Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Mick Gray, Alan Moore, J.H. Williams III
‹Promethea #1›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPromethea #1
Scenariusz
Data wydania7 maja 2019
RysunkiMick Gray, J.H. Williams III
Wydawca Egmont
CyklPromethea
ISBN9788328141513
Format328s. 170x260mm
Gatuneksuperhero
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Niekoniecznie jasno pisane: Oda do wyobraźni

Esensja.pl
Esensja.pl
« 1 2
Ale czy Immateria na pewno jest „fikcją”? Podstawowym, najważniejszym założeniem komiksu Alana Moore’a jest szalona na pozór teza – „wszystko jest prawdziwe”. Materialny świat, w którym żyjemy, to tylko część istnienia. To tylko „ułamek góry lodowej wystający nad powierzchnię rzeczywistości” – pod jej taflą znajdziemy światy jaźni, emocji, marzeń, snów, woli i mocy. Myśl, duch, wyobraźnia i materia są zbudowane z tego samego „tworzywa”, tylko w przypadku materii jest ono mniej plastyczne i podatne na kształtowanie. Wyobraźnia za to jest plastyczna nieskończenie – według Moore’a (a także całych zastępów największych filozofów w dziejach) świata materialnego nie doświadczamy bezpośrednio. Obcujemy z wytworami naszego postrzegania – „materia to stan umysłu”. Magia i ezoteryka to próba zmapowania istnienia, zarówno fizycznego i nie fizycznego. Wszystko co kiedykolwiek wytworzyła ludzka cywilizacja pochodzi z wyobraźni – to właśnie tam, w niezbadanych obszarach Immaterii musiało zaistnieć po raz pierwszy. Budynki, pojazdy, arcydzieła sztuki, a także wszelkie koncepcje, teorie, nurty filozoficzne – wszystko to zaczęło się w platońskiej jaskini, od cienia zauważonego kątem oka. To on uruchomił wyobraźnię, to od tego rozpoczęło się tworzenie świata. Bo świat, według „Promethei” jest tworzony cały czas przez istoty obdarzone świadomością poprzez proces obserwacji i nadawania znaczeń. I tak właściwie tylko ludzka świadomość i wyobraźnia są jedynymi rzeczami, co do których mamy pewność, że ich sobie nie wyobrażamy.
Alan Moore po raz kolejny zaprasza wszystkich na koniec świata. Ale ma to być koniec świata w sensie pozytywnym – apokalipsa, po której życie toczyć się będzie dalej, ale w zmienionej formie. Armagedon ten będzie po prostu zmianą percepcji rzeczywistości – ludzkość zrozumie, że nie może ograniczać swego pola widzenia tylko do rzeczywistości ponad taflą metaforycznej „wody”. A przewodniczką ma być właśnie Promethea, której imię, rzecz jasna, nie jest przypadkowe. Ona właśnie przyniesie ludzkości boskie światło i zerwie kajdany trzymające nas przy ziemi. Alan Moore odchodził „Prometheą” z „America’s Best Comics”, więc idea końca świata odgrywała tu wyjątkowe znaczenie.
A co z graficzną stroną komiksu? Wydawnictwo „Wildstorm” od początku nastawione było do całego projektu bardzo entuzjastycznie. Poszukiwano dla Alana Moore’a najlepszych grafików świata i J.H. Williams III wcale nie był pierwszym wyborem. Teraz nikt nie wyobraża sobie, aby „Prometheę” narysował ktoś inny. Bez cienia przesady – seria ta jest jednym z najpiękniejszych graficznie komiksów w historii medium i nie podlega to żadnej dyskusji. Williams III używa różnorodnych stylów, układów kadrów, technik graficznych i środków wyrazu. Wszystko ma swój cel i uzasadnienie, wszystko jest przebogate w symbole i znaczenia. Każda sefira Drzewa Życia, którą odwiedzają bohaterki utrzymana jest w innej, nieodmiennie oszałamiającej stylistyce. Gdy artysta rysuje innych bohaterów „America’s Best Comics”, którzy pojawiają się w świecie „Promethei”, wyglądają