Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 grudnia 2021
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Serialomaniak.pl Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Kadr, który…: Świat oszalał

Esensja.pl
Esensja.pl
Krótko ostrzyżona kobieta w czerwonej koszulce i niebieskich spodniach wspina się po linie w zatłoczonej sali gimnastycznej. Niech nie zwiedzie was jej wygląd mola książkowego. Owszem, literatura ją pasjonuje, ale to ćwiczenia fizyczne są jej prawdziwym żywiołem. Biega, skacze, rozciąga się, jeździ na rowerze i robi wiele innych bezproduktywnych rzeczy. Tak jak ludzie, którzy ją otaczają. Wspinaczka, ćwiczenia na rurze, dźwiganie ciężarów, kalistenika, to tylko mały wycinek współczesnej kultury fitness.

Paweł Ciołkiewicz

Kadr, który…: Świat oszalał

Krótko ostrzyżona kobieta w czerwonej koszulce i niebieskich spodniach wspina się po linie w zatłoczonej sali gimnastycznej. Niech nie zwiedzie was jej wygląd mola książkowego. Owszem, literatura ją pasjonuje, ale to ćwiczenia fizyczne są jej prawdziwym żywiołem. Biega, skacze, rozciąga się, jeździ na rowerze i robi wiele innych bezproduktywnych rzeczy. Tak jak ludzie, którzy ją otaczają. Wspinaczka, ćwiczenia na rurze, dźwiganie ciężarów, kalistenika, to tylko mały wycinek współczesnej kultury fitness.
Kobieta na linie pozornie trochę nie pasuje do tego środowiska. Wprawdzie jest uzależniona od ćwiczeń, tak jak pozostali, ale jednocześnie zdaje sobie sprawę z tego uzależnienia. Więcej nawet, analizuje jego uwarunkowania oraz społeczne, kulturowe i historyczne ramy mody na uprawianie sportu. I trudno nie przyznać jej racji, gdy mówi, że świat oszalał. To Alison Bechdel, która w swoim najnowszym komiksie znów porusza wątki autobiograficzne, ale robi to zupełnie inaczej, niż we wcześniejszych dziełach. A ma już na koncie dwie opowieści. W „Fun home” (2006/2009) analizowała swoje dzieciństwo przez pryzmat procesu dorastania w otoczeniu śmierci. Chodziło zarówno o dom pogrzebowy, który prowadził jej ojciec, jak i o jego samobójstwo. W „Jesteś moją matką?” (2012/2014) podjęła z kolei próbę spojrzenia na skomplikowane relacje łączące ją z matką. „Sekret nadludzkiej siły” (2021) stanowi kolejny krok w tym dziele opisywania własnego życia.
Można odnieść wrażenie, że po rozliczeniu się z rodzicami Alison Bechdel wreszcie dojrzała do tego, by przyjrzeć się sobie. Już bez powoływania się na skomplikowane więzi rodzinne i bez traumy wynikającej ze stylu życia jej rodziców. Bez obwiniania ich o trudne dzieciństwo. Ta zmiana tonu ma nawet odzwierciedlenie w warstwie graficznej. Lekka kreska i pastelowe kolory zdają się doskonale pasować do sal gimnastycznych wypełnionych dbającymi o podążanie za modowymi trendami sportowcami. Tym razem autorka bierze bowiem na warsztat własne uzależnienie od uprawiania sportu. Choć sama mówi na wstępie, że nie jest „sportem” ani „fitnesiarą”, to jednak nie kryje, że ćwiczenia fizyczne są dla niej niezwykle ważne. Oczywiście, jak zwykle w przypadku jej komiksów, narracja jest przefiltrowana przez lektury, które stanowią ramę interpretacyjną całego wywodu. Autorka sama czyni siebie przedmiotem analizy, zdając sobie sprawę, że jej namiętność do aktywności fizycznej jest elementem współczesnej mody. Jednak ta samoświadomość ma wyróżniać ją na tle osób trenujących bezrefleksyjnie. Zdaje sobie sprawę, że naśladuje trendy, ale jednocześnie umiejętność ich analizy i krytycznego oglądu ma czynić ją kimś wyjątkowym. Analizując fizyczne, duchowe, mentalne i psychiczne powody swojego zaangażowania wznosi się ponad tłum bezrefleksyjnych naśladowców kolejnych mód fitnessowych.
Z jednej strony trudno nie przyznać jej racji. W końcu ilu stałych klientów dzisiejszych fitness clubów namiętnie czytuje Williama Wordswortha, Samuela Taylora Coleridge’a, Ralpha Waldo Emersona czy Margaret Fuller? Ilu potrafiłoby wskazać w ich twórczości źródła dzisiejszego fitnessowego szaleństwa i prześledzić kolejne etapy procesu, który do niego doprowadził? Zapewne niewielu. Z tego punktu widzenia Bechdel należy do bardzo elitarnego grona. Zazwyczaj jest tak, że ci, którzy to potrafią, z daleka omijają takie miejsca, stronią od wysiłku fizycznego, a na maniaków fitnessu patrzą ze słabo skrywaną pogardą. Z drugiej jednak strony, strategia autorki wydaje się nieco irytująca i świadczy o dziwnej potrzebie racjonalizacji własnych działań. Mając świadomość podejmowania czynności stereotypowo przypisywanych tej części społeczeństwa, która raczej nie jest skłonna do egzystencjalnych refleksji, autorka stara się nico na siłę uwznioślić własne pasje. Może i erudycja Bechdel jest imponująca, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że całość jest trochę sztuczna. Co nie zmienia faktu, że postać na linie ma rację. Świat oszalał. Cała ta fitnsesowa moda ma w sobie coś irracjonalnego, ale jednocześnie jest pociągająca. W końcu chyba lepiej uzależnić się od pływania, czy biegania, niż od palenia papierosów, czy alkoholu. A jeśli ktoś zaciekle trenując, jest jeszcze w stanie krytycznie przyglądać się otaczającemu go światu, to już naprawdę nie ma się co czepiać.
koniec
23 września 2021

