Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Zander Cannon, Gene Ha, Alan Moore
‹Top Ten #2›

Top Ten #2
EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTop Ten #2
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2004
RysunkiGene Ha, Zander Cannon
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Egmont
CyklTop Ten
ISBN-1083-237-9722-6
Format170×260
Cena24,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Ameryka w krzywym zwierciadle
[Zander Cannon, Gene Ha, Alan Moore „Top Ten #2” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ze wszystkich komiksów Alana Moore’a dotychczas opublikowanych w Polsce „Top 10” jest najzabawniejszy. Skrzy się humorem w znacznie większym stopniu niż „Strażnicy”, czy „Liga Niezwykłych Dżentelmenów”, gdzie również elementów humorystycznych nie brakowało. W „Top 10” poszedł jednak Moore kawałek dalej: postanowił przedstawić w krzywym zwierciadle nie tylko klasykę amerykańskiego komiksu o superbohaterach, ale również z przymrużeniem oka potraktować własną twórczość w tej dziedzinie.

Sebastian Chosiński

Ameryka w krzywym zwierciadle
[Zander Cannon, Gene Ha, Alan Moore „Top Ten #2” - recenzja]

Ze wszystkich komiksów Alana Moore’a dotychczas opublikowanych w Polsce „Top 10” jest najzabawniejszy. Skrzy się humorem w znacznie większym stopniu niż „Strażnicy”, czy „Liga Niezwykłych Dżentelmenów”, gdzie również elementów humorystycznych nie brakowało. W „Top 10” poszedł jednak Moore kawałek dalej: postanowił przedstawić w krzywym zwierciadle nie tylko klasykę amerykańskiego komiksu o superbohaterach, ale również z przymrużeniem oka potraktować własną twórczość w tej dziedzinie.

