście w klimatach „Ligi Niezwykłych Dżentelmenów”. O ile jednak towarzysz Wiktor jest postacią historyczną, na kartach komiksu pojawiają się również bohaterowie fikcyjni, znani z polskiej literatury – przede wszystkim chodzi o Stanisława Tarkowskiego (już dorosłego) oraz jego nieodłącznego towarzysza Kalego (znakomicie przekształconego w zarośniętego rastamana z szablą w dłoni). Wykorzystanie postaci z „W pustyni i w puszczy” Sienkiewicza samo w sobie jest alternatywne – a przy tym jakże nowatorskie!1)
Jaką alternatywę przełomu wieków oferują nam twórcy komiksu? Tego możemy się jedynie domyślać na podstawie rozsianych tu i ówdzie drobnych sugestii. Nic nie wskazuje na to, żeby historia prezentowała się szczególnie odmiennie od tej, jaką znamy. Zarówno pobyt Piłsudskiego w petersburskim psychiatryku, jak i jego pobyt na Syberii, są wydarzeniami historycznymi. Wydaje się, że jedynie pewne drobne zmiany, które nie wpłynęły jeszcze na bieg wydarzeń, stanowią o alternatywności świata przedstawionego. Stosunkowo najwięcej wnosi opowieść Piłsudskiego dotycząca jego pobytu na Syberii, gdzie napotkał na swojej drodze dziwne, wykorzystywane przez carskich sołdatów maszyny oraz gdzie wplątał się w walkę zesłanych tam Polaków z caratem. Nie wiemy, skąd Rosjanie zdobyli te wszystkie technologiczne cacka (wliczając w to maszynę latającą), nie wiemy, na czym tak naprawdę polega ich funkcjonowanie. Granica między historią a fantastyką jest bardzo cienka, ale wszystko wskazuje na to, że dokładnie taki był zamysł autorów. Jednak trzymanie zbyt wielu sekretów w zanadrzu i stawianie, jak w tym przypadku, na akcję to ryzykowne rozwiązanie (to samo wrażenie miał Daniel Gizicki). Przyznaję, że tutaj sprawdziło się całkiem nieźle, aczkolwiek niedosyt pozostaje. Szczególnie że brak ciągu dalszego pozostawia nas w niewiedzy.
Dwutorowe przedstawienie akcji prezentuje się nad wyraz dobrze i przeskoki między oboma wątkami zaprezentowane zostały nad wyraz płynnie. Z jednej strony mamy wypełnione akcją wydarzenia rozgrywające się na Syberii, walki, strzelaniny i podchody; z drugiej strony petersburską codzienność, na którą, jak wszystko wskazuje, w żaden sposób nie wpływa dziwna technologia, z którą Rosjanie eksperymentowali daleko wśród azjatyckich śniegów. Badający Piłsudskiego psychiatra nie chce wierzyć w opowieści więźnia, uznając je za zwyczajne zmyślenie. Co zresztą pasuje do głównego konceptu całej historii, o której wspominali autorzy w wywiadzie dla Esensji: komiks nie miał tworzyć alternatywnej historii, co zaledwie ubarwiać tę, którą znamy. I pod tym względem należy uznać ją za pełen sukces – nawet jeśli z perspektywy czasu (i rozlicznych stworzonych od tamtej pory polskich historii alternatywnych) chciałoby się zobaczyć odrobinę bardziej odważne i obrazoburcze podejście do tematu.
Nie brakuje w komiksie również krytycznego spojrzenia na polskie podejście do walki z Rosją. Grupa polskich powstańców, która przygarnia zszokowanego Piłsudskiego na Syberii, okazuje się archetypiczną, sejmikującą szlachtą, która uznaje podstępny atak na rosyjski obóz za poniżej ich godności. Za jedyne słuszne działanie uznają oni frontalny atak. Nie dziwi, że w tym świetle zarówno Piłsudski, jak i Tarkowski, okazują się jedynymi myślącymi racjonalnie postaciami (co w przypadku tego pierwszego jest zresztą zgodne z faktami historycznymi).
Przez trzynaście lat, jakie upłynęły od premiery „Warszawskiego pacjenta”, polski rynek komiksowy zdążył się mocno zmienić. Wciąż jednak jest w nim miejsce na dobre historie z pogranicza historii i steampunku. Po cichu liczę, że doczekamy się kiedyś kontynuacji wątków rozpoczętych w pierwszym tomie „Pierwszej brygady”.
koniec
14 października 2020
1) Podobny zabieg, na większą skalę, zastosował Piskorski w „Czterdzieści i cztery”, a także Jacek Dukaj w „Imperium chmur”.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kadr, który…: Ocena raczej kijowa
Wojciech Gołąbowski

22 X 2020

Janusz Christa nie stronił chyba od żadnego gatunku humoru. Choć wydaje się, że ten oparty o dwuznaczność słów występował dość rzadko. Niemniej, w „Wojach Mirmiła”…

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Serenada na trąbkę i sześć strzałów!
Marcin Knyszyński

18 X 2020

Wśród miłośników komiksu europejskiego nie ma chyba nikogo, kto nie słyszałby o Mike’u S. Blueberrym – „jankesie z Południa”, kawalerzyście armii Północy, bezczelnym szulerze, niesubordynowanym gagatku i nieokrzesanym awanturniku. To chyba najsłynniejszy komiksowy rewolwerowiec obok Lucky Luke’a – kreowany jednak bardziej poważnie, choć nadal rozrywkowo (zarówno pod względem fabuły i rysunku). Dziś przenosimy się na Dziki Zachód, do czasów tuż po Wojnie Secesyjnej. Kurz jeszcze nie opadł, krew (...)

więcej »

Kadr, który…: Siła magnum
Wojciech Gołąbowski

15 X 2020

Dynamika walk wręcz powinna mieć w komiksie dobre odwzorowanie. Ale tym razem chyba rysownik nieco przesadził…

więcej »

Polecamy

Rajner kontra Reiner

Podziemny front:

Rajner kontra Reiner
— Konrad Wągrowski

Wojna o duszę doktora z AK
— Konrad Wągrowski

Noc długich noży
— Konrad Wągrowski

Komandosi z wyobraźni generała
— Konrad Wągrowski

Komiks, którego nie było
— Konrad Wągrowski

Bitwa o szyny
— Konrad Wągrowski

Dobry Niemiec
— Konrad Wągrowski

Granat do studzienki, czyli najśmielsza akcja bojowa
— Konrad Wągrowski

Po twarzy poznasz konfidenta
— Konrad Wągrowski

Wybuch w burdelu
— Konrad Wągrowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.