oni, jak narysowani przez ich oryginalnych twórców (szczególnie ekipa Toma Stronga). Mamy styl „prawdziwego świata”, czyli niemal fotokomiks – „niemal” ponieważ Williams nie użył ani jednego zdjęcia! Narysował to tak, że wydaje nam się, że widzimy po prostu wklejone i obrobione zdjęcie, podczas gdy jest to tak naprawdę zwykły rysunek. Jest to wyjątkowo imponujące w sekwencjach, w których dochodzi do „zmian natężenia prawdziwości świata” – bohaterowie na przestrzeni kilku stron przechodzą z kreskówkowej umowności to fotograficznego realizmu i z powrotem. Ostatni, trzydziesty drugi odcinek, (jak Trzydziesta Druga Ścieżka Mądrości z Kabały), to największy eksperyment graficzny z wszystkich. Składa się on z trzydziestu dwóch stron, które, wyjęte z komiksu, mogłyby zostać ułożone w dwa szesnastopanelowe plakaty, przedstawiające dwie wersje Promethei. J.H. Williams III wspominał, że praca z Alanem Moore’em była przygodą życia i ostatecznym sprawdzianem dla niego, jako twórcy. „Promethea” jest więc dziełem Alana Moore’a dokładnie w takim samym stopniu jak Williamsa.
Omawiany dziś komiks nie jest po prostu fabularną opowieścią z wyraźnie zaznaczonym początkiem, rozwinięciem i punktem kulminacyjnym – tak po prawdzie to fabularnie jest tu dość prosto i niewiele. „Prometheę” należy traktować raczej jako esej, czyli wykład-rzekę Alana Moore’a na filozoficzne tematy, które grały mu w życiu od dawna i postanowił wszystkie je zaprezentować w graficznej formie. Dla J.H. Williamsa III, „Promethea” była okazją do przedstawienia swoich oszałamiających możliwości i artystyczną transgresję. Alan Moore nigdy nie narzucał mu swojego zdania i zawsze powtarzał: „skoro czujesz to tak, jak mi przedstawiasz – narysuj to właśnie w ten sposób”. Obaj panowie nigdy też nie negowali dydaktycznej warstwy swego dzieła, nigdy nie udawali, że to fabuła jest najważniejsza. Nie, nie jest – w „Promethei” jest tylko narzędziem Wielkiego Wykładowcy. Magia, ezoteryka, okultyzm, tarot, kabała, astrologia, numerologia, metafizyka, fizyka – Moore mówi, że to są sposoby na wspomniane wyżej „mapowanie rzeczywistości”. Ale nie przesądza o ich poprawności i ich nie narzuca – to są przecież również wytwory naszej wyobraźni.
koniec
« 1 2
20 lutego 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

11 IV 2024

Wiosna w pełni także na rynku komiksowym. Jest z czego wybierać i aż strach pomyśleć, co będzie się działo w maju.

więcej »

Najlepsze komiksy 2023 roku według czytelników Esensji
Esensja Komiks

4 IV 2024

Tradycyjnie, jak co roku, przeprowadziliśmy wśród czytelników Esensji ankietę, w której mieli wskazać najlepsze komiksy minionego roku. Najwyższa pora aby zapoznać się z jej wynikami.

więcej »

Polecamy

Batman zdemitologizowany

Niekoniecznie jasno pisane:

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Po komiks marsz: Maj 2019
— Esensja Komiks

Z tego cyklu

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część pierwsza
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

100% Morrisona w Morrisonie
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

Miecze i sandały
— Marcin Knyszyński

Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński

Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński

Żadna dziura nie jest dość głęboka
— Marcin Knyszyński

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Straczynski Odnowiciel
— Marcin Knyszyński

Cztery wywiady, coś tam pomiędzy i pogrzeb
— Marcin Knyszyński

Bez emocji
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.