Komentarze

07 X 2021   13:44:35

Hm.... mam wrażenie, że ten tekst bardziej nadawałby się do działu recenzji niż do działu "Kadr który", bo o samym kadrze tu prawie nic nie ma.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie przegap: Listopad 2021
Esensja

30 XI 2021

Na coraz dłuższe wieczory proponujemy lekturę naszych listopadowych recenzji.

więcej »

Prezenty świąteczne 2021: Komiksy
Esensja Komiks

24 XI 2021

Za miesiąc Wigilia, po drodze Mikołaj, a my dzisiaj przedstawiamy listę komiksów, które mogą się sprawdzić jako prezent świąteczno-mikołajkowy.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Kontrowersyjny chromosom
Marcin Knyszyński

21 XI 2021

Brian K. Vaughan jest amerykańskim scenarzystą komiksowym i telewizyjnym (pracował między innymi przy serialu „Lost”), wyraźnie obecnym na polskim rynku już od długiego czasu. Drogę do wspomnianych „Zagubionych” utorował sobie sześćdziesięcioodcinkową serią komiksową, której wielkim fanem był producent słynnego serialu – Damon Lindelof. Dziś czytamy właśnie „Y: The Last Man”, jedno z najwcześniejszych dzieł autora.

więcej »

Polecamy

Łatwe trudnego początki

Polscy podróżnicy:

Łatwe trudnego początki
— Marcin Osuch

Kumpel Mickiewicza
— Marcin Osuch

Prototyp Zagłoby
— Marcin Osuch

Wspomnienia jak żyła złota
— Marcin Osuch

Być jak Kmicic
— Marcin Osuch

Zobacz też

Z tego cyklu

No wiesz ty co…?
— Wojciech Gołąbowski

Kto wrobił G.H. Fretwella?
— Paweł Ciołkiewicz

Oleg jest jednak trochę rozczarowany
— Paweł Ciołkiewicz

O wilku mowa!
— Paweł Ciołkiewicz

Sto lat, tato!
— Paweł Ciołkiewicz

Bez szemrania…
— Paweł Ciołkiewicz

Kolekcjoner rycin
— Paweł Ciołkiewicz

Jennifer Winterfield nie żyje…
— Paweł Ciołkiewicz

Kosmiczna menażeria
— Marcin Mroziuk

Gościnność czasem nie popłaca
— Marcin Mroziuk

Tegoż autora

Przyjaciele
— Paweł Ciołkiewicz

Gorzki świat samurajów
— Paweł Ciołkiewicz

Czy to jawa, czy sen?
— Paweł Ciołkiewicz

Praktyki studenckie
— Paweł Ciołkiewicz

Uwolnić się od nienawiści
— Paweł Ciołkiewicz

„Nigdy nie żartuję z komiksów”
— Paweł Ciołkiewicz

Broń masowego rażenia
— Paweł Ciołkiewicz

Przestępcą jest…
— Paweł Ciołkiewicz

Gdzie dwóch się bije…
— Paweł Ciołkiewicz

Pożegnanie z matką
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.