Zander Cannon, Gene Ha, Alan Moore
‹Top Ten #2›

Top Ten #2
EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTop Ten #2
Scenariusz
Data wydaniakwiecień 2004
RysunkiGene Ha, Zander Cannon
PrzekładPaulina Braiter
Wydawca Egmont
CyklTop Ten
ISBN-1083-237-9722-6
Format170×260
Cena24,90
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Dawno, dawno temu, kiedy ekranami telewizorów nie władała jeszcze biuściasta Pamela Anderson, a o dziełkach typu „Słoneczny patrol” czy „VIP” nikt jeszcze nawet nie myślał, telewizja publiczna emitowała amerykański serial sensacyjno-kryminalny zatytułowany „Posterunek przy Hill Street” (oryginalny tytuł, „Hill Street Blues”, jeszcze lepiej oddawał klimat tego filmu). Rzadko trafiały się w nim efektowne samochodowe pościgi, strzelaniny bądź eksplozje bomb podkładanych przez owładniętych religijnym fanatyzmem terrorystów. Głównych ról nie odtwarzali hollywoodzcy pięknisie, a ich namiętnymi kochankami nie były gwiazdeczki z podrasowanymi piersiami. Przedstawiał on codzienną, żmudną pracę policjantów ze znajdującego się na peryferiach wielkiego miasta posterunku.
Wszystko było więc w tym serialu, na pozór, nieatrakcyjne. Ale tylko „na pozór” – siłę „Hill Street Blues” stanowił bowiem jego realizm! (Jak zapewne powiedziałby śp. Stanisław Bareja: „Prawda czasu, prawda ekranu”…) Dlaczego jednak, zasiadając do recenzji komiksu Alana Moore’a, przypomniałem sobie właśnie ten film? Nic prostszego: „Top 10” wyrasta z ducha „Posterunku przy Hill Street” i wcale bym się nie zdziwił, gdyby Moore przyznał kiedyś, że tworząc cykl o ponadnaturalnych gliniarzach z Komisariatu 10 w Neopolis wzorował się właśnie na tamtym, dziś już nieco w naszym kraju zapomnianym, telewizyjnym serialu.
Drugi tom „Top 10” zawiera cztery kolejne, od czwartego do siódmego, rozdziały cyklu (opublikowane pierwotnie przed pięcioma laty). Stanowią one rozwinięcie wątków, które pojawiły się w tomie pierwszym i nie da się ukryć, że czytelnikowi nie znającemu poprzedniego albumu lektura tego zeszytu nie sprawi wielkiej przyjemności. Oba tomy stanowią bowiem integralną całość, w zasadzie więc oceniać się je powinno razem (po cóż zatem je dzielono? – na to pytanie oczekiwałbym odpowiedzi od wydawcy). Mniej zorientowanym czytelnikom należy się słówko wstępu: Mieszkańcami wybudowanego tuż po II wojnie światowej Neopolis są ludzie obdarzeni nadnaturalnymi mocami: z jednej strony nie brakuje wśród nich superbohaterów, z drugiej natomiast – superzbrodniarzy i superłotrów. Jakże zresztą mogłoby być inaczej, gdy za scenariusz odpowiada Alan Moore? Porządku w takim mieście strzec mogą jedynie supergliniarze. I rzeczywiście: w „Top 10” scenarzysta serwuje nam całą plejadę „nadistot” (dlaczego nie używam, zdawałoby się, trafniejszego określenia „nadludzi”, wyjaśniam kawałek dalej) obdarzonych nadzwyczajnymi właściwościami ciała i umysłu. By jednak nie było zbyt nudno, każdy posiada inny dar. Nie wszyscy też są – w typowym znaczeniu tego słowa – ludźmi; nie powinien nas więc dziwić gliniarz-pies czy adwokat-rekin (antropomorfizacja zapewne nieprzypadkowa). Brzmi to wszystko trochę niepoważnie, ale też „Top 10” nie jest wcale komiksem aspirującym do roli pomnikowego dzieła sztuki rysunkowej. „Top 10” ma nas przede wszystkim bawić i tę rolę spełnia znakomicie.
Ze wszystkich komiksów Moore’a dotychczas opublikowanych w Polsce ten jest najzabawniejszy. Skrzy się humorem w znacznie większym stopniu niż „Strażnicy” czy „Liga Niezwykłych Dżentelmenów”, gdzie również elementów humorystycznych nie brakowało. W „Top 10” jednak poszedł Moore kawałek dalej: postanowił przedstawić w krzywym zwierciadle nie tylko klasykę amerykańskiego komiksu o superbohaterach, ale również z przymrużeniem oka potraktować własną – bardzo przecież bogatą i różnorodną – twórczość w tej dziedzinie. Nie sposób bowiem nie uśmiechnąć się pod nosem, obserwując zmagania gliniarza-psa próbującego wytropić Wagę, seryjnego mordercę prostytutek, który okazuje się być… – wybaczcie, tego jednak zdradzić nie mogę. Nie sposób nie roześmiać się, oglądając wściekłe policjantki molestowane przez przestępcę o wyjątkowo sympatycznej ksywce – Mglisty Macacz.
„Top 10” to bardzo niepoważny komiks, który jednak wiele mówi nam o otaczającym nas świecie, a jeszcze więcej – o Ameryce i Amerykanach, ich fobiach, obsesjach, lękach, mogących drażnić Europejczyków upodobaniach. Moore-Brytyjczyk nie szczędzi im prztyczków, choć czyni to raczej w sposób zawoalowany, za który trudno byłoby chyba się nań gniewać czy złościć. Z groteskową formą komiksu współgra także jego strona graficzna. Rysunki Gene’a Ha są mocno przerysowane (czego adekwatną do całości próbkę otrzymujemy już na okładce). Daleko im do staroświeckiej formy „Ligi Niezwykłych Dżentelmenów” czy też nieco awangardowej ascezy „V jak Vendetta”. Ha stara się łączyć europejski realizm z typowo amerykańską nowoczesnością (vide nowe albumy z uniwersum „Spider-Mana” czy inne dziełka, w których notorycznie wykorzystuje się efekty komputerowe, choć – uczciwie przyznać trzeba – autor rysunków do „Top 10” na taką łatwiznę nie idzie). Czyni to zapewne po to, aby przyciągnąć do lektury – a może raczej należałoby stwierdzić: aby ich od niej nie odstręczyć – amerykańskich nastolatków. Momentami może to drażnić, ale na pewno nie przeszkadza w odbiorze całości dzieła.
Właśnie, mimo wszystkich zawartych powyżej uwag – dzieła!
koniec
26 maja 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Impreza się rozkręca
Dagmara Trembicka-Brzozowska

22 IV 2024

Seria duetu Carbone & Gijé fabularnie rozwija się w bardzo ciekawym kierunku - widać to dosłownie z tomu na tom. Autorzy najwyraźniej mają zamiar stworzyć rozbudowaną opowieść fantastyczną z całkiem rozległym światem przedstawionym.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Superpolicjanci w supermieście – po raz drugi
— Andrzej Goryl

Prequel, spin-off, sequel
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

Czekając na…
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.