Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Will Eisner
‹Mistrzowie Komiksu: Sprawa rodzinna i inne historie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSprawa rodzinna i inne historie
Scenariusz
Data wydanialuty 2011
RysunkiWill Eisner
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788323746331
Cena89,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Eisnerowski suplement
[Will Eisner „Mistrzowie Komiksu: Sprawa rodzinna i inne historie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po wydaniu najsłynniejszych dzieł Willa Eisnera („Umowa z Bogiem”, „Spirit”, „Nowy Jork”) wydawca sięgnął po jego późniejsze (z końca lat 70. i dalej) dzieła i zebrał w jednym tomie. Trzy komiksowe miniatury, zebrane w „Sprawie rodzinnej” nie są może arcydziełami, ale prezentują jak bardzo różne formy przyjmowała twórczość Eisnera.

Konrad Wągrowski

Eisnerowski suplement
[Will Eisner „Mistrzowie Komiksu: Sprawa rodzinna i inne historie” - recenzja]

Po wydaniu najsłynniejszych dzieł Willa Eisnera („Umowa z Bogiem”, „Spirit”, „Nowy Jork”) wydawca sięgnął po jego późniejsze (z końca lat 70. i dalej) dzieła i zebrał w jednym tomie. Trzy komiksowe miniatury, zebrane w „Sprawie rodzinnej” nie są może arcydziełami, ale prezentują jak bardzo różne formy przyjmowała twórczość Eisnera.

Will Eisner
‹Mistrzowie Komiksu: Sprawa rodzinna i inne historie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSprawa rodzinna i inne historie
Scenariusz
Data wydanialuty 2011
RysunkiWill Eisner
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788323746331
Cena89,99
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Pierwsza opowieść to tytułowa „Sprawa rodzinna”, prezentująca obyczajowy nurt twórczości Eisnera. A właściwie satyryczno-obyczajowy, bo komiks to ostre spojrzenie na rodzinne relacje w sytuacji pewnego spotkania po latach. Senior rodu dożywa swych dni. Na jego 90. Urodziny, po raz pierwszy od lat, przybywają wszystkie jego dzieci. Wszyscy chcą oczywiście popisać się przed rodzeństwem życiowym sukcesem, ale prawdą jest, że każde z nich robi dobrą minę do złej gry, a w rzeczywistości żadne z nich nie może uznać swego życia za udane. Wielkie interesy nie wypaliły, małżeństwa to pomyłki, perspektyw brak. Każde z dzieci wiąże z tym przyjazdem osobiste nadzieje, związane oczywiście z majątkiem ojca. Wieczór przerodzi się w festiwal roszczeń i chciwości, a my odkrywamy w retrospekcjach, że rola ojca w niepowodzeniach dzieci nie była mała. Trudno uznać kogokolwiek z bohaterów „Sprawy rodzinnej” za postać sympatyczną, ale niewątpliwą siłą tego komiksu jest jego uniwersalność. Choć opowiada historię ze Stanów sprzed 40 lat nie jest trudno odnieść tego rodzaju relacje i animozje do tu i teraz. Powiedzmy sobie szczerze – ta opowieść mogłaby dotyczyć też niejednej polskiej rodziny.
W „Sprawie rodzinnej” Eisner pokazuje swą biegłość jako scenarzysta dłuższej opowieści. Przyznajmy, wprowadzanie i krótkie, acz precyzyjne charakterystyki bohaterów są przeprowadzone wzorowo, a błyskotliwe wprowadzanie między kadrami właściwej opowieści retrospekcji odsłaniających niemiłe fakty z przeszłości to doskonała konstrukcja, z której można uczyć się tajników komiksowej narracji. Kolejna część – nazwana „Drobne cuda” – z kolei pokazuje mistrzostwo autora w budowaniu komiksowych króciaków. To zestaw magicznych opowieści z dzieciństwa twórcy, będąca swego rodzaju suplementem do wcześniej opublikowanych tomów. Jest w nich i magia, i sentyment do dawnych czasów, ale całkiem częsty jest wyraźny posmak goryczy. Cóż, dzieciństwo w biednej dzielnicy to jednak nie sielanka. Eisner nie tylko ilustruje ciekawe zdarzenia, ale odsłania również mechanizmy rządzące życiem w tym małym wszechświecie. Najdobitniej widać to chyba w najlepszej ze zbioru opowieści „Nowy dzieciak w dzielnicy”.
Tom zamyka bardzo obszerne „Życie na obcej planecie”, ocierające się o science fiction. Na Ziemi odebrano inteligentny sygnał z kosmosu, co oczywiście musiało wstrząsnąć naszym światem. Science fiction to mało powiedziane – „Życie na obcej planecie” to niesamowicie przeładowana historia fantastyczno-sensacyjno-polityczno-satyryczna. Eisner na kilkudziesięciu stronach próbuje zanalizować chyba wszystkie aspekty swego pomysłu, a na dodatek robi to w każdej dostępnej mu konwencji. Akcje szpiegowskie są przeplatane tu satyrą na świat polityki i mediów, bohaterowie zmieniają się w mgnieniu oka – efekt jest chaotyczny i mocno niesatysfakcjonujący, ale w sumie – jako obraz zainteresowań twórcy – ciekawy. I uznając tę opowieść za uzupełnienie niezwykle szerokiego spektrum zainteresowań Eisnera, trzeba uznać ją za dobre dopełnienie przekroju przez jego twórczość.
koniec
13 marca 2012

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Techno-magia
Marcin Knyszyński

18 VI 2024

Kontynent afrykański nie jest raczej kojarzony z postępem technologicznym – nawet popkultura lokuje tak zwaną science fiction bliskiego zasięgu zazwyczaj poza Czarnym Lądem. Powszechnie znanym wyjątkiem jest marvelowska Wakanda, ale w jej przypadku chodzi o głównie celowy, trochę zabawny i mało realny nawet w nieokreślonej przyszłości kontrapunkt wobec rzeczywistości. Trzyczęściowy „Dayak” wydany przez wydawnictwo Kurc jest swego rodzaju anty-Wakandą. Technologia i nowoczesność nie niosą tu (...)

więcej »

Daleki krewny „Imienia róży”
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 VI 2024

„Magowie” to czwarta z kolei seria rozgrywająca się we wciąż rozrastającym się Świecie Akwilonu. Jej drugi tom „Eragan” pokazuje, że pomimo intensywnej eksploatacji tematu, wciąż można z niego wycisnąć coś ciekawego.

więcej »

Oddział wyrzutków
Marcin Knyszyński

16 VI 2024

Harlan Ellison jest legendą science fiction – w 2018 roku doczekaliśmy się w Polsce „Tego, co najlepsze” w jego twórczości dzięki wydawnictwu Prószyński i S-ka. Ellison niestety zmarł dokładnie w tym roku – teraz po sześciu latach, dzięki Egmontowi, możemy uzupełnić naszą wiedzę na temat jego twórczości o kolejny, dość niecodzienny element. W 2013 roku, we współpracy z amerykańskim grafikiem Paulem Chadwickiem, przedstawił światu opowieść w dość niezwykłej jak na niego formie.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta dymki: Czerwiec 2011
— Esensja

Tegoż twórcy

Ja jestem Żyd z „Olivera Twista”!
— Sebastian Chosiński

Esensja czyta dymki: Lato 2009
— Jakub Gałka, Marcin Osuch, Mateusz Osuch, Konrad Wągrowski

Eisner w obrazkach
— Joanna Grodzka